Problem med att fästa en chain tensioner i växelörat

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Problem med att fästa en chain tensioner i växelörat

Post by h.wallin » 10 Dec 2014 22:14

Som rubriken lyder,
spännaren är en sådan:
Image

det finns en liten gängad "skruv" som jag antar finns för att agera spärr för att spännaren inte ska dra sig när den väl är iskruvad.

Problemet är att den inte går att skruva i växelörat (har en focus mares-ram som jag försöker fästa den i) för att "skruven" tar i. detta gör ju att vinkeln på spännaren totalt skevar ur. är det normalt? ska man köpa ett nytt växelöra eller bara bågfila bort skruven och hoppas på att spännaren inte drar sig.
tacksam för input,
H

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Problem med att fästa en chain tensioner i växelörat

Post by grangeyard » 10 Dec 2014 23:09

Jag gav upp med billiga spännare som inte lirade bra i längden och körde med Paul Melvin.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Problem med att fästa en chain tensioner i växelörat

Post by h.wallin » 10 Dec 2014 23:39

Jag orkade inte leta runt efter nytt växelöra/spännare/annan lösning så jag sågade av den. Får se om det håller eller om jag sen behöver investera i en melvin från bavabici.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Problem med att fästa en chain tensioner i växelörat

Post by grangeyard » 11 Dec 2014 08:42

h.wallin wrote:Jag orkade inte leta runt efter nytt växelöra/spännare/annan lösning så jag sågade av den. Får se om det håller eller om jag sen behöver investera i en melvin från bavabici.
Det kan hända att spännaren efter ett tag försöker kasta kedjan när man använder mycket kraft i t.ex. en uppförsbacke.

h.wallin
Posts: 667
Joined: 15 Jul 2011 12:30
Location: Duved

Re: Problem med att fästa en chain tensioner i växelörat

Post by h.wallin » 11 Dec 2014 13:32

grangeyard wrote:
h.wallin wrote:Jag orkade inte leta runt efter nytt växelöra/spännare/annan lösning så jag sågade av den. Får se om det håller eller om jag sen behöver investera i en melvin från bavabici.
Det kan hända att spännaren efter ett tag försöker kasta kedjan när man använder mycket kraft i t.ex. en uppförsbacke.
Tack för heads up:en!
Det vill man ju helst undvika, får testa hur det funkar nu under vintern och återkomma om fler tips behöver inhämtas för att detta budgetbygge av forum/blocket/reservdels-fynd ska lira.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Problem med att fästa en chain tensioner i växelörat

Post by grangeyard » 12 Dec 2014 14:15

h.wallin wrote:
grangeyard wrote:
h.wallin wrote:Jag orkade inte leta runt efter nytt växelöra/spännare/annan lösning så jag sågade av den. Får se om det håller eller om jag sen behöver investera i en melvin från bavabici.
Det kan hända att spännaren efter ett tag försöker kasta kedjan när man använder mycket kraft i t.ex. en uppförsbacke.
Tack för heads up:en!
Det vill man ju helst undvika, får testa hur det funkar nu under vintern och återkomma om fler tips behöver inhämtas för att detta budgetbygge av forum/blocket/reservdels-fynd ska lira.
Coolt. Kontrollera skruven för pulleyn emellanåt, har varit med om att den skakat sig loss.

Post Reply