blanda delar i vevlager?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

blanda delar i vevlager?

Post by abacaxi » 01 Nov 2014 00:36

vad krävs för att man ska kunna blanda delar i ett vevlager? jag har till exempel en sr royal track-axel på gång från ebay till mina dito vevar men inga franska koppar av samma modell, kan jag använda andra sr-koppar, eller till och med andra märken som tange eller stronglight som jag har liggande? jag antar att det måste vara samma kulstorlek i alla fall, brukar alla ha samma? brukar avståndet mellan lagerbanorna vara samma (givet någon av 68mm-standarderna)? diameter på axeln? något annat som måste klaffa? brukar man kunna blanda eller är det kört?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: blanda delar i vevlager?

Post by ravelax » 01 Nov 2014 01:04

Det viktigaste är väl att det är en 68-axel och inte en italiensk? Avståndet mellan lagerbanorna kan skilja nån mm hit eller dit har jag hört, men det fixar ju den justerbara koppen, brukar vara gott om gänga och därmed justermån på den.

Det verkar som att många mixar lite hur som. Själv har jag kört en Shimano-axel med Nervar-koppar, det gick utmärkt. Testa och se? Rullar det bra utan skav och konstiga ljud borde det ju funka?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 01 Nov 2014 10:07

Ja så får det bli. Tack.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Post by RZ-1 » 01 Nov 2014 13:13

Har blandat hejvilt på sunkiga beater-delar, även nån tveksam matchning har funkat - men jag cyklar å andra sidan bara några få mil/vecka (på olika cyklar).

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: blanda delar i vevlager?

Post by Naugas » 01 Nov 2014 14:57

Jag har aldrig sett någon information eller diskussion om detta. Har axlarna samma diameter på några tiondelar när, och använder samma storlek på kulorna, blir det bra vinkel på kontaktytorna i lagret. De flesta vevlager är nog väldigt lika varandra i dimensionerna, så det borde inte vara något problem. Skulle vara just de där rackarns fransmännen som vill göra något eget med millimetermått och ställer till det... Man vill inte att vinkel ska bli för stor, alltså ännu mer än det till höger på bilden, då skulle lagren nötas väldigt fort.

Image

Post Reply