tight mellan vevarm och vevlager

Frågor och tips om mek med din cykel.
p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 01 Oct 2014 18:13

jag har nyligen installerat det här shimano vevlagret med italiensk gänga och lyckades inte skruva i det hela vägen. det är ungefär 1-2 varv kvar på vardera sida.

skruvade sedan fast miche xpress vevar och upptäckte hur tight det är mellan vevarmen och vevlagerkoppen. andra sidan har ungefär 2-3mm. jag antog att de har konstruerat det på det här viset så att q-faktorn ska bli så liten som möjligt då det trots allt är trackvevar.

jag tänkte att jag skulle plocka av vevarmen och försöka skruva i koppen med en längre nyckel, för att få mer kraft, men då gick gängorna i vevarmen åt helvete, så kan nu inte ta av den med vevarmsavdragaren. (hade tidigare samma dag använt samma avdragare för att plocka av vevar från 3 olika cyklar, och då funkade den utmärkt)

om den klättrar ännu längre upp på vevlageraxeln så kommer vevarmen att skavas och då kanske man kan slipa ner vevarmen nån mm på den sidan? om jag lossar på bulten och försöker cykla loss vevarmen så kommer den väl förstöras så det bästa är väl kanske att bara köra på som det är tills nåt går sönder?

allting funkar och inget skaver emot, så min fråga är hur ni skulle resonerat om samma sak hände er.

såhär ser det ut:
Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by grangeyard » 01 Oct 2014 19:28

Vevarmen kan för all del sitta sådär nära om den har plats, ofta lutar den lite på slutet så att den smyger sig in under koppen. Sugino kör väldigt tight på sina vevar. Men om du tror att armen bottnar ur på axeln så är det en annan historia, då är axeln fel för veven, kanske t.o.m. av annan variant, alltså att du har satt en JIS-vev (japansk mest förekommande standard idag, förutom t.ex. Sugino 75) på en ISO-axel (gammal europeisk standard) som är påväg att "bottna ur".

Cykla inte loss den, den går sönder direkt. Det handlar nästan om "nanotoleranser", bara för att liksom förstärka min poäng. Det är pressfit på fyrkant som förstörs. Tänk på att veven också sedan kan vandra pyttelite uppåt axeln, men är verkligen mycket lite: alltså i skruven känns det som om att den blivit lite lösare helt enkelt för att armen rör sig från skruven.

Se till att gängorna i ramen är sjyssta, putsa ordentligt med det som behövs etc.
Använd fett på gängorna. Likaså axeln när du monterar vevarna. Att koppen sedan sticker ut med lite gängor på icke-drivsidan är helt normalt (kanske även på drivsidan?). I somliga fall kan man dra åt koppen pyttelite till efter några varv på hojen. Andra här har rapporterat problem med billiga avdragare.

Det är lätt hänt att man slarvar med avdragaren och att den går i lite snett. Vevarna är ofta av aluminium och avdragaren av stål och den äter gängor. Jag oljar eller fettar alltid gängorna lite innan och ser försiktigt till att avdragaren verkligen är rak och tar sig långt in. Det finns en tråd om hur man får bort vevarna på annan väg.
Last edited by grangeyard on 01 Oct 2014 19:41, edited 2 times in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by grangeyard » 01 Oct 2014 19:37

Jag har redigerat min tidigare text flera gånger bara för att liksom belysa det. Mvh.

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 01 Oct 2014 19:44

grangeyard wrote:...
vevlagret gick inte heller att skruva in helt på drivsidan, nej. ungefär lika mycket som fattas på den sidan

armen bottnar inte ur på axeln. efter att ha fått information av dig tidigare har jag läst på om ISO och JIS och såg till att köpa vevar+vevlager med matchande standard för att jag skulle få rätt kedjelinje.

jag vill påstå att jag har sett glappet bli mindre de första dagarna med hojen. men tror den har stannat där och kommer inte klättra längre upp nu.

rensade gängorna i ramen med borste och handduk och fettade in innan jag drog i vevlagret.

såg även till att vevlageravdragaren gick i fint på gängorna (drog i den för hand nästan hela vägen in) men den drog med sig gängorna ut ändån.

din poäng här är alltså att om det är rätt standard mot rätt standard så ska det inte vara några problem?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by grangeyard » 01 Oct 2014 20:17

Aha ok. Man kan i somliga fall också para en JIS-vev med ISO-axel för att få en optimal kedjelinje. Det finns vissa beprövade mått. Ofta rekommenderar tillverkaren av vevarna en viss bredd på axel. I regel ska man inte efterdra skruven när vevarmen vandrar, det sätter onödig press på materialet. Känner man att man dragit för löst så bör man ta av armen igen och sedan skruva dit med rätt kraft. Naugas här är mycket kunnig på området.

Just nu är min poäng att om du har en vanlig modern JIS-axel (om jag får kalla den för det) och en JIS-vev så ska det inte vara några problem, utan det gäller bara att själva axeln i sin helhet är lång/bred nog för att veven inte ska slå i ramen (det har du ju räknat ut). Jag bifogar en bild på mina vevar som har korrekt 103 mm JIS-axel för just dessa vevar.

Image
Image
Last edited by grangeyard on 01 Oct 2014 20:36, edited 2 times in total.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by ravelax » 01 Oct 2014 20:23

Vad har du använt för att dra fast vevlagret? Det kan krävas rejäl hävarm för att få i den sista biten. Det är vanligt att koppen sticker ut lite på icke-drivsidan, men på drivsidan ska den sitta tajt mot ramen.

Ang. avdragaren, om allt gjorts korrekt ska den inte äta gängor. Fetta gängorna innan du monterar den, och dra fast den med verktyg så att den verkligen sitter innan du börjar ta loss veven.

Biltemas vevarmsavdragare är känd för att sabba vevpartier. Är det den du har, släng den och köp en riktig.

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 01 Oct 2014 20:31

grangeyard wrote:Aha ok. Man kan i somliga fall också para en JIS-vev med ISO-axel för att få en optimal kedjelinje. Det finns vissa beprövade mått. Ofta rekommenderar tillverkaren av veverna en viss bredd på axel. I regel ska man inte efterdra skruven när vevarmen vandrar, det sätter onödig press på materialet. Känner man att man dragit för löst så bör man ta av armen igen och sedan skruva dit med rätt kraft. Naugas här är mycket kunnig på området.
yes detta är jag med på.

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 01 Oct 2014 20:35

ravelax wrote:Vad har du använt för att dra fast vevlagret? Det kan krävas rejäl hävarm för att få i den sista biten. Det är vanligt att koppen sticker ut lite på icke-drivsidan, men på drivsidan ska den sitta tajt mot ramen.

Ang. avdragaren, om allt gjorts korrekt ska den inte äta gängor. Fetta gängorna innan du monterar den, och dra fast den med verktyg så att den verkligen sitter innan du börjar ta loss veven.

Biltemas vevarmsavdragare är känd för att sabba vevpartier. Är det den du har, släng den och köp en riktig.
jag använde en vevlagerhylsa med skiftnyckel som är 30 cm lång. jag hängde över nyckeln och tryckte flera gånger med min kroppsvikt. det var liksom tvärstopp. jag inser dock att om jag hade gjort samma sak med en 50cm skiftnyckel att jag hade fått ut sjukt mycket mer kraft men sen vet jag inte vad grejerna tål. momentnyckel kanske?


jag gjorde exakt som du säger när jag skulle plocka av veven förutom att där sedan lite fett från tidigare meck på avdragaren. ja det är biltema och ja jag ska slänga den och köpa en ordenligt.

såhär ser det ut på drivsidan:

Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by abacaxi » 01 Oct 2014 21:03

gå till din lbs och rensa gängorna, det löser såna där problem på ett kick. och skaffa ett verktyg utan skift i namnet, hehe.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 01 Oct 2014 21:28

grangeyard wrote:...
abacaxi wrote:...
hur ska jag plocka av veven utan att skada den? är det inte bättre att köra som det är sålänge det funkar? när det sedan blir dags att byta ut vevlagret så kanske man kan fästa veven (fortfarande monterad på vevlagret) i ett skruvstäd och knacka på vevlageraxeln?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by ravelax » 01 Oct 2014 22:09

Kloavdragare från t.ex. Clas Ohlson för att få av gängpaj vev: http://www.clasohlson.com/se/Avdragare- ... r408730000

Fasta nycklar är helt överlägsna skiftnycklar när det gäller att få loss tröga muttrar eller dra åt saker ordentligt. De kostar inte heller mycket, så det kan vara värt att investera i några. Här duger Biltemas nycklar fint.

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 01 Oct 2014 22:23

ravelax wrote:Kloavdragare från t.ex. Clas Ohlson för att få av gängpaj vev: http://www.clasohlson.com/se/Avdragare- ... r408730000

Fasta nycklar är helt överlägsna skiftnycklar när det gäller att få loss tröga muttrar eller dra åt saker ordentligt. De kostar inte heller mycket, så det kan vara värt att investera i några. Här duger Biltemas nycklar fint.

shiiit vilket smidigt verktyg!
de borde ju ha sånna här hos LBS:en. finns 5-6 st att välja på här i stan så nån av de måste ju ha det tycker man. så slipper man köpa det menar jag

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by grangeyard » 02 Oct 2014 06:58

Kom på att jag har tagit av en gängpaj vevarm genom att helt enkelt fixa till gängorna med avdragaren (inte clas o :)). Om det liksom finns gängor kvar fast de är lite mosade och även om de är lite ätna så kan det gå. Om avdragaren inte får gäng så kan man pressa den för hand mot gängorna och skruva åt fel håll ett par gånger. Och sen försöka få gäng tills det funkar och hålla den rakt...det har fixat trasiga gängor för mig, de blev som nya, skojar inte.

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 02 Oct 2014 12:02

grangeyard wrote:Kom på att jag har tagit av en gängpaj vevarm genom att helt enkelt fixa till gängorna med avdragaren (inte clas o :)). Om det liksom finns gängor kvar fast de är lite mosade och även om de är lite ätna så kan det gå. Om avdragaren inte får gäng så kan man pressa den för hand mot gängorna och skruva åt fel håll ett par gånger. Och sen försöka få gäng tills det funkar och hålla den rakt...det har fixat trasiga gängor för mig, de blev som nya, skojar inte.
jag tror inte jag riktigt förstår din teknik. gängorna är ju helt borta. den åkte rakt ut. vevarmen vägrade släppa även när gängorna var intakta.

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 02 Oct 2014 12:04

ravelax wrote:Kloavdragare från t.ex. Clas Ohlson för att få av gängpaj vev: http://www.clasohlson.com/se/Avdragare- ... r408730000

Fasta nycklar är helt överlägsna skiftnycklar när det gäller att få loss tröga muttrar eller dra åt saker ordentligt. De kostar inte heller mycket, så det kan vara värt att investera i några. Här duger Biltemas nycklar fint.
men du jag kom på nu att om du tittar på mina bilder: hur ska "klorna" få plats att greppa runt veven? man vill ju gärna inte slå in de och böja vevlagerkoppen för då får man ju inte ut vevlagret sen.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by grangeyard » 02 Oct 2014 12:19

Har haft en idé men vet inte om den är galen. Gängtappa nya gängor och bygg sedan en press av rör-delar, finns massa olika dimensioner på sådana där bitar som ansluter rör till varandra, måste förstås vara stål. Om det håller/funkar vet jag inte. Kanske kompromissar man vevens integritet.

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

tight mellan vevarm och vevlager

Post by matsa » 02 Oct 2014 13:36

Har ingen lösning, men är inte grundproblemet att du installerat fel vevlager & det är därför du får gängor kvar utanför vevlagerhuset?

Har du mätt vevlagerhuset på ramen? Standardgängat (engelskt) vevlagerhus har bredden 68mm & italiensk är 70 mm.
Image

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by grangeyard » 02 Oct 2014 13:55

matsa wrote:Har ingen lösning, men är inte grundproblemet att du installerat fel vevlager & det är därför du får gängor kvar utanför vevlagerhuset?

Har du mätt vevlagerhuset på ramen? Standardgängat (engelskt) vevlagerhus har bredden 68mm & italiensk är 70 mm.
Har du erfarenhet av skillnaderna? Jag har aldrig mekat med italienska gängor, därför frågar jag. Det finns fler skillnader. Hur pressar man in ett italienskt i bsa - 35.6-35.9 mm vs. 34.6-34.9 mm? Kolla "Cup Outside Diameter" + annorlunda gängning:
http://en.wikipedia.org/wiki/Bottom_bra ... _threading

User avatar
matsa
Posts: 481
Joined: 21 Jul 2012 21:36
Location: Mariatorget, Sthlm

tight mellan vevarm och vevlager

Post by matsa » 02 Oct 2014 14:07

^Nope ingen egen erfarenhet, har bara haft engelskgängade ramar som är 68mm. Men vet att ramar med vevlagerhus på 70mm har italiensk gänga och att dessa koppar skruvas på åt motsatt håll.

Det är därför jag undrar om just denna ram har ett engelskgängat vevlagerhus och vevlagret som sitter på nu är till för ramar med ITA-gängat vevlagerhus?

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by grangeyard » 02 Oct 2014 14:11

matsa wrote:^Nope ingen egen erfarenhet, har bara haft engelskgängade ramar som är 68mm. Men vet att ramar med vevlagerhus på 70mm har italiensk gänga och att dessa koppar skruvas på åt motsatt håll.

Det är därför jag undrar om just denna ram har ett engelskgängat vevlagerhus och vevlagret som sitter på nu är till för ramar med ITA-gängat vevlagerhus?
Ja och min fråga är hur man pressar in en nästan hel kopp av ett italienskt lager i ett hus med bsa, eftersom det italienska lagret är avsevärt mycket större. Det låter för mig som att det inte går alls. Du behöver alltså en kopp med annan gänga och den ska passa i ett hus som har mindre diameter.

Post Reply