Hjul med kassett, kärvat ihop?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
merkur
Posts: 526
Joined: 06 Jul 2010 21:05
Location: MALMÖ!

Hjul med kassett, kärvat ihop?

Post by merkur » 04 Jan 2015 21:34

Jag har ett bakhjul för utanpåliggande växlar. Fulcrum racing 7, när jag köpte det begagnat så höll jag det i händerna och snurrade på det och det smattrade bra ifrån "frihjulet".

Men, en dag märkte jag att axeln snurrar med. Så sätter jag fast hjulet i en ram, utan kassett för det har jag ingen, då snurrar det bara bakåt.
Framåt är det tvärstopp.

Någon som varit med om något liknande eller kan jag ha gjort någon blunder om jag inte har kassett på eller liknande?

Tacksam för svar. Hjulen köptes på cykelköket och var donerade så jag har inte träffat tidigare ägare som åkt på dem.
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjul med kassett, kärvat ihop?

Post by grangeyard » 04 Jan 2015 22:10

Det kommer säkert ett bättre svar snart. Jag hade samma hjul där mekanismen började ticka efter de första milen, då hade en sån där fjäder som aktiverar trampet gått av. Kolla om du kan sticka in en insexnyckel och skruva upp det och inspektera.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjul med kassett, kärvat ihop?

Post by grangeyard » 05 Jan 2015 10:38

Vet inte om 7 ser ut som 5:

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Hjul med kassett, kärvat ihop?

Post by Ronny » 07 Jan 2015 23:12

Jag har servat flera fulcrum 7 hjul bytt lager m.m. men har inte stött på detta problem.
Det är relaterat till bodyn och du måste demontera navet för service. Kan vara struligt med bodyn om du är ovan när det sitter spärrhakar som lätt kan lossna. Annars är det lätta och snabbjusterande nav på dem.
Мясо это убийство

Post Reply