Crescent 307 FashionLine Projekt -:._ UPDATE 26/7 _.:-

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Fipparn
Posts: 3
Joined: 19 May 2015 13:42

Crescent 307 FashionLine Projekt -:._ UPDATE 26/7 _.:-

Post by Fipparn » 19 May 2015 14:30

Tjena FG!

Jag har äntligen tagit tag i saker och ting och ska försöka fixa i ordning min pappas gamla Crescent Världsmästarcykeln 307 FashionLine. Min mål är att det ska bli en schysst singelspeed av den gamla cykeln. Cykeln är i ganska gott skick förutom vissa delar som var katastrofalt dåliga.

Image
Hade stått ute ett tag, stackarn.

Image
Inne i verkstaden

Image
Däcken var slitet som sagt..

Image
Så mycket som var riktigt skitigt

Det som kommer finnas kvar av originalet:
* Ram
* Framgaffel + Styre
* Bromsar (med nya bromsklossar)
* Vevaxlar
* Den befintliga lacken kommer användas som inspiration vid en eventuell nylackering senare i sommar.

Jag har dock en del funderingar som jag inte lyckas komma runt, oavsett hur mycket jag har läst på Sheldon Browns sida.

Jag vet inte i vilket skick dom befintliga vevlagrena är i. Detta är för att jag dels inte har verktygen för att få upp dessa. På så sätt har jag inte kunnat avgöra hur fina dom är.
Som jag ser det så är det några saker som jag inte förstår nu:

1. Vad är det för verktyg jag ska ha för att få loss vevlagren för att kunna undersöka deras skick? Vart kan man köpa det för en billig peng?
Se bild via denna länk eller längre ner i tråden: http://i.imgur.com/Yuyh3Hm.jpg?1

1.1 Är det värt att ha kvar de gamla vevlagrena eller är det bara att byta ut?

1.2 OM det är dags att byta ut vevlagrena. Hur vet jag vilka jag ska köpa?

1.3 Modell# på cykeln är oklart så det kan ju kanske vara fransk gänga på?

1.4 Oavsett om det är fransk gänga på, hur vet man vilka mått som passar på min modell?

Här nedan kommer lite bilder för att ni orkade läsa på här långt och för att hjälpa er att kunna hjälpa mig! :)

Let the stripping begin:

Image
Innan jag började strippa cykeln.

Image
Innan jag började strippa cykeln.

Image
Slipning på g. Bland annat av ramen men också av lacken.

Image
Lite historia på cykeln

Image
307:an

Image
Gamla däckens mått

Image
Innan jag fick av vevarmarna

Image
Något slags verktyg behövs ju för att få loss denna ring

Image
Slipade ramen som den ser ut nu.

Image
Ena vevarmen och drev.




-:._ UPDATE _.:-

Tack för alla svar! Har varit jäkligt nice att läsa alla tips och få del av lite riktigt bra kunskap.

En dålig nyhet dock. Mina fälgar åkte tydligen med sopbilen när de stod utanför garaget..
Så jag var tvungen att börja läsa på lite om fälgar igen!
Jag hade ju fotat dimensionerna för det gamla däcket som tur var så jag hade ju den informationen klar.
Dimensionerna var: 32-622 (28 x 1 5/3 x 1 1/4). Jag har läst på lite om hur man ska tolka detta och förstått ganska väl!
Problemet jag har nu är att jag måste antagligen köpa nya fälgar. Men hur ska jag veta att dom passar på cykeln. Då pratar vi alltså om däck + fälg.

Är det någon som med säkerhet kan säga vilka dimensioner (som är aktuella idag) som skulle fungera på min pärla?

PS: Snart kommer en update med nya grejer och förhoppningsvis lite ny lack etc :D


-:._ UPDATE _.:-

Nu har jag slipat ner det mesta på cykeln. Det har handslipats med smärgelduk och tre olika sorters sandpapper.
Fästena för låset som satt på har också kapats bort och slipats ner till ramen.

Nu har jag lämnat in cykeln för att byta/fräscha upp vevlagrena så de är schyssta innan jag drar ut på vägarna.

Lite bilder kommer för att ni ska se lite av framstegen!


Image
Nu har slipningen av den gamla lacken börjat!

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Så här ser det ut efter att jag kapade/slipade bort fästena till låset. Det ser ganska fint ut tycker jag :)

Image

Image
Slipade på vevarmarna också :)

Image
Så här såg det ut innan jag lämnade in den.


Fråga 1: Vilken färg tycker ni jag ska köra på?

1. Original röd - Glansig
2. Original röd - Matt
3. Annan färg - Glansig
4. Annan färg - Matt

Fråga 2: Tycker ni jag ska slipa/kapa bort fästet för stödet och köra helt utan stör eller ska jag ha kvar det gamla?


-:._ UPDATE 26/7 _.:-

Tja! Inför denna update har det tyvärr inte hänt så mycket. Jag har vart in och snackar med killarna på cykelbutiken för att se om vevlagrena var något att ha kvar. De tyckte att lagrena var i gott skick och sa att dom skulle göra rent och fetta på dom igen.

Av nyfikenhetens skull så öppnade jag upp vevhuset efter cykelbutiken hade varit där inne. Till min stora förvåning så var det inte så fint jobbat från cykelbutiken...
Jag fick alltså rengöra mycket själv på efterhand vilket kändes dåligt för jag trodde det var klart.

Jag passade även på att rengöra lite andre grejer när jag ändå var igång. Tyvärr har jag inte så många "före"-bilder för jag var så jävla oljig när jag höll på i början.

Se bilder nedan så fattar i vad jag menar:



Image
Framsidan av drevet innan rengöring

Image
Baksidan av drevet innan rengöring

Image
Framsida drevet efter rengöring

Image
Baksidan av drevet efter rengöring

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Såhär såg det ut efter jag hade rengjort lager etc.
"Det är lugnt, vi gjorde rent och snyggade till där inne!"

Ah precis....



Tack på förhand!
// Fipparn
Last edited by Fipparn on 26 Jul 2015 17:36, edited 4 times in total.

willelw
Posts: 102
Joined: 11 Sep 2012 11:27
Location: UÅ/Sthlm

Re: Crescent 307 FashionLine Projekt - Assistans

Post by willelw » 26 May 2015 20:04

Vevlagret ser ut som det är Fauber med fyrkantsaxel. Dvs. 45mm i diameter. Då är det svårt att hitta nya lager. Det finns adapter som säljs på en finsk sida (sök Fauber adapter här på forumet). Eller så smörjer du bara upp skiten. För att få loss det använder du enklast hammare och don.

Tips till lacken. Slipa bort helt där det är rost, men slipa inte bort resten totalt. Gammal lack är den bästa grugrundfärgen. Men slipa bort det mesta av den röda färgen, men behåll det vita so kommer upp under.

Google is your friend. Jag kan även tipsa om sheldonbrown.com. Där hittar du allt om du har mekfrågor.

User avatar
hadnan
Posts: 193
Joined: 18 Apr 2010 09:11
Location: Stockholm

Re: Crescent 307 FashionLine Projekt - Assistans

Post by hadnan » 26 May 2015 21:37

jag skulle behålla vevlagret som det är på en sådan typ av ram.
kostar nog mer än det smakar att ändra.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Crescent 307 FashionLine Projekt - Assistans

Post by Naugas » 27 May 2015 18:01

Du behöver bara ett dorn eller en gammal skruvmejsel och en hammare för att både öppna och montera lagret. Lite trixigt är det att justera lagerspelet när du sätter ihop det igen, det kan ta ganska lång tid även för någon erfaren. Man måste hela tiden dra åt låsmuttern helt (mycket viktigt) för att kunna kontrollera lagerspelet, så det blir ett gäng gånger man får öppna och dra åt för att få det rätt.

Du bör öppna, göra rent och sätta nytt fett. Men du kan _kanske_ komma undan det - känn på lagret och se hur det verkar. Om det löper förhållandevis lätt utan hack och segheter kan det faktiskt vara så att du inte behöver åtgärda något. De gamla fauberlagren är fantastiskt pålitliga och en mycket bra konstruktion när dammtätningar och skyddsbrickor är på plats, och det är tillräckligt med bra fett. Men som sagt, du bör öppna det för att vara på den säkra sidan. Och är det ett märkbart glapp bör du justera bort det, och då är det lika bra att öppna det helt.

Fipparn
Posts: 3
Joined: 19 May 2015 13:42

Re: Crescent 307 FashionLine Projekt - Assistans

Post by Fipparn » 09 Jul 2015 15:34

Uppdateringar kommer från och med nu göras i första posten.
Last edited by Fipparn on 19 Jul 2015 21:34, edited 2 times in total.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Crescent 307 FashionLine Projekt - Assistans

Post by ravelax » 09 Jul 2015 17:02

622 är standard, inga problem att hitta nya hjul.

willelw
Posts: 102
Joined: 11 Sep 2012 11:27
Location: UÅ/Sthlm

Re: Crescent 307 FashionLine Projekt - Assistans

Post by willelw » 10 Jul 2015 23:11

Den gaffeln som sitter på cykeln har så pass mycket frigång att du i princip inte kan hitta "för stor" kombination av hjul+däck.

622 är som ovan nämnt standard. Andra benämningar för samma hjuldiameter är 700C och 28"

Post Reply