Projekt för en total rookie

Frågor och tips om mek med din cykel.
wildgoose
Posts: 6
Joined: 11 Jun 2015 14:07

Projekt för en total rookie

Post by wildgoose » 11 Jun 2015 14:49

Till att börja med kanske jag ska säga att jag har läst runt en del på forumet, men eftersom jag är ny har jag inte sten koll på rådande praxis. Är det så att detta inte borde vara en egen tråd får mod stänga och meddela mig helt enkelt.

Hur som. Jag älskar att cykla, som pendling och som träning. Det blir ett gäng mil på sadeln varje år (om än kanske en go bit mindre är "riktiga" fantaster). Något som i alla år stört mig enormt är att jag är så fantastiskt dålig på att meka med cyklar. Erfarenheten sträcker sig till oräkneligt antal punkteringar och att ha försökt fixa ett växelfel på frugans 7-växlade damcykel, vilket resulterade att vi fick lämna in den för att det överhuvudtaget skulle gå att växla.

Droppen var någon gång inför förra säsongen när pendlarcykeln behövde uppfräschning och en "liten vårrenovering" gick på 2500 pix på verkstaden. Så nu har jag bestämt mig för att lära mig från grunden hur man tar hand om sin egen cykel.

Hur kan man bättre lära sig än att totalrenovera en cykel tänker jag? Jag har en gammal Bianchi som jag tänkte göra i ordning och bygga om till single speed eller fixie. Det kommer säkert ta tid och jag kommer garanterat göra fel här och där, men förhoppningsvis blir slutresultatet en riktigt fin cykel och en ovärderlig kunskap.

Tanken från min sida med tråden är att uppdatera kontinuerligt under projektets gång. Förhoppningen är att den i bästa fall både kan bjuda er andra på lite nöje över ev. bestyr och fel jag gör :oops: , men att jag samtidigt kan få råd och tips på vad man ska tänka på etc.

Utgångsläge
Här den gamla skönheten i nuvarande form:
Image


Vision
Tanken är att lacka om den i vit, vända och såga av styret (det är så man gör va?) och strippa den på allt onödigt. Sen kommer jag behöva en ny styrstolpe för nuvarande är katastrofalt ful och en nödlösning, samma sak gäller sadel.

Finns även en liten tanke om att göra det som reklamcykel för min arbetsgivare, då dem ev. kan stå för vissa komponenter som kommer behöva köpas. Inte riktigt bestämt mig, men lutar åt det i dagsläget.

Uppstart
Det första jag behöver göra är så klart att plocka i sär cykeln. Inser att min tunna verktygslåda inte kommer räcka långt. På sikt vill jag även ha en upphängningsanordning (bor i lgh, så behöver kunna stå ute och fixa) och har därför sneglat på följande paket från Rose:
http://www.rosebikes.se/product/detail/aid:713864
Räcker det "hela vägen" tror ni? Har sett här/andra forum att folk köpt verktyg från jula/c-o m.m. men ingen verkar vara så där jättenöjd. Blir ju en liten peng, men känns hyfsat prisvärt med tanke på att man får med upphägningen - eller?

Nästa steg blir att slipa och lacka om ramen. Här har jag läst allt från sandpapper och biltema sprayfärg till att lämna in den till billackerare. Jag vill ha det ordentligt gjort, men göra det själv. Är det ett bra alternativ att blästra och måla med färgspruta (har tillgång till att låna den typen av verktyg)?

wildgoose
Posts: 6
Joined: 11 Jun 2015 14:07

Re: Projekt för en total rookie

Post by wildgoose » 07 Jul 2015 07:32

EDIT: Inlägg raderat då jag förutsatte att forumet ej hade någon form av aktivitet när det tog en månad från att jag skrev ovan tills det publicerade. När det väl var ute verkar det vara lite bättre fart.. :)
Last edited by wildgoose on 07 Jul 2015 18:43, edited 1 time in total.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Projekt för en total rookie

Post by herr_brun » 07 Jul 2015 10:18

har inte sett tråden överhuvudtaget, tror det blev så för att tråden var gammal när den publicerats och sedan hamnade långt ner när den väl godkändes. Hur som helst, kul att du skall ge dig på ett projekt. Ta gärna lite bättre bilder (med veven åt kameran) så är det lättare att se hur den ser ut!

Generellt kommer folk här avråda dig från att måla om cykeln. Hur långt har du kommit?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Projekt för en total rookie

Post by abacaxi » 07 Jul 2015 11:01

jag skulle tvärt om kräva betalt om någon av mina anställda ville cykla omkring på en conversion med vårt namn på. :)

tycker din plan låter mycket bra, förutom färgen då som sagt.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Projekt för en total rookie

Post by ravelax » 07 Jul 2015 12:01

Rose-kittet kommer nog att göra jobbet. Tycker också planen låter bra, kul om du kan få spons på delar men iofs lite tråkigt kanske att cykla runt på en reklamhoj, men det är du som avgör!

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Projekt för en total rookie

Post by Q&D » 07 Jul 2015 16:56

Kan bli ett fint bygge!
Dock kommer du med stor säkerhet att lägga betydligt större summor pengar på att köpa verktyg och cykeldelar än vad det kostar att lämna in och få det fixat.
Men det gör inget för det är ju så roligt att lära sig om cyklar bygga en själv.

Min egen erfarenhet är att inte gräva ner sig för mycket i detaljer på första cykeln utan experimentera lite för att verkligen förstå vilka lösningar som fungerar bra för en själv och vilka man väljer för att traditionen bjuder på det.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Projekt för en total rookie

Post by ravelax » 07 Jul 2015 18:03

Q&D wrote: Min egen erfarenhet är att inte gräva ner sig för mycket i detaljer på första cykeln utan experimentera lite för att verkligen förstå vilka lösningar som fungerar bra för en själv och vilka man väljer för att traditionen bjuder på det.
+1

wildgoose
Posts: 6
Joined: 11 Jun 2015 14:07

Re: Projekt för en total rookie

Post by wildgoose » 07 Jul 2015 18:41

Ang inlägg 2 från min sida avsågs alltså att det tog en månad från att jag skrev inlägget tills det publicerades (då det först skulle godkännas). Men nu när det väl är publicerat verkar det ju trots allt vara lite aktivitet här! :)

Status nu är att jag köpt verktygslådan samt ett ställ att hänga cykeln på från Rose samt "Big Blue Book of Bicycle Repair". Sedan har jag börjat demontera den - det som återstår är framgaffel (hade inte så stora skiftnycklar), vevparti samt sadelstolpe.

Sadelstopen sitter som berget, vet knappt vad jag ska göra med det. Provat att hälla på 5-56 ifall det rostat i hopp om att det ska lösa upp, vicka dra och slå. Rör sig inte en millimeter..

Vevpartiet är jag lite osäker på vad jag ska göra med. Se bild nedan.
Image
Har jag fattat det rätt om jag behöver ett verktyg som passar i fyrkanten? Jag fick med ett fyrkantigt verktyg i Rose lådan, men det passar tyvärr inte. Ngn som vet var man kan köpa det lättast i så fall?

Rent allmänt förstår jag att verktyg mm kommer kosta mer än lämna in det, men tanken är framförallt att jag ska lära mig förstå cyklar i grunden så jag kan meka med dem själv i framtiden.

Cykeln blir med stor sannolikhet en reklamcykel som sagt, men inte tänkt att jag ska cykla runt på den själv utan något som företaget ska använda. Ser det som lite win-win i och med att jag lär och lär av misstag tills jag ger mig på något jag själv vill ha.. :) Dock är jag osäker på om jag skulle trivas att pendla på en fixie, men har ju å andra sidan aldrig provat..

wildgoose
Posts: 6
Joined: 11 Jun 2015 14:07

Re: Projekt för en total rookie

Post by wildgoose » 07 Jul 2015 18:44

Just det - angående färgen. Varför rekommenderar ni att jag inte ändrar den? Är de gamla klassiska färgerna lite "heliga", eller är det mycket jobb?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 07 Jul 2015 19:05

Inget speciellt med den gamla färgen men du kommer garanterat inte att få det lika bra själv. Motfråga: vad är det för fel på gamla lacken?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Projekt för en total rookie

Post by grangeyard » 07 Jul 2015 19:20

wildgoose wrote: Har jag fattat det rätt om jag behöver ett verktyg som passar i fyrkanten? Jag fick med ett fyrkantigt verktyg i Rose lådan, men det passar tyvärr inte. Ngn som vet var man kan köpa det lättast i så fall?
Crank puller / avdragare, finns i cykelaffärer. Det ska vara någorlunda kvalitet.
Image

Hos Sheldon kan man läsa sig till mycket:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.html
http://sheldonbrown.com

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Projekt för en total rookie

Post by Q&D » 07 Jul 2015 19:36

wildgoose wrote:Dock är jag osäker på om jag skulle trivas att pendla på en fixie, men har ju å andra sidan aldrig provat..
Det är en avig period att gå igenom i början då man kan känna sig en aning begränsad och hämmad.
Med tiden så förändras det och en frihetskänsla infinner sig istället. Cykeln blir som en mekanisk förlängning av benen. Det är den tiden det tar att helt vänja sig av med att man inte kan frihjula.

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Projekt för en total rookie

Post by Q&D » 07 Jul 2015 19:40

wildgoose wrote:Just det - angående färgen. Varför rekommenderar ni att jag inte ändrar den? Är de gamla klassiska färgerna lite "heliga", eller är det mycket jobb?
Det är någon märklig fjollighet att bevara ramen i sitt ursprungliga skick. Samma sak med alla broms och vajerfästen. Har aldrig förstått det själv utan bara sprejat på färg och kapat bort alla onödiga pålödningar.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Projekt för en total rookie

Post by herr_brun » 07 Jul 2015 20:37

wildgoose wrote:
Sadelstopen sitter som berget, vet knappt vad jag ska göra med det. Provat att hälla på 5-56 ifall det rostat i hopp om att det ska lösa upp, vicka dra och slå. Rör sig inte en millimeter..

Vevpartiet är jag lite osäker på vad jag ska göra med. Se bild nedan.
Image
Har jag fattat det rätt om jag behöver ett verktyg som passar i fyrkanten? Jag fick med ett fyrkantigt verktyg i Rose lådan, men det passar tyvärr inte. Ngn som vet var man kan köpa det lättast i så fall?

.
Du fick med ett verktyg för att få loss veven med verktygslådan från rose.

Jag gillar att ha kvar fästen och dylikt om jag får för mig att bygga växlar i framtiden, har exempelvis en cykel som är ss på sommaren och växlad på vintern. Det ger en liksom lite valmöjligheter. Men det är jag. Gillar man att få det rent så kan man göra det. Tycker ändå att det blir lite skumt att rensa fästen för ett lite tränat öga ser ju ändå att cykeln är en konversion med dropouts. Åsikterna går väl isär här :)

Angående sadelstolpen så kan det ibland hjälpa med 556 och våld.
Annars har du ett bra tillfälle att använda värme om du ändå skall göra dig av med lacken. Värm på sadelstolpen som fan med en värmepistol eller något ännu varmare och häll på kallt vatten och se det ryka. Det kan lossna då metallerna expanderar av värmen och krymper när det kyls ner hastigt. Lacken förstörs med denna metod.

wildgoose
Posts: 6
Joined: 11 Jun 2015 14:07

Re: Projekt för en total rookie

Post by wildgoose » 07 Jul 2015 21:27

herr_brun wrote: Du fick med ett verktyg för att få loss veven med verktygslådan från rose.
Japp, förstår det nu utifrån bilden ovan i tråden. Fattade bara inte att det var den och hur den skulle användas när jag pillade med det.
herr_brun wrote: Tycker ändå att det blir lite skumt att rensa fästen för ett lite tränat öga ser ju ändå att cykeln är en konversion med dropouts. Åsikterna går väl isär här :)
Du får gärna utveckla lite, så jag förstår vad du menar.. :)
abacaxi wrote:Inget speciellt med den gamla färgen men du kommer garanterat inte att få det lika bra själv. Motfråga: vad är det för fel på gamla lacken?
Den är väldigt sliten.. Plus ett antal vättern klistermärken som sitter på och som verkar suttit så länge så det känns som att de i princip arbetat sig in i lacken (från tidigare ägare samt från mig).

Framförallt behöver den dock vara vit för att passa vad den är tänkt till. Alternativet är att köpa en annan ram till det här projektet och det känns väl lite overkill i nuläget..
grangeyard wrote: Crank puller / avdragare, finns i cykelaffärer. Det ska vara någorlunda kvalitet.
Image

Hos Sheldon kan man läsa sig till mycket:
http://www.sheldonbrown.com/brandt/inst ... ranks.html
http://sheldonbrown.com
Tack! Sån har jag som sagt i verktygslådan, lyckades bara inte lista ut att det var den jag skulle använda..

Det är för övrigt första gången i livet jag köpt en verktygslåda där jag inte har en aning om vad man ska ha hälften av grejerna till.. :shock: :?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Projekt för en total rookie

Post by herr_brun » 07 Jul 2015 21:46

wildgoose wrote:
herr_brun wrote:
Tycker ändå att det blir lite skumt att rensa fästen för ett lite tränat öga ser ju ändå att cykeln är en konversion med dropouts. Åsikterna går väl isär här :)
Du får gärna utveckla lite, så jag förstår vad du menar.. :)
Jag tänker att anledningen till att ta bort fästen och dylikt är att få cykeln att se ut som en trackcykel(läs fixie) som den egentligen inte är, vissa detaljer, så som dropoutsen (där bakhjulet sitter) visar ändå att det är en landsvägscykel som är konverterad till en fixie. Cykeln blir liksom en eufemism. Sen är jag nörd och tänker på sånt. Andra gör väl inte det haha :)

wildgoose
Posts: 6
Joined: 11 Jun 2015 14:07

Re: Projekt för en total rookie

Post by wildgoose » 07 Jul 2015 21:56

herr_brun wrote:
wildgoose wrote:
herr_brun wrote:
Tycker ändå att det blir lite skumt att rensa fästen för ett lite tränat öga ser ju ändå att cykeln är en konversion med dropouts. Åsikterna går väl isär här :)
Du får gärna utveckla lite, så jag förstår vad du menar.. :)
Jag tänker att anledningen till att ta bort fästen och dylikt är att få cykeln att se ut som en trackcykel(läs fixie) som den egentligen inte är, vissa detaljer, så som dropoutsen (där bakhjulet sitter) visar ändå att det är en landsvägscykel som är konverterad till en fixie. Cykeln blir liksom en eufemism. Sen är jag nörd och tänker på sånt. Andra gör väl inte det haha :)
Ah, då är jag med! På någon blog läste jag mig till att dropoutsen skulle se ut som den jag har för att den skulle vara lätt att konvertera till en fixie, men det är fel alltså?

Själv fungerar jag så att när jag lär mig något nytt så nördar jag ner mig totalt. Så för tillfället bryr jag mig inte, men misstänker att det blir minst en cykel till som jag kommer ha kvar och känner jag mig själv rätt så kommer det vara allt för mkt fokus på detaljer.. :)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Projekt för en total rookie

Post by herr_brun » 07 Jul 2015 23:10

Nej det är så de ska se ut! Jag menade nog mer filosofiskt om själva begreppet "konvertering", jag ska inte röra till det mer :)

even
Posts: 174
Joined: 30 May 2012 20:57
Location: Stockholm

Re: Projekt för en total rookie

Post by even » 07 Jul 2015 23:38

Om sadelstolpen sitter kanske vevarna gör det också!?

Metoden jag använder (möjligen överdrivet anal/noggrann):
Fetta gängorna i crank pullern innan du använder den första gången. Gör gärna också rent och fetta gängorna i vevarmen innan du drar i verktyget. Det är framförallt viktigt att det glider bra mellan avdragarens skruv och mutter - om dem binder (när du skruvar på skruven) så är det rimligen så att muttern kommer dras i mer i vevarmens gängor. Själv skruvar jag i muttern för hand tills det tar stopp (bottnar), snuggar till med verktyg bara precis så gängorna biter i varandra och muttern sitter stilla. Skruvar för hand i skruven tills den bottnar (mot axeln som syns genom det fyrkantiga hålet). Sen använder jag två skiftnycklar för att jobba skruv och mutter mot varandra - en för att hålla muttern stilla i vevarmen (och därmed förhindra att den gängar i mer vilket det finns risk för om man tex använder vevarmen som mothåll) och en för att arbeta in skruven. När vevarmen är av ska det krävas lika lite kraft att skruva av muttern som det tog att få på den - annars har man använt en mindre bra teknik imho! Alltsomoftast kan det väl gå bra att slarva - men har grejerna suttit ett tag och man inte vet hur de installerades kan det vara bra att försöka få alla fördelar.
Last edited by even on 08 Jul 2015 01:01, edited 1 time in total.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Projekt för en total rookie

Post by abacaxi » 07 Jul 2015 23:57

wildgoose wrote:Framförallt behöver den dock vara vit för att passa vad den är tänkt till
Dåså, jag trodde du tyckte nuvarande lacken var ful och att lite vitt färg skulle göra den snyggare, vilket jag är tveksam till. Men det beror ju också på att jag gillar gammal lack, speciellt sliten och rostig. Det där "fjolliga" som nämndes gäller nog mer finare ramar där kan det ju finnas ett egenvärde i att bevara.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply