Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Avdragare till gamla franska Stronglight vev?

Post by Naugas » 20 Nov 2014 17:14

abacaxi wrote:
Naugas wrote:Men jag håller helt och fullständigt med om att man oftast blir mer störd av skadade lager i styrning och hjul, det är väldigt känsliga punkter
Så vad var din poäng, att din newtonmätare tycker det är viktigt att hålla vevlagret i topptrim? :) sen är det väl rätt sällan man lägger hela kroppsvikten på pedalerna? Jag köper faktiskt inte dina argument riktigt, en annan grej är ju att ett större lager slits mindre så att de är stora styrker snarast min tes.
Nja, vad vad jag ville säga från början var att vevlagret ofta glöms bort och inte byts ut på äldre cyklar när det egentligen borde göras. Och just precis en newtonmätare hade mycket riktigt tyckt att det är viktigare att byta det dåliga vevlagret än det dåliga hjullagret - mer energi försvinner i det dåliga vevlagret än i hjullagret trots att man själv störs av hjulet tio gånger mer. Sedan förstår jag inte hur du menar att det styrker din tes att att vevlagret är stort - det styrker ju tvärtom helt och hållet vad jag säger? Det är stort av samma anledning som lagren i en lastbilsbakaxel är mycket större än i kardanet på en moppe - lastbilens lager måste tåla mycket högre belastning. Hade du satt något som motsvarar ett hjullager i vevpartiet hade det troligen gått i småbitar efter några veckor för någon som tränar spurter tex.

Post Reply