tight mellan vevarm och vevlager

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by ravelax » 02 Oct 2014 14:30

p0wer wrote: men du jag kom på nu att om du tittar på mina bilder: hur ska "klorna" få plats att greppa runt veven? man vill ju gärna inte slå in de och böja vevlagerkoppen för då får man ju inte ut vevlagret sen.
Jadu, det tänkte jag faktiskt inte på. Det blir nog svårt, du kanske måste såga sönder vevarmen om inte klon kan få fäste. Tråkigt, men den är ändå redan skrot iom. att gängorna är borta.

Som sagt, kolla också om du inte har försökt trycka i ett italienskt lager i en brittiskgängad ram. Är det så, är det därför det blivit knas.

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 02 Oct 2014 15:08

grejen var den att jag först på något jävla vänster var helt säker på att det var engelsk gänga. när jag sedan fick hem mitt engelsktgängade vevlager så trillade den gängade delen bara rakt igenom vevlagerhuset. det var då jag insåg att jag behövde italiensk gänga.

jämförde det gamla vevlagret med det engelska och mycket riktigt var det ungefär 1mm större i diameter.

jag provade även dra i ett campa lager som jag hade liggandes bara för att testa så att det verkligen var italiensk gänga, men det drog jag bara i några varv för hand eftersom det är fel axellängd.

vevlagerhuset mäter 70mm och det är italiensk gänga. så det är inte där problemet ligger.

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 02 Oct 2014 15:11

ravelax wrote:
p0wer wrote: men du jag kom på nu att om du tittar på mina bilder: hur ska "klorna" få plats att greppa runt veven? man vill ju gärna inte slå in de och böja vevlagerkoppen för då får man ju inte ut vevlagret sen.
Jadu, det tänkte jag faktiskt inte på. Det blir nog svårt, du kanske måste såga sönder vevarmen om inte klon kan få fäste. Tråkigt, men den är ändå redan skrot iom. att gängorna är borta.

Som sagt, kolla också om du inte har försökt trycka i ett italienskt lager i en brittiskgängad ram. Är det så, är det därför det blivit knas.

den är ju inte skrot i och med att den funkar att använda nu när den sitter på. det är synd att det inte är större mellanrum för då hade dels kloavdragaren fått plats, men hade även kunnat kapa axeln rakt av med vinkelslip vid vevlagerbyte.

du tror inte min teori om att sätta veven i ett skruvstäd och knacka ut axeln hade funkat? 2 personer en knackar o den andra håller i ramen

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by ravelax » 02 Oct 2014 17:37

Jag vet inte, har aldrig gjort eller hört talas om något liknande. Du kan ju prova, men risken är att du sabbar ännu mer.

Jag hade sågat isär den gängpajade armen, hellre än att ha sönder ett fullt fungerande vevlager. En vevarm som man inte kan ta av är inte mycket att spara på, särskilt inte eftersom den redan är felmonterad, så att säga. Det är bra att kunna ta av armen för att göra rent, såväl arm som vevlager och vevlagerhuset inuti.

p0wer
Posts: 24
Joined: 23 May 2014 14:00

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by p0wer » 02 Oct 2014 20:29

ravelax wrote:Jag vet inte, har aldrig gjort eller hört talas om något liknande. Du kan ju prova, men risken är att du sabbar ännu mer.

Jag hade sågat isär den gängpajade armen, hellre än att ha sönder ett fullt fungerande vevlager. En vevarm som man inte kan ta av är inte mycket att spara på, särskilt inte eftersom den redan är felmonterad, så att säga. Det är bra att kunna ta av armen för att göra rent, såväl arm som vevlager och vevlagerhuset inuti.
jag förstår. vevpartiet är inköpt för en vecka sedan för 600kr :)
får väl köpa en ny vänsterarm vid vevlagerbyte då

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: tight mellan vevarm och vevlager

Post by grangeyard » 05 Oct 2014 14:00

abacaxi wrote:gå till din lbs och rensa gängorna, det löser såna där problem på ett kick. och skaffa ett verktyg utan skift i namnet, hehe.
Min Bahco 8073 är dock grym. Alltså grymt bra.

Post Reply