Omlackering av ram.

Frågor och tips om mek med din cykel.
flavio
Posts: 33
Joined: 16 Jan 2009 16:29
Location: Stockholm

Omlackering av ram.

Post by flavio » 18 Mar 2009 18:05

Hej!

Jag har en gammal bianchi ram som jag håller på att konvertera. Den är orginal svart men halva framgaffeln samt lite andra partier är krom. problemet är att ramen har drabbats ganska hårt av rost, framförallt de kromade partierna. Går det att rädda kromet på något vis(jag tänker kromglans eller dylikt)? Detta vore ultimat då jag gärna behåller den i orginal färg.

Om det inte finns något sätt att rädda det som varit är min tanke att lackera om hela ramen. Slipa bort all rost samt lös färg och lägga på ny. Är det någon som har erfarenhet av detta och kan tipsa om något bra ställe att göra det på? Hur mkt kan det tänkas kosta?

tack,
fabian
hej

User avatar
Gustav
Posts: 2171
Joined: 07 Dec 2007 16:58
Location: Stockholm

Post by Gustav » 18 Mar 2009 19:09

Om lacken ser bra ut borde kromen kunna räddas av ivrigt polerande med autosol. Annars blir det väl av att ta bort lacken (lackborttagning/bromsolja/etc) och gå på med slippapper. Det kan du göra själv. För att spara kromet går blästring bort (eller? rätta mig någon).

Fler trådar om liknande saker:
viewtopic.php?t=1780
viewtopic.php?p=22481&highlight=#22481

Axel_
Posts: 178
Joined: 28 Nov 2008 22:35
Location: Arvika, Värmland

Post by Axel_ » 18 Mar 2009 21:48

Gustav wrote:Om lacken ser bra ut borde kromen kunna räddas av ivrigt polerande med autosol. Annars blir det väl av att ta bort lacken (lackborttagning/bromsolja/etc) och gå på med slippapper. Det kan du göra själv. För att spara kromet går blästring bort (eller? rätta mig någon).

Fler trådar om liknande saker:
viewtopic.php?t=1780
viewtopic.php?p=22481&highlight=#22481
Såvida det inte finns någon rost under så kan absolut kromet räddas, precis som Gustav säger med Autosol och en polertrasa, ev något svagt lösningsmedel för att få bort grov smuts innan (obs att ex T-Röd tar bort/förstör krom). Vaxa gärna efter för långvarigt skydd.

Kromet går att rädda även genom blästring, förutsatt att den som blästrar kan sin sak och täcker över kromade partier.

Så vida din budget inte är obegränsad eller du känner nån bra blästrare skulle jag nog köra färgborttagningsmedel, finns speciella som är snälla mot krom. Ska du göra det själv skulle jag gå till en färghandlare och förklara situationen, de vet exakt tillvägagångssätt och vilka medel du ska använda.

//Axel

User avatar
AndreasVH
Posts: 1397
Joined: 13 May 2008 22:03
Location: Älta/Nacka

Post by AndreasVH » 19 Mar 2009 09:07

Axel_ wrote: Så vida din budget inte är obegränsad eller du känner nån bra blästrare skulle jag nog köra färgborttagningsmedel...
//Axel
En blästring kostar 300:-vilket jag tycker borde vara mer värt än att hålla på att klydda med färgborttagning.
www.blastrix.se blästrade och lackade en uppsättning fälgar till min bil. Inte pulverlack dock.
Pflanzgarten stole my virginity

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 19 Mar 2009 12:47

AndreasVH wrote:
Axel_ wrote: Så vida din budget inte är obegränsad eller du känner nån bra blästrare skulle jag nog köra färgborttagningsmedel...
//Axel
En blästring kostar 300:-vilket jag tycker borde vara mer värt än att hålla på att klydda med färgborttagning.
Färgborttagning funkade kanon på krom för mig, bättre än på vanlig lackerat metal faktisk. Jag skulle ta bort färg först, sen maskera krom och blästra resten vid behov.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Post by svennelainen » 19 Mar 2009 15:24

Jag har svårt att tro att det var en riktig kromyta ifall den släppte med färgborttagningsmedel. Det finns "kromlack" som fejkar en kromning och det är mycket möjligt att det var sån du tog bort.

Kromatering används för att skydda ventiler i syrabad. Det lossnar inte av lite färgkladd.

flavio
Posts: 33
Joined: 16 Jan 2009 16:29
Location: Stockholm

Post by flavio » 19 Mar 2009 18:16

Tack för tipsen!

Provar nog att rädda kromet först. Ifall det inte blir bra blir det blästring och omlackering!

fabian
hej

User avatar
mojhoj
Posts: 303
Joined: 28 Nov 2008 22:51
Location: Stockholm

Post by mojhoj » 19 Mar 2009 20:27

svennelainen wrote:Jag har svårt att tro att det var en riktig kromyta ifall den släppte med färgborttagningsmedel. Det finns "kromlack" som fejkar en kromning och det är mycket möjligt att det var sån du tog bort.

Kromatering används för att skydda ventiler i syrabad. Det lossnar inte av lite färgkladd.
förlåt min svenska, jag skulle förklara..
Paint stripper worked best on chromed surfaces in my case. It removed paint leaving chrome shiny intact. It was a little bit worse with ordinary metal where primer or some paint still remained. Thus my suggestion would be to clean chromed details with paint stripper and sand the rest (yes, it sounds excessive).

Abolf
Posts: 390
Joined: 29 Jan 2008 17:05
Location: Malmö

Post by Abolf » 20 Mar 2009 10:41

Någon som känner till någon bra lackeringsfirma i malmö/lund som har bra priser?

User avatar
TalliDan
Posts: 408
Joined: 02 Oct 2008 09:54
Location: Malmö

Post by TalliDan » 20 Mar 2009 14:49

Någon som känner till någon bra lackeringsfirma i malmö/lund som har bra priser?

Om vi snackar pulverlack, som är det enda som jag har erfarenhet av, fanns tidigare i Lunds industrilackering. Minns att hemsidan var knepig att hitta- hittar den inte nu.
de hade typ fyra färger att välja mellan. Grå-blå, rödish, grafitgrå och beige. Lite knepiga färger. de tog 200SEK för en MTB ram...

I Lomma finns Lomma Lackeringar:
http://gulasidorna.eniro.se/query/what/ ... ackeringar
Mkt litet företag men härliga gubbar. har fått två ramar och div komponenter lackade av dem. Har tyvärr ingen hemsida men de färger de kör vanligvis är mattsvart, vit, och svagt-svagt grå. Sist lackade de en ram gul enbart för mig... Har för mig att jag betalade ca 300-400SEK

Och i Malmö finns Brantviks:
http://www.brantviks.se/

Har inte testat dem själv men har hört att de är billiga, snabba och gör ett bra jobb. Detta är nog den anläggning med flest färger i lager = störst valmöjlighet...

Hoppas att det hjälpte

DAN

rralb02
Posts: 1
Joined: 19 Apr 2009 17:59

Post by rralb02 » 22 Apr 2009 08:25

Ringe precis Branteviks, de tar 500 kr för blästring och målning, det låter som ett kap i mina öron!

joohan
Posts: 67
Joined: 28 Oct 2008 09:41
Location: Arvika/ Karlstad

Post by joohan » 22 Apr 2009 08:34

Brantviks är bra. Lackade min ram där för några veckor sen, bläster och pulverlack, lämnade onsdag hämtade fredag, 400 spänn. :D

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 22 Apr 2009 11:24

... jävlar de va billigt, nu blev jag oxå sugen på en ny färg..!

lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Post by lucaslagun » 22 Apr 2009 16:20

Har också snackat med dem idag. Ska gå att få mer eller mindre vilken färg som helst. Har två stackars ramar som nog ska dit nästa vecka.
Återkommer med före och efter-bilder om det är intressant.

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Post by jp » 22 Apr 2009 16:34

ingår det valfri färg i det priset?

lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Post by lucaslagun » 22 Apr 2009 16:53

jp wrote:ingår det valfri färg i det priset?
Som jag förstod det, kostar det 500kr för valfri färg i deras sortiment. Då är det även blästring av ram, om så önskas och det är pulverlack som gäller.

lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Post by lucaslagun » 30 Apr 2009 07:58

Var och lämnade in min Crescent imorse. Fick lägga till en hundring på de redan sagda 500kr eftersom jag ville behålla det nakna bak på ramen. Tidigast nästa vecka kommer det efterbilder.
Image

Image

Image

Image

lucaslagun
Posts: 73
Joined: 16 Apr 2009 20:06
Location: Malmö

Post by lucaslagun » 27 May 2009 20:39

Nu är den tillbaka från lackering, och några delar har åkt på.
Image

Återkommer med fler bilder när allt är på plats.

rotor
Posts: 60
Joined: 05 May 2009 21:05
Location: Sthlm

Post by rotor » 31 May 2009 20:22

Fint! Lätt värt den extra hundringen.
Two wheels and a heartbeat.

bune
Posts: 21
Joined: 16 Aug 2009 00:02
Location: Malmö
Contact:

Re:

Post by bune » 20 Aug 2009 10:32

lucaslagun wrote:Nu är den tillbaka från lackering, och några delar har åkt på.
Image

Återkommer med fler bilder när allt är på plats.

Gillar hur du färgmatchat väggarna i lokalen med hojen ;)

Post Reply