Klein vevlager
Klein vevlager
Nu sitter jag i klistret. Köpte en klein för något år sedan som hade deras egen specialare när det kom till vevlager. Dom använde sig av ett presslager istället för vanliga gängade.
Men i höstas bestämde jag mig i alla fall för att köpa hem ett lager från tyskland som skulle göra att jag kunde använda en modern grupp på. Väl installerat upptäcker jag att vevlagerhuset är 76mm brett istället för 68mm. Så nu funderar jag på om jag kan korta huset med 4mm på varje sida. Det finns utrymme men jag undrar om ni har några tips på hur jag bör gå till väga. Finns det något ställe man skulle kunna lämna in det på? Är det bara att ta fram dremeln? Är det bäst att kapa?
Men i höstas bestämde jag mig i alla fall för att köpa hem ett lager från tyskland som skulle göra att jag kunde använda en modern grupp på. Väl installerat upptäcker jag att vevlagerhuset är 76mm brett istället för 68mm. Så nu funderar jag på om jag kan korta huset med 4mm på varje sida. Det finns utrymme men jag undrar om ni har några tips på hur jag bör gå till väga. Finns det något ställe man skulle kunna lämna in det på? Är det bara att ta fram dremeln? Är det bäst att kapa?
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Klein vevlager
Kapa av 3.5mm på var sida och ta sista biten med en sån "bottom bracket facing tool" eller va de heter.
Exempel:
http://s1145.photobucket.com/user/cassa ... g.jpg.html
Exempel:
http://s1145.photobucket.com/user/cassa ... g.jpg.html
Re: Klein vevlager
Alltid kul att få en anledning att köpa nya verktyg...
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda
Re: Klein vevlager
Är det inte bäst att fixa ett passande, 76 mm:s lager, om det finns? Har du originallagret?
edit: Sökte runt för att se hur vevlagret såg ut - grymma originallager, hade det bara suttit en labyrinttätning utanför dem hade de typ aldrig gått sönder, de hade hållit i generationer.
edit: Sökte runt för att se hur vevlagret såg ut - grymma originallager, hade det bara suttit en labyrinttätning utanför dem hade de typ aldrig gått sönder, de hade hållit i generationer.
Re: Klein vevlager
Har för mig att jag mätte för klingorna och det skulle vara okej. Vevlagret som ska på har externa lager så dom skjuter ut vevarna en bit.
Problemet är att original-BB var 4-kants. Finns inte mycket där ute som skulle funka med en modern SRAM-grupp. Det gamla lagret skulle gå att installera igen...
Just nu känner jag att det kan vara värt att riskera hela ramen för det här. Bära eller brista. Skiter det sig så letar jag upp en ny ram.
Problemet är att original-BB var 4-kants. Finns inte mycket där ute som skulle funka med en modern SRAM-grupp. Det gamla lagret skulle gå att installera igen...
Just nu känner jag att det kan vara värt att riskera hela ramen för det här. Bära eller brista. Skiter det sig så letar jag upp en ny ram.
Re: Klein vevlager
Nya klingor på ett fyrkantsvevparti så funkar det väl hur bra som helst? Är ju ingen skillnad alls mot ett nytt.
Re: Klein vevlager
När jag skrev "funka" menade jag estetiskt
Men sen har vi problemet att hitta ett 4-kant gjort för rätt axellängd osv...
Men sen har vi problemet att hitta ett 4-kant gjort för rätt axellängd osv...
Re: Klein vevlager
Vad är det för originallager (dimension/typ)?
Re: Klein vevlager
Ett presslager. Det var egentligen bara två lager och en axel. Något dom själva hittade på... Tror det är JIS 113mm
http://forums.mtbr.com/vintage-retro-cl ... 96176.html
http://forums.mtbr.com/vintage-retro-cl ... 96176.html
Re: Klein vevlager
Jag har en gammal gary fisher med samma typ av vevlager.
Vevlagerhuset är bara ett rör med två spår på vadera sida för låsringar. Lagren är vanliga spårkullager.
Edit: Kollade länken nu. Klein-versionen verkar vara inte riktigt vara samma konstruktion, lite omständigare att installera/justera. På min gary fisher medför låsringarna och klackar på vevaxeln att att vevlageraxeln hamnar rätt direkt..
Vevlagerhuset är bara ett rör med två spår på vadera sida för låsringar. Lagren är vanliga spårkullager.
Edit: Kollade länken nu. Klein-versionen verkar vara inte riktigt vara samma konstruktion, lite omständigare att installera/justera. På min gary fisher medför låsringarna och klackar på vevaxeln att att vevlageraxeln hamnar rätt direkt..