Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Jag har renoverat en tok-snygg gammal fransyska till min dotter, en gräddfärgad Motobecane Club. Jag lärde mig och svor en hel del över all den gamla franska standard jag stötte på under arbetet. Nu är jag tyvärr tvungen att göra det som jag lyckades undvika i våras; få loss vevarmarna. Är det någon i Linköpingstrakten som har en avdragare till Stronglight vev att låna ut (23.35 mm gänga)?
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Prova först med vanlig avdragare om du inte gjort det, Stronglight bytte till standardgänga runt 82-ish. Annars har jag verktyget, bor dock i Stockholm...
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Jag har både frågat runt en hel del i hemstaden och försökt med vanlig klo-avdragare men det är så tajt mellan vev och vevlager att man inte kommer åt med klorna. Skulle jag kunna låna avdragaren om jag betalar för porto och så..?
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Det borde gå att ordna. Dock en liten disclaimer: Mitt verktyg är hemmasvarvat av nån britt, jag har märkt att det på vissa av de gamla Stronglightvevar jag har haft har varit trögare att skruva i och att det inte gått att gänga i helt. En person jag lånat ut det till pajjade avdragargängan på veven han försökte ta av, antagligen pga. av detta problem. Jag vågar alltså inte garantera att det kommer att funka eller inte förstöra din vev. Jag har tänkt byta ut det eftersom jag helt enkelt inte litar på det längre.
Nytillverkade verktyg av mer seriös kvalitet än mitt brukar dyka upp på ebay då och då för några hundringar. Om du tänkt fortsätta använda vevarna i fråga är det nog en bra idé att investera i ett sånt verktyg, eftersom du sannolikt kommer att behöva ta loss dem fler gånger.
Nytillverkade verktyg av mer seriös kvalitet än mitt brukar dyka upp på ebay då och då för några hundringar. Om du tänkt fortsätta använda vevarna i fråga är det nog en bra idé att investera i ett sånt verktyg, eftersom du sannolikt kommer att behöva ta loss dem fler gånger.
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Jorå, jag budar på ebay också, men det mesta verkar landa på +250 SEK och jag kommer med största sannolikhet bara att använda verktyget en gång, så jag lånar gärna om jag får. Adress; Erik Sörman, Westmansgatan 92, 58216 Linköping. Speca bankkonto så kan jag överföra ett överenskommet belopp för besväret och så skickar jag tillbaks så snabbt jag kan (behöver returadress således) Jag skall posta bild på skönheten dvs Motobecanen så snart jag kan så att du får se.
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Värm vevpartiet med gasol eller varmluftspistol först (helst till 100 grader ungefär - så att lite spott på fingret fräser till) så minimerar du risken att dra sönder gängorna.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Har ni löst det??
Jag sitter på ett äkta verktyg....
Med vänlig hälsning Mr V
Jag sitter på ett äkta verktyg....
Med vänlig hälsning Mr V
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Jag har inte hunnit ta tag i det än, men det låter som en bättre idé att låna av Mr Vintage!
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Jag är bara tacksam om jag kan få låna något, men om det går för sig att få låna ett "äkta verktyg" vore det förstås fint. Adress och föreslagna rutiner har jag redan skrivit om.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Då postar mr vintage ett i morgon till den angivna adressen
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Merci baucoup Mr. Vintage.
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Fantastiskt,
Hoppas att ni lyckas lösa det.
Jag hade samma problem med ett gammalt franskt stronglight parti för ett tag sen.
Icke drivsidan gick att dra av med biltemas trearmade universalavdragare.
Lyckades inte hitta någon avdragare som funkade med drivsidan dock så jag löste det med fulmek:
-Sprayade tappen med kylspray för att den skulle krympa så mycket som möjligt.
-Lade drivsidan nedåt på ett hårt golv.
-Knackade lagom försiktigt med gummiklubba på vevpartiet.
Lossade fint utan skador på vare sig vevparti eller vevlager.
Testas på egen risk dock.
Allt gott!
T
Hoppas att ni lyckas lösa det.
Jag hade samma problem med ett gammalt franskt stronglight parti för ett tag sen.
Icke drivsidan gick att dra av med biltemas trearmade universalavdragare.
Lyckades inte hitta någon avdragare som funkade med drivsidan dock så jag löste det med fulmek:
-Sprayade tappen med kylspray för att den skulle krympa så mycket som möjligt.
-Lade drivsidan nedåt på ett hårt golv.
-Knackade lagom försiktigt med gummiklubba på vevpartiet.
Lossade fint utan skador på vare sig vevparti eller vevlager.
Testas på egen risk dock.
Allt gott!
T
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Mission completed. Det gick ganska så lätt med krypolja - väntetid - rätt avdragare. Tack Mr Vintage för lånet.
Är nu mitt i nästa äventyr; vevlager med lösa delar, tunna franska skålar, schweiziska vevlagergängor.. Inget större hopp att hitta ersättningsdelar således. Axeln är sliten men skålarna fina. Gissar att jag får nöja mig med att göra rent, fetta in ordentligt och skruva ihop igen.
Är nu mitt i nästa äventyr; vevlager med lösa delar, tunna franska skålar, schweiziska vevlagergängor.. Inget större hopp att hitta ersättningsdelar således. Axeln är sliten men skålarna fina. Gissar att jag får nöja mig med att göra rent, fetta in ordentligt och skruva ihop igen.
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
gör rent bara och justera lagerspänningen minutiöst bara, det blir nog bra. vevlagret är väl den minst känsliga rörliga delen på en cykel och även om det är lite rost och skit brukar det sällan vara helt slut. sen var det nyheter för mig men även om du inte hittar samma axel löst så hittar du bara godtyckling axel av rätt längd passar den sannolikt, se tidigare tråd.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Ny/bättre axel borde du kunna hitta förhållandevis lätt (ebay, lokal cykelverkstad, annonser här och på happy), kulor finns att köpa direkt på många ställen. Det är stor belastning på vevlagret och många typer av lagerskador på axeln märks av på ett jobbigt sätt.
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
inte jämfört med övriga lager på en cykel menar jag. att cykla med risigt styrlager är inte kul och med risiga hjullager *verkligen* inte kul.Naugas wrote:Det är stor belastning på vevlagret
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Sv: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Finns inget lager på en cykel som belastas mer än vevlagret. Kolla hur grovt det är jämfört med de andra lagren.
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
vilken typ av belasting pratar vi om för i min värld snurrar det en tredjedel så fort som hjulen, med likartad vertikal belastning och obefintlig lateral. att axeln är grov är väl ändå för att den ska vara stark och styv, inte för att den ska snurra bättre?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Står du och trampar helt symmetriskt, är det direkt dubbelt så stor maxkraft (hela din vikt) som vevlagret belastas med än vad hjullagren utsätts för (din vikt genom två). Genom att du trycker på en pedal i taget med en hävstång rakt ut (pedalen + vevaxelns utstick) och lagerbanorna i vevpartiet sitter förhållandevis tätt, ger ett snabbt överslag (50 mm mellan lagerbanorna och 100 mm från yttre lagerbana till mitten av pedalen) att belastningen i varje lagerbana blir tre gånger din vikt. När du står och trampar tar vevlagret alltså upp sex gånger högre maxbelastning än ett hjullager. I verkligheten minskas skillnaderna genom att hjulen även dem belastas i sidled och det blir momentkrafter i lagren, men maxbelastningen är ändå klart högre i vevlagret. Varvtalet spelar ingen roll här, allt på en cykel står still jämfört med vad kullager "normalt" utsätts för.
Men jag håller helt och fullständigt med om att man oftast blir mer störd av skadade lager i styrning och hjul, det är väldigt känsliga punkter. Jämför med att fötterna (vevlagret) belastas mycket mer än ögonlocken (styrhuvudet) - ändå känns ett sandkorn mycket mer i ögat än i skon...
Men jag håller helt och fullständigt med om att man oftast blir mer störd av skadade lager i styrning och hjul, det är väldigt känsliga punkter. Jämför med att fötterna (vevlagret) belastas mycket mer än ögonlocken (styrhuvudet) - ändå känns ett sandkorn mycket mer i ögat än i skon...
Re: Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?
Så vad var din poäng, att din newtonmätare tycker det är viktigt att hålla vevlagret i topptrim? sen är det väl rätt sällan man lägger hela kroppsvikten på pedalerna? Jag köper faktiskt inte dina argument riktigt, en annan grej är ju att ett större lager slits mindre så att de är stora styrker snarast min tes.Naugas wrote:Men jag håller helt och fullständigt med om att man oftast blir mer störd av skadade lager i styrning och hjul, det är väldigt känsliga punkter
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128