Omlackering av ram.

Frågor och tips om mek med din cykel.
oskarc
Posts: 66
Joined: 17 Aug 2009 21:54
Location: Malmö

Re: Omlackering av ram.

Post by oskarc » 21 Aug 2009 13:51

Snyggt blev det! :D
Känns väldigt värt att skicka iväg stället för att göra själv om det landar runt 600.

jakob_h
Posts: 1
Joined: 17 Dec 2010 15:48

Re: Omlackering av ram.

Post by jakob_h » 17 Dec 2010 16:15

Sparkar liv i den här tråden igen.

Har kollat runt bland trådarna men inte hitta något svar på mina frågor så jag försöker här..

Skall lacka om en Crescent från 60-70 talet någonting. Har försökt läsa mig till allt från själva lackborttagningen till den sista efterhandlingen.

Är det lättast/bäst att lämna in den strippade ramen för att få den blästrad och lackad? Var gör man det i Göteborgsområdet och hur mkt kostar det?

Om jag skall göra jobbet själv, hur får jag lättast bort lacken? Är det spraya med bromsolja och lägga i en säck över natten, grovt sandpapper eller någon annan teknik som gäller?

Nu är den lackad helt i någon cresent-orangeliknande kulör, går det att ta bort lacken och polera upp gaffeländarna samt klarlacka dem?

Edit: Hittade tråden viewtopic.php?f=4&t=3543" onclick="window.open(this.href);return false; . Skall läsa den först...

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Re: Omlackering av ram.

Post by Jonatan F » 17 Dec 2010 19:18

Jag har en vän som har en farsa som kan pulverlacka med hardcore-lack. Starkare än original på andra cyklar. 600 kr för en lackning gissade han men om du är sugen kan jag säkert kompispressa priset en bit!
Har man inget projekt har man inget liv :)

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Omlackering av ram.

Post by Muffat Stål » 26 Dec 2010 19:07

jakob_h wrote:Sparkar liv i den här tråden igen.
Guson Industri AB fixar en blästring och pulverlackering för 5 eller 6 hundra. Det brukar bli helt ok och oulverlacken är ju riktigt robust men om du vill ha högsta precision och detaljfinish ska du nog lacka själv. -Eller ta det till någon som lackar med spruta. Men det beror ju på preferenser och vad du ska ha ramen till.
Kemisk borttagning av färgen går utan större problem. Idén med att klarlacka gaffeländarna skulle jag dock inte rekommendera. Det kommer inte hålla länge. Bättre då, om du har lite ambitioner med hojen, att polera upp alla delar du vill ska glänsa och lämna in på kromning. Sen lite etsande primer, slipning mm på de delar du vill lacka, maska av och lacka nytt.

Antingen ordentligt och tjusigt, eller robust pulverlack över hela hos Guson!
The thigh's the limit

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Omlackering av ram.

Post by Orwar » 28 Dec 2010 05:01

Jag har egentligen inget att tillföra denna tråd. Jag undrar mest lite försynt varför ingen lämnar in en ren ram på gulkromatering eller annan fräsig och gränslöst innovativ ytbehandling. Gulkromaterade grejor är ju alltid ganska snyggt.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Busken
Posts: 1100
Joined: 05 Aug 2009 20:15

Re: Omlackering av ram.

Post by Busken » 28 Dec 2010 12:44

gör det själv!

User avatar
Carl
Posts: 590
Joined: 30 Jun 2008 22:03
Location: Åre

Re: Omlackering av ram.

Post by Carl » 02 Jan 2011 19:25

En fråga skjuten från höften, kan man lämna in och få fälgar lackade? så det blir bra.
Hade ju kunnat vart festligt.

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: Omlackering av ram.

Post by Martin Lang » 24 Mar 2011 16:23

Kan tyvärr inte rekommendera Brantviks i Malmö.
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Fixen
Posts: 2841
Joined: 21 Aug 2009 09:08

Re: Omlackering av ram.

Post by Fixen » 24 Mar 2011 16:39

Martin Lang wrote:Kan tyvärr inte rekommendera Brantviks i Malmö.
Bild på besvikelsen?

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: Omlackering av ram.

Post by Martin Lang » 25 Mar 2011 10:54

Svårt att se på denna bild. Men det är knottrigt, kletigt & fult.
Image

Ingen trevlig finnish direkt.
Image

Han påpekade det själv. Jag bad dom titta på vad dom kunde göra på priset. Då sa tanten: Vi har gjort vårt bästa & kan inte göra något med priset.

Jag mailade dom senare på dagen & förklarade i fina ordalag att dom kanske borde jobba på sin kund service?

Då fick jag som svar:

"Helt ok
Vi uppskattar inte den sortens klientel du representerar.
Ciao
Mvh
Master Blaster
Roger"

Jo då så att ehh...
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

Doug
Posts: 199
Joined: 25 Aug 2009 21:23
Location: Malmø

Re: Omlackering av ram.

Post by Doug » 25 Mar 2011 11:14

Martin Lang wrote: blah blah blah
Har också lämnat in där, färgen har runnit under sadelstolpen och det är inte speciellt bra jobb... så det var ju kvaliten... sen deras bemötande mot Martin, herrgud asså, sjukaste kundbemötandet jag har varit med om. ALDRIG mer

User avatar
aeiouy
Posts: 200
Joined: 21 Sep 2009 23:02
Location: 414 :)

Re: Omlackering av ram.

Post by aeiouy » 25 Mar 2011 11:19

Hah, får man se en kopia på vad du skickade?

User avatar
Martin Lang
Posts: 238
Joined: 08 Feb 2010 23:07
Location: MALMØ
Contact:

Re: Omlackering av ram.

Post by Martin Lang » 26 Mar 2011 10:28

Jag skrev:

Hej.

Jag var inne & hämtade en cykelram idag. Det är andra & sista gången jag lämnar in något hos er tyvärr. Jag vet om att ni är en industri lackerings firma & att jag med min cykelram inte är er målgrupp. Men som vinstdrivande företag där man utför ett hantverk borde man kanske se över sina rutiner & sin service utåt sett när personen i fråga som har utfört arbetet själv visar på bristerna på resultatet. När jag sedan för detta vidare så får jag höra: "Men vi har gjort vårt bästa" Har man gjort sitt bästa när där är synliga skavanker? Och tar man då fullt betalt? Alla vet om hur lång tid ni tar på er & detta är inte första gången jag ser brister i jobb som kommer från er! Tvärtom tyvärr. Jag tycker bara att ni borde jobba på er service utåt era kunder en smula kanske, så ni får ett bättre rykte om er.

Mvh/ Martin Lang

Det som verkligen stör mig är hur dom talar till sina kunder & hur otrevliga dom är. Jag vart ju för mesig på plats helt enkelt. Man måste tydligen vara otrevlig för att få som man vill verkar det som.
http://www.mock.se / http://www.langfilm.se" onclick="window.open(this.href);return false;

User avatar
jp
Posts: 633
Joined: 29 Jul 2008 22:14
Location: MALMØ

Re: Omlackering av ram.

Post by jp » 26 Mar 2011 16:55

Mycket märkligt, jag hade också nyss med "master blaster" Roger att göra, resultatet blev skitgrymt (våtlack) och de var hur trevliga som helst.. jag var inne och snackade med honom vid flera tillfällen, bla så hämtade jag ramen igen innan klarlackeringen för att sätta på dekaler o de va bara trevliga miner från alla där.. ??
Men det svaret du fått är verkligen dåligt, så strunt samma vad jag upplevde, dit borde ingen gå igen, du borde skicka bilderna till dem, för det kan ju vem som helst se är sloppy work.. !!
Image

User avatar
baddi
Posts: 38
Joined: 22 Apr 2010 21:43

Re: Omlackering av ram.

Post by baddi » 02 Sep 2011 10:11

Hade tänkt lämna in min ram på lackning, är det möjligt att få den kromad eller ytbehandlad på något sätt så att den glänser som ny igen!?
Lund/Malmö regionen.

Post Reply