Klein vevlager

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Klein vevlager

Post by Bratt » 05 Feb 2015 08:13

Nu sitter jag i klistret. Köpte en klein för något år sedan som hade deras egen specialare när det kom till vevlager. Dom använde sig av ett presslager istället för vanliga gängade.
Men i höstas bestämde jag mig i alla fall för att köpa hem ett lager från tyskland som skulle göra att jag kunde använda en modern grupp på. Väl installerat upptäcker jag att vevlagerhuset är 76mm brett istället för 68mm. Så nu funderar jag på om jag kan korta huset med 4mm på varje sida. Det finns utrymme men jag undrar om ni har några tips på hur jag bör gå till väga. Finns det något ställe man skulle kunna lämna in det på? Är det bara att ta fram dremeln? Är det bäst att kapa?

User avatar
klasolsson
Posts: 3107
Joined: 09 Jul 2008 06:09
Location: Stockholm

Re: Klein vevlager

Post by klasolsson » 05 Feb 2015 16:17

Kapa av 3.5mm på var sida och ta sista biten med en sån "bottom bracket facing tool" eller va de heter.

Exempel:
http://s1145.photobucket.com/user/cassa ... g.jpg.html

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Klein vevlager

Post by Bratt » 05 Feb 2015 18:02

Alltid kul att få en anledning att köpa nya verktyg... :D

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 06 Feb 2015 08:14

Kommer klingan att gå fri från kedjestaget om du gör så?

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Klein vevlager

Post by Naugas » 06 Feb 2015 17:40

Är det inte bäst att fixa ett passande, 76 mm:s lager, om det finns? Har du originallagret?

edit: Sökte runt för att se hur vevlagret såg ut - grymma originallager, hade det bara suttit en labyrinttätning utanför dem hade de typ aldrig gått sönder, de hade hållit i generationer.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Klein vevlager

Post by Bratt » 08 Feb 2015 17:15

Har för mig att jag mätte för klingorna och det skulle vara okej. Vevlagret som ska på har externa lager så dom skjuter ut vevarna en bit.

Problemet är att original-BB var 4-kants. Finns inte mycket där ute som skulle funka med en modern SRAM-grupp. Det gamla lagret skulle gå att installera igen...

Just nu känner jag att det kan vara värt att riskera hela ramen för det här. Bära eller brista. Skiter det sig så letar jag upp en ny ram.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Klein vevlager

Post by Naugas » 08 Feb 2015 19:34

Nya klingor på ett fyrkantsvevparti så funkar det väl hur bra som helst? Är ju ingen skillnad alls mot ett nytt.

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Klein vevlager

Post by Bratt » 08 Feb 2015 20:42

När jag skrev "funka" menade jag estetiskt :)

Men sen har vi problemet att hitta ett 4-kant gjort för rätt axellängd osv... :roll:

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Klein vevlager

Post by Naugas » 09 Feb 2015 00:45

Vad är det för originallager (dimension/typ)?

User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: Klein vevlager

Post by Bratt » 09 Feb 2015 06:09

Ett presslager. Det var egentligen bara två lager och en axel. Något dom själva hittade på... Tror det är JIS 113mm


http://forums.mtbr.com/vintage-retro-cl ... 96176.html

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Klein vevlager

Post by olle » 13 Feb 2015 10:46

Jag har en gammal gary fisher med samma typ av vevlager.

Vevlagerhuset är bara ett rör med två spår på vadera sida för låsringar. Lagren är vanliga spårkullager.

Edit: Kollade länken nu. Klein-versionen verkar vara inte riktigt vara samma konstruktion, lite omständigare att installera/justera. På min gary fisher medför låsringarna och klackar på vevaxeln att att vevlageraxeln hamnar rätt direkt..

Post Reply