Page 1 of 1

Drevet från helvete!

Posted: 04 Nov 2014 19:42
by Je85
Behöver tips!

Ska ta loss ett bakdrev från ett begagnat fixedhjul jag köpte för ett tag sen... Men de sitter så ända in i helvete!
Har dragit sönder en kedjepiskan. La sedan upp hjulet så drevet "vilade" på högkant mot bänken och la över en gammal kedja och skruvade fast i bänken och vred hjulet, de sket sig, de höll på att bli kaffeved av hela bänken. Provade grannens skruvstäd, men vrider bara loss skiten från städet. Har även försökt banka med hammare och anhåll.

Sen gick jag in i vredesmod.

Värma med gassvets är de enda jag inte provat då jag inte har nån hemma. Funkar?

Nån som har tips?

Tack på förhand! ✌️

Posted: 04 Nov 2014 19:49
by RZ-1
Googla "rotafix", kan dock bli skav/märken på vevlagerhylsan, så om du har en fulare ram tillgänglig använd den.

Posted: 04 Nov 2014 19:52
by RZ-1
(Eller byt det främre kedjehjulet istället för rätt utväxling)

Drevet från helvete!

Posted: 04 Nov 2014 19:59
by Je85
Tack för tips!

Re: Drevet från helvete!

Posted: 04 Nov 2014 20:33
by ArvidSvensson
100% säker på att du lossar åt rätt håll? ;)

- Lägg en kedja runt drevet, hitta en bättre granne än den med klent skruvstäd och spänn fast.
- Håll en mejsel i flack vinkel mot en tand och dräm till med hammare
- Rotafix med en gammal skinnhandske som skydd mot vevlagerhylsan

Drevet från helvete!

Posted: 04 Nov 2014 20:49
by Je85
110% säker:)
Mejsel och hammare har jag provat.
Rotafix vettifan efter närmare eftertanke, de är en conversion jag håller på med, alltså en lvg-ram med horisontella dropouts, o då funkar de inte väl?, eftersom dom är öppna framåt.

Jag får luska vidare i grannskapet eller så får jag helt enkelt spara på nerverna och tjacka en större klinga bara :).

Tack för inputs!

Drevet från helvete!

Posted: 05 Nov 2014 13:21
by Je85
Hur många tänder tycker ni jag ska ha om jag köper ny större klinga fram? På min andra cykel kör jag 48/16. Skulle vilja ha något lägre utväxling på denna cykel, drevet jag inte får av är 19t.

Jag är kass på sånthär med utväxling etc

Re: Drevet från helvete!

Posted: 05 Nov 2014 14:01
by abacaxi
48/16=x/19<=>x=48*19/16=57. 53-klingor är ju lätta att hitta till exempel.

Drevet från helvete!

Posted: 05 Nov 2014 17:53
by patrik
Appen fixedgearcal ger dig en uppfattning. Slår ut det på ratio och gör det således enkelt att jämföra med vad du har nu.

Drevet från helvete!

Posted: 05 Nov 2014 18:02
by Je85
Tack!

Posted: 05 Nov 2014 19:55
by RZ-1
Jag har en 51t sugino 75 (144bcd) liggande.

Men... rotafix funkar även på conversions (hjulmuttrarna ska vara spända). Kolla youtube t.ex "how to install/remove a fixie [c o g] without a chain whip"

Drevet från helvete!

Posted: 05 Nov 2014 21:51
by Je85
Synd! Måste ha 135bcd:/.

Jo jag provade de också, men jag rår inte att få lös skiten. Har aldrig varit med om nåt liknande!

Hursomhelst kryllar de av klingor därute, så de löser sig ändå!
Tack för all hjälp!

Drevet från helvete!

Posted: 05 Nov 2014 21:53
by grangeyard
Velosolo har fina 135or

Drevet från helvete!

Posted: 05 Nov 2014 21:56
by Je85
Tack, ska ta en titt på dom!

Re: Drevet från helvete!

Posted: 13 Nov 2014 01:49
by bankiren
såga bort ett par tänder på drevet, ta två till på motsatt sida, dra fast drevet i ett skruvstäd, snurra hjulet.

(kan hända att det krävs ett rejält skruvstäd som sitter fast ordentligt)

enkelt! 8)

Re: Drevet från helvete!

Posted: 17 Nov 2014 23:02
by Fredde
bankiren wrote:såga bort ett par tänder på drevet, ta två till på motsatt sida, dra fast drevet i ett skruvstäd, snurra hjulet.

(kan hända att det krävs ett rejält skruvstäd som sitter fast ordentligt)

enkelt! 8)
Man borde kunna pilla ned en stadig M12/M14 i en dagvattenbrunn, sätta några muttrar på axeln som skydd och också sticka ned i gallret och rota-fixa-like-a-boss. Antagligen med en kortare kedja.

Ja menar, vem har inte en dagvattenbrunn i närheten och den lär ju inte röra på sig.

Re: Drevet från helvete!

Posted: 26 Nov 2014 21:09
by m.ontr.eu/x
Fredde wrote:
bankiren wrote:såga bort ett par tänder på drevet, ta två till på motsatt sida, dra fast drevet i ett skruvstäd, snurra hjulet.

(kan hända att det krävs ett rejält skruvstäd som sitter fast ordentligt)

enkelt! 8)
Man borde kunna pilla ned en stadig M12/M14 i en dagvattenbrunn, sätta några muttrar på axeln som skydd och också sticka ned i gallret och rota-fixa-like-a-boss. Antagligen med en kortare kedja.

Ja menar, vem har inte en dagvattenbrunn i närheten och den lär ju inte röra på sig.
Dagvattenbrunn är klart det bästa tips jag hört. Har själv haft liknande problem som slutade i gigantiskt skruvstäd i en metallverkstad dock med några blåmärken lite här och där också. Huvvaligen!

Re: Drevet från helvete!

Posted: 11 Dec 2014 00:12
by merkur
Hej,
Innan du börjar demolera drevet för att få fast det i ett skruvstäd kan du prova att värma med en gasbrännare samtidigt som du drar med piskan, tanken är att bara drevet ska bli varmt så värm i lagom takt och flytta lågan hela tiden.

Sen finns en variant att man värmer lite lagom, sen låter det kallna och upprepar sådär tio gånger. Kyl inte med vatten eller så utan låt det bara kallna av sig självt.

Krypolja antar jag att du redan provat, men ibland kan det funka att spreja innan man går och lägger sig och sen försöker dra loss det efter frukost dagen efter.

Drevet från helvete!

Posted: 11 Dec 2014 13:07
by Je85
Testade värma förut också. Löste de hela med att köpa ny klinga och fick därmed önskad utväxling. Tack ändå!

Re: Drevet från helvete!

Posted: 30 Dec 2014 19:33
by bankiren
brukar också funka bra med att trä på ett långt rör på piskan, då får man bra kraft.