Fjäder i gaffelrör?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Fjäder i gaffelrör?

Post by magwo » 10 Feb 2015 15:27

Hej!

Jag har en växlad BMC med en rätt mysko detalj i gaffelröret.

Utmed skruven som håller i gaffeln sitter det en stålfjäder vars uppgift verkar vara att trycka ned en bricka mot expander-pluggen i gaffelröret.

Brickan är ungefär lika stor som innerdiametern på gaffelröret.

Vad är poängen med detta? Jag har kapat gaffelröret och inte tryckt ned expander-pluggen, varpå fjädern är för lång för att få plats. Är fjädern+brickan viktig på något sätt? Blir det dåligt om jag skippar den?

Borde jag trycka ned expander-pluggen i gaffelröret (kolfiber)?
Kan fixa en bild senare.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Fjäder i gaffelrör?

Post by Ronny » 10 Feb 2015 22:18

Det finns olika kompressionexpanders även de med fjäder. Då ska själva spiralfjädern inte ha en bricka (inte vad jag har sett) utan gå ner i expandern.
Ta som sagt ett foto på härligheten. Vad är det för fabrikat på den?
Мясо это убийство

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Fjäder i gaffelrör?

Post by magwo » 10 Feb 2015 23:39

Image

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Fjäder i gaffelrör?

Post by magwo » 10 Feb 2015 23:41

Längst ut på skruven ska det också vara en tillhörande stor bricka, som då, förmodar jag, trycker mot expander-grejjen i gaffelröret.

Är det viktigt att ha kvar den här fjädergrejjen? Ska jag bara trycka ned expandern längre ner i gaffeln och köra med fjädern?

Edit: fabrikatet är BMC som sagt. Kokos-räcer från 2012.

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Fjäder i gaffelrör?

Post by magwo » 10 Feb 2015 23:52

Nu sitter jag här och spekulerar lite såhär: Syftet med fjädern kanske är för att det inte ska bli så hög belastning på topp-locket som skruven sitter i? Med fjädern där kommer det bli en motverkande kraft. Å andra sidan kommer det väl då dra mindre i gaffeln? Eller, jag vet fan inte.. :)

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Fjäder i gaffelrör?

Post by magwo » 11 Feb 2015 10:58


User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Fjäder i gaffelrör?

Post by magwo » 11 Feb 2015 20:43

Löste det genom att peta ner expandern en bit och sen köra med fjädern som förut.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Fjäder i gaffelrör?

Post by Naugas » 11 Feb 2015 22:20

Ser bara mysko ut. Den där fjädern kan väl inte ha någon funktion? Eller påverkar den/brickan expandern på något vis? <- Fråga till forumet...

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 15 Feb 2015 23:10

Hade samma funderingar med en kokosgaffel jag kapade ner, det var också fjäder och bricka mellan top cap och grejen i gaffeln. Min expander satt fast och gick inte att peta ner som du gjorde så jag sket i fjädern och körde utan. Det gick bra. Sen sålde jag gaffeln, den ultimata lösningen! Har inte tänkt en sekund på detta förrän nu.

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Fjäder i gaffelrör?

Post by magwo » 16 Feb 2015 20:49

Jag vet faktiskt inte alls hur viktig den är. Har inte kommit fram till något.

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

Fjäder i gaffelrör?

Post by Otto » 17 Feb 2015 09:38

En gissning. Eftersom det är en kolfibergaffel så kan man ju inte ha en starnut som man bankar ner. Du måste ju ha en expanderbult. På min förra cykel låg expanderbulten och vilade på toppen av gaffelröret vilket gjorde att när man skruvade i bulten så hade den ett mothåll. Men den här lösningen så stoppar man ju ner hela expandern i röret. Kan det inte va så att fjädern fungerar som mothåll när man drar åt bulten så att den expanderar ordentligt och inte dras upp?

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Fjäder i gaffelrör?

Post by magwo » 18 Feb 2015 08:22

Otto wrote:En gissning. Eftersom det är en kolfibergaffel så kan man ju inte ha en starnut som man bankar ner. Du måste ju ha en expanderbult. På min förra cykel låg expanderbulten och vilade på toppen av gaffelröret vilket gjorde att när man skruvade i bulten så hade den ett mothåll. Men den här lösningen så stoppar man ju ner hela expandern i röret. Kan det inte va så att fjädern fungerar som mothåll när man drar åt bulten så att den expanderar ordentligt och inte dras upp?
Jo jag misstänker nåt sånt.

Post Reply