Omlackering av ram.
Omlackering av ram.
Hej!
Jag har en gammal bianchi ram som jag håller på att konvertera. Den är orginal svart men halva framgaffeln samt lite andra partier är krom. problemet är att ramen har drabbats ganska hårt av rost, framförallt de kromade partierna. Går det att rädda kromet på något vis(jag tänker kromglans eller dylikt)? Detta vore ultimat då jag gärna behåller den i orginal färg.
Om det inte finns något sätt att rädda det som varit är min tanke att lackera om hela ramen. Slipa bort all rost samt lös färg och lägga på ny. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om något bra ställe att göra det på? Hur mkt kan det tänkas kosta?
tack,
fabian
Jag har en gammal bianchi ram som jag håller på att konvertera. Den är orginal svart men halva framgaffeln samt lite andra partier är krom. problemet är att ramen har drabbats ganska hårt av rost, framförallt de kromade partierna. Går det att rädda kromet på något vis(jag tänker kromglans eller dylikt)? Detta vore ultimat då jag gärna behåller den i orginal färg.
Om det inte finns något sätt att rädda det som varit är min tanke att lackera om hela ramen. Slipa bort all rost samt lös färg och lägga på ny. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om något bra ställe att göra det på? Hur mkt kan det tänkas kosta?
tack,
fabian
hej
Om lacken ser bra ut borde kromen kunna räddas av ivrigt polerande med autosol. Annars blir det väl av att ta bort lacken (lackborttagning/bromsolja/etc) och gå på med slippapper. Det kan du göra själv. För att spara kromet går blästring bort (eller? rätta mig någon).
Fler trådar om liknande saker:
viewtopic.php?t=1780
viewtopic.php?p=22481&highlight=#22481
Fler trådar om liknande saker:
viewtopic.php?t=1780
viewtopic.php?p=22481&highlight=#22481
Såvida det inte finns någon rost under så kan absolut kromet räddas, precis som Gustav säger med Autosol och en polertrasa, ev något svagt lösningsmedel för att få bort grov smuts innan (obs att ex T-Röd tar bort/förstör krom). Vaxa gärna efter för långvarigt skydd.Gustav wrote:Om lacken ser bra ut borde kromen kunna räddas av ivrigt polerande med autosol. Annars blir det väl av att ta bort lacken (lackborttagning/bromsolja/etc) och gå på med slippapper. Det kan du göra själv. För att spara kromet går blästring bort (eller? rätta mig någon).
Fler trådar om liknande saker:
viewtopic.php?t=1780
viewtopic.php?p=22481&highlight=#22481
Kromet går att rädda även genom blästring, förutsatt att den som blästrar kan sin sak och täcker över kromade partier.
Så vida din budget inte är obegränsad eller du känner nån bra blästrare skulle jag nog köra färgborttagningsmedel, finns speciella som är snälla mot krom. Ska du göra det själv skulle jag gå till en färghandlare och förklara situationen, de vet exakt tillvägagångssätt och vilka medel du ska använda.
//Axel
En blästring kostar 300:-vilket jag tycker borde vara mer värt än att hålla på att klydda med färgborttagning.Axel_ wrote: Så vida din budget inte är obegränsad eller du känner nån bra blästrare skulle jag nog köra färgborttagningsmedel...
//Axel
www.blastrix.se blästrade och lackade en uppsättning fälgar till min bil. Inte pulverlack dock.
Pflanzgarten stole my virginity
Färgborttagning funkade kanon på krom för mig, bättre än på vanlig lackerat metal faktisk. Jag skulle ta bort färg först, sen maskera krom och blästra resten vid behov.AndreasVH wrote:En blästring kostar 300:-vilket jag tycker borde vara mer värt än att hålla på att klydda med färgborttagning.Axel_ wrote: Så vida din budget inte är obegränsad eller du känner nån bra blästrare skulle jag nog köra färgborttagningsmedel...
//Axel
- svennelainen
- Posts: 890
- Joined: 28 Aug 2008 08:13
- Contact:
förlåt min svenska, jag skulle förklara..svennelainen wrote:Jag har svårt att tro att det var en riktig kromyta ifall den släppte med färgborttagningsmedel. Det finns "kromlack" som fejkar en kromning och det är mycket möjligt att det var sån du tog bort.
Kromatering används för att skydda ventiler i syrabad. Det lossnar inte av lite färgkladd.
Paint stripper worked best on chromed surfaces in my case. It removed paint leaving chrome shiny intact. It was a little bit worse with ordinary metal where primer or some paint still remained. Thus my suggestion would be to clean chromed details with paint stripper and sand the rest (yes, it sounds excessive).
Någon som känner till någon bra lackeringsfirma i malmö/lund som har bra priser?
Om vi snackar pulverlack, som är det enda som jag har erfarenhet av, fanns tidigare i Lunds industrilackering. Minns att hemsidan var knepig att hitta- hittar den inte nu.
de hade typ fyra färger att välja mellan. Grå-blå, rödish, grafitgrå och beige. Lite knepiga färger. de tog 200SEK för en MTB ram...
I Lomma finns Lomma Lackeringar:
http://gulasidorna.eniro.se/query/what/ ... ackeringar
Mkt litet företag men härliga gubbar. har fått två ramar och div komponenter lackade av dem. Har tyvärr ingen hemsida men de färger de kör vanligvis är mattsvart, vit, och svagt-svagt grå. Sist lackade de en ram gul enbart för mig... Har för mig att jag betalade ca 300-400SEK
Och i Malmö finns Brantviks:
http://www.brantviks.se/
Har inte testat dem själv men har hört att de är billiga, snabba och gör ett bra jobb. Detta är nog den anläggning med flest färger i lager = störst valmöjlighet...
Hoppas att det hjälpte
DAN
-
- Posts: 73
- Joined: 16 Apr 2009 20:06
- Location: Malmö
-
- Posts: 73
- Joined: 16 Apr 2009 20:06
- Location: Malmö
-
- Posts: 73
- Joined: 16 Apr 2009 20:06
- Location: Malmö
-
- Posts: 73
- Joined: 16 Apr 2009 20:06
- Location: Malmö