Crescent 309 Competition

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Mhassic
Posts: 6
Joined: 25 Apr 2015 20:39

Crescent 309 Competition

Post by Mhassic » 26 Apr 2015 09:50

Hoj på er!

Blev med en Crescent 309 competition (rosa) här om dagen som jag tänkte köra singelspeed på.
Tips o trix tas gärna emot.
Fälgar är i ok skick det ända är att ekrarna måste spännas.
Är ute efter en pendlar cykel som ska ta mig till o från jobbet till att börja med.
Har bara cyklat mtb tidigare så dessa smalhjul är nytt för mig.
En sak jag funderar över innerslangen, fälgen har 6,5mm genomgång för ventilen o jag köpte nya innerslangar men dessa har 7.5mm ventil.(venlig ventil.)
Gamla slangen hade typ en smalare ventil var man skruvade ut en sak för att få i luft.(har samma ventil på min mtb (2013)
Märket på fälgarna är Weinmann.
(Bak mäter navet 123mm)
Ramen är i ok skick, knappt någon rost men repig o nästan alla dekaler är nötta.
Lager känns bra, ska ta upp allt o smörja in för kontroll o smörja upp.
Vevpartiet har jag fattat är en svår del att få tag på om jag fattat rätt.(om den skulle vara dålig.)

Är helt ny på detta så ni får ursäkta om jag frågar mycket.
Vad kan jag göra av denna velisoped?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Crescent 309 Competition

Post by ravelax » 26 Apr 2015 20:06

Vad köpte du för slang? Det låter som att du behöver en slang med prestaventil (den där man skruvar på en liten grej för att kunna pumpa eller släppa ut luft), men att du köpt en slang för vanliga standardcyklar. Be om en "racerslang" i cykelaffären så får du rätt.

Vevpartiet i betydelsen själva vevarmarna borde det inte bli några problem med, men äldre Crescenthojar har ibland franskgängat vevlagerhus, vilket kan göra det lite knepigare att få tag på vevlager om du måste byta det. Läs på om olika gängstandarder hos Sheldon Brown för att kunna ta reda på hur din ram är gängad, ifall du måste byta lager: http://sheldonbrown.com/gloss_bo-z.html#bottom

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Crescent 309 Competition

Post by Jonatan F » 26 Apr 2015 21:20

Du låter som att du är på god väg.
Ta isär o fetta det du kan, lämna resten om det inte är för dåligt. Ta bort sånt du tycker inte behövs (innerliga, växelreglage, bakväxel etc), korta kedjan, köp en sån här och cykla o var glad.
(Du kan behöva kolla upp din kedjelinje men om du söker lite så ska du nog förstå hur det funkar. Annars får du fråga. )
Image

Frihjulet ovan borde du kunna köpa i din lokala cykelaffär. Heter frihjul eller bmxfrihjul tror jag.

Jag skulle rekommendera att inte börja byt ut delar om du inte tycker själva letandet är kul. Crescent hade många konstiga standarder. Samtidigt kom de med delar som enligt mig håller otroligt länge. Kör på det du fick med alltså.
Har man inget projekt har man inget liv :)

Mhassic
Posts: 6
Joined: 25 Apr 2015 20:39

Re: Crescent 309 Competition

Post by Mhassic » 27 Apr 2015 11:56

Tackar för all info, tänkte behålla framdrevet original o byta bak mot enkelt drev(frihjul)
Kommer att sälja bort det andra, så om någon behöver något så är det bara höra av sig.
Ev. ska bromsar byta ut, om jag förstått det rätt ska det vara av lång modell?
Vad rekommenderar ni för utväxling för en nybörjare? (har inte kollat kuggantal på original fram)
Enkelt ska det vara! :D
Last edited by Mhassic on 27 Apr 2015 14:25, edited 1 time in total.

User avatar
Randeas
Posts: 192
Joined: 06 Nov 2008 18:51
Location: Göteborg

Re: Crescent 309 Competition

Post by Randeas » 27 Apr 2015 13:22

.
Last edited by Randeas on 05 May 2015 10:26, edited 1 time in total.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Crescent 309 Competition

Post by herr_brun » 29 Apr 2015 16:42

^skapa en tråd om det istället, ganska random hijack. men ja, fetta alltid gängorna. den fasta koppen ska vara på drivsidan.


OP:
Kör på 53x20 eller 53x21 till att börja med, det är en hyfsad lätt utväxling. Det hela beror på hur fort du tänker cykla, vilken form du är i och om det är backigt där du ska cykla osv ;)

antog att du behåller stora klingan i fram som antagligen är 53, det och att hjulen är 28" (700c eller 622).
är det annan size på framdrevet kan du väl satsa på att ligga någonstans på 2,65 om du delar framkuggarna med bakkuggarna.

53/20 = 2,65

Mhassic
Posts: 6
Joined: 25 Apr 2015 20:39

Re: Crescent 309 Competition

Post by Mhassic » 29 Apr 2015 19:33

Tackar för infon om utväxlingen, den lokala cykelfieman hade ett 18-kuggars bmx drev hemma.
Kondis har jag inte mycket av, men den är stadigt på väg upp.
Orkar hålla 21kmh i snitt med min mountainbike just nu, med balong nabbdäck(29).
Ligger inte på största växeln utan gillar att hålla varvet uppe.
Förra året så snittade jag 27kmh i slutet på sommaren med samma cykel. (Trek Superfly 29)
Pendlar till jobbet när det är ok väder 3ggr/v totalt 35km.
Vet inte om det säger något om utväxlingen men jag tror att jag kommer att cykla lite snabbare med denna.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Crescent 309 Competition

Post by herr_brun » 29 Apr 2015 22:59

Gött, tänk på kadensen bara, ligger du på 80 kadens med 53/18 (med 25mm däck) så snittar du 30km/h.

En till sak att ha i beaktning, bmx-frikransar har oftast en annan kedjebredd, 1/8, om jag inte har fel, så en landsvägskedja för 3/32(för växlat) går inte på. Andra hållet går bra även om det inte är optimalt. (alltså att bara köra på det frihjulet och köpa en 1/8 kedja)

här kan du kalkylera fart efter kadens och utväxling
http://sheldonbrown.com/gears/

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Crescent 309 Competition

Post by ravelax » 29 Apr 2015 23:37

53/18 är en utmärkt allroundväxel.

Post Reply