Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Frågor och tips om mek med din cykel.
surgubben
Posts: 6
Joined: 21 Oct 2014 12:28

Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by surgubben » 22 Oct 2014 10:35

Jag har renoverat en tok-snygg gammal fransyska till min dotter, en gräddfärgad Motobecane Club. Jag lärde mig och svor en hel del över all den gamla franska standard jag stötte på under arbetet. Nu är jag tyvärr tvungen att göra det som jag lyckades undvika i våras; få loss vevarmarna. Är det någon i Linköpingstrakten som har en avdragare till Stronglight vev att låna ut (23.35 mm gänga)?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by ravelax » 22 Oct 2014 19:12

Prova först med vanlig avdragare om du inte gjort det, Stronglight bytte till standardgänga runt 82-ish. Annars har jag verktyget, bor dock i Stockholm...

surgubben
Posts: 6
Joined: 21 Oct 2014 12:28

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by surgubben » 23 Oct 2014 08:06

Jag har både frågat runt en hel del i hemstaden och försökt med vanlig klo-avdragare men det är så tajt mellan vev och vevlager att man inte kommer åt med klorna. Skulle jag kunna låna avdragaren om jag betalar för porto och så..?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by ravelax » 23 Oct 2014 13:54

Det borde gå att ordna. Dock en liten disclaimer: Mitt verktyg är hemmasvarvat av nån britt, jag har märkt att det på vissa av de gamla Stronglightvevar jag har haft har varit trögare att skruva i och att det inte gått att gänga i helt. En person jag lånat ut det till pajjade avdragargängan på veven han försökte ta av, antagligen pga. av detta problem. Jag vågar alltså inte garantera att det kommer att funka eller inte förstöra din vev. Jag har tänkt byta ut det eftersom jag helt enkelt inte litar på det längre.

Nytillverkade verktyg av mer seriös kvalitet än mitt brukar dyka upp på ebay då och då för några hundringar. Om du tänkt fortsätta använda vevarna i fråga är det nog en bra idé att investera i ett sånt verktyg, eftersom du sannolikt kommer att behöva ta loss dem fler gånger.

surgubben
Posts: 6
Joined: 21 Oct 2014 12:28

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by surgubben » 24 Oct 2014 09:51

Jorå, jag budar på ebay också, men det mesta verkar landa på +250 SEK och jag kommer med största sannolikhet bara att använda verktyget en gång, så jag lånar gärna om jag får. Adress; Erik Sörman, Westmansgatan 92, 58216 Linköping. Speca bankkonto så kan jag överföra ett överenskommet belopp för besväret och så skickar jag tillbaks så snabbt jag kan (behöver returadress således) Jag skall posta bild på skönheten dvs Motobecanen så snart jag kan så att du får se.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by Naugas » 25 Oct 2014 11:51

Värm vevpartiet med gasol eller varmluftspistol först (helst till 100 grader ungefär - så att lite spott på fingret fräser till) så minimerar du risken att dra sönder gängorna.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by Mr Vintage » 26 Oct 2014 21:24

Har ni löst det??

Jag sitter på ett äkta verktyg....

Med vänlig hälsning Mr V

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by ravelax » 27 Oct 2014 00:29

Jag har inte hunnit ta tag i det än, men det låter som en bättre idé att låna av Mr Vintage!

surgubben
Posts: 6
Joined: 21 Oct 2014 12:28

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by surgubben » 27 Oct 2014 09:12

Jag är bara tacksam om jag kan få låna något, men om det går för sig att få låna ett "äkta verktyg" vore det förstås fint. Adress och föreslagna rutiner har jag redan skrivit om.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by Mr Vintage » 29 Oct 2014 22:20

Då postar mr vintage ett i morgon till den angivna adressen :D

surgubben
Posts: 6
Joined: 21 Oct 2014 12:28

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by surgubben » 30 Oct 2014 07:48

Merci baucoup Mr. Vintage.

User avatar
Tanker
Posts: 161
Joined: 29 May 2013 13:23
Location: Malmö

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by Tanker » 01 Nov 2014 23:10

Fantastiskt,
Hoppas att ni lyckas lösa det.

Jag hade samma problem med ett gammalt franskt stronglight parti för ett tag sen.
Icke drivsidan gick att dra av med biltemas trearmade universalavdragare.
Lyckades inte hitta någon avdragare som funkade med drivsidan dock så jag löste det med fulmek:
-Sprayade tappen med kylspray för att den skulle krympa så mycket som möjligt.
-Lade drivsidan nedåt på ett hårt golv.
-Knackade lagom försiktigt med gummiklubba på vevpartiet.
Lossade fint utan skador på vare sig vevparti eller vevlager.

Testas på egen risk dock.

Allt gott!
T

surgubben
Posts: 6
Joined: 21 Oct 2014 12:28

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by surgubben » 05 Nov 2014 14:13

Mission completed. Det gick ganska så lätt med krypolja - väntetid - rätt avdragare. Tack Mr Vintage för lånet.
Är nu mitt i nästa äventyr; vevlager med lösa delar, tunna franska skålar, schweiziska vevlagergängor.. Inget större hopp att hitta ersättningsdelar således. Axeln är sliten men skålarna fina. Gissar att jag får nöja mig med att göra rent, fetta in ordentligt och skruva ihop igen.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by abacaxi » 05 Nov 2014 14:44

gör rent bara och justera lagerspänningen minutiöst bara, det blir nog bra. vevlagret är väl den minst känsliga rörliga delen på en cykel och även om det är lite rost och skit brukar det sällan vara helt slut. sen var det nyheter för mig men även om du inte hittar samma axel löst så hittar du bara godtyckling axel av rätt längd passar den sannolikt, se tidigare tråd.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by Naugas » 11 Nov 2014 16:54

Ny/bättre axel borde du kunna hitta förhållandevis lätt (ebay, lokal cykelverkstad, annonser här och på happy), kulor finns att köpa direkt på många ställen. Det är stor belastning på vevlagret och många typer av lagerskador på axeln märks av på ett jobbigt sätt.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by abacaxi » 11 Nov 2014 17:50

Naugas wrote:Det är stor belastning på vevlagret
inte jämfört med övriga lager på en cykel menar jag. att cykla med risigt styrlager är inte kul och med risiga hjullager *verkligen* inte kul.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Sv: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by Naugas » 16 Nov 2014 22:23

Finns inget lager på en cykel som belastas mer än vevlagret. Kolla hur grovt det är jämfört med de andra lagren.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by abacaxi » 16 Nov 2014 23:02

vilken typ av belasting pratar vi om för i min värld snurrar det en tredjedel så fort som hjulen, med likartad vertikal belastning och obefintlig lateral. att axeln är grov är väl ändå för att den ska vara stark och styv, inte för att den ska snurra bättre?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by Naugas » 19 Nov 2014 23:16

Står du och trampar helt symmetriskt, är det direkt dubbelt så stor maxkraft (hela din vikt) som vevlagret belastas med än vad hjullagren utsätts för (din vikt genom två). Genom att du trycker på en pedal i taget med en hävstång rakt ut (pedalen + vevaxelns utstick) och lagerbanorna i vevpartiet sitter förhållandevis tätt, ger ett snabbt överslag (50 mm mellan lagerbanorna och 100 mm från yttre lagerbana till mitten av pedalen) att belastningen i varje lagerbana blir tre gånger din vikt. När du står och trampar tar vevlagret alltså upp sex gånger högre maxbelastning än ett hjullager. I verkligheten minskas skillnaderna genom att hjulen även dem belastas i sidled och det blir momentkrafter i lagren, men maxbelastningen är ändå klart högre i vevlagret. Varvtalet spelar ingen roll här, allt på en cykel står still jämfört med vad kullager "normalt" utsätts för.


Men jag håller helt och fullständigt med om att man oftast blir mer störd av skadade lager i styrning och hjul, det är väldigt känsliga punkter. Jämför med att fötterna (vevlagret) belastas mycket mer än ögonlocken (styrhuvudet) - ändå känns ett sandkorn mycket mer i ögat än i skon... ;)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by abacaxi » 20 Nov 2014 02:03

Naugas wrote:Men jag håller helt och fullständigt med om att man oftast blir mer störd av skadade lager i styrning och hjul, det är väldigt känsliga punkter
Så vad var din poäng, att din newtonmätare tycker det är viktigt att hålla vevlagret i topptrim? :) sen är det väl rätt sällan man lägger hela kroppsvikten på pedalerna? Jag köper faktiskt inte dina argument riktigt, en annan grej är ju att ett större lager slits mindre så att de är stora styrker snarast min tes.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply