Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte...
Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte...
Har köpt en ngt defekt Nishiki Trim Master med Shimano 600 komponenter.
Bakväxeln var enligt uppgift trasig och det ser man ju på den att den är helt sned.
Frågan är går det att bara byta ut den. Har sett vad jag tror är samma som säljs på ebay för runt 300kr.
Vad är det exakt jag behöver och hur byter jag?
Har aldrig mekat med cyklar (eller mkt annat för den delen) men vill lära mig.
Sen har framhjulet lossnat och går inte riktigt att få på... på vänster sida sitter vad som ser ut som en fjäder i vägen. Vad gör jag åt detta?
Kommer säkert komma med mer frågor under loppets gång, men börjar med dessa...
Om någon vet ngt annat om cykeln, ålder, komponenter eller annat kuriosa så kör på...
Bakväxeln var enligt uppgift trasig och det ser man ju på den att den är helt sned.
Frågan är går det att bara byta ut den. Har sett vad jag tror är samma som säljs på ebay för runt 300kr.
Vad är det exakt jag behöver och hur byter jag?
Har aldrig mekat med cyklar (eller mkt annat för den delen) men vill lära mig.
Sen har framhjulet lossnat och går inte riktigt att få på... på vänster sida sitter vad som ser ut som en fjäder i vägen. Vad gör jag åt detta?
Kommer säkert komma med mer frågor under loppets gång, men börjar med dessa...
Om någon vet ngt annat om cykeln, ålder, komponenter eller annat kuriosa så kör på...
Vänd på fjädern
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.
I mina ögon ser det ut som att växelörat som sitter på ramen har blivit böjt också. Enligt vissa går det att böja tillbaka på en stålram som din - du kan ju testa försiktigt med en skiftnyckel.
Råder dig att kolla detta innan du beställer några delar från eBay.
Om örat är/blir rakt:
Med de friktionsreglage som du har fungerar de flesta bakväxlar för landsväg - det finns garanterat någon på forumet som kan sälja en billigare än för 300:-, såvida du inte är för bekymrad med att det ska vara "period correct".
Kan bli en mycket fin conversion annars med en skruva-på-frikrans.
Råder dig att kolla detta innan du beställer några delar från eBay.
Om örat är/blir rakt:
Med de friktionsreglage som du har fungerar de flesta bakväxlar för landsväg - det finns garanterat någon på forumet som kan sälja en billigare än för 300:-, såvida du inte är för bekymrad med att det ska vara "period correct".
Kan bli en mycket fin conversion annars med en skruva-på-frikrans.
Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.
Japp ser nu att örat har fått sig en smäll oxå.Larmen wrote:I mina ögon ser det ut som att växelörat som sitter på ramen har blivit böjt också. Enligt vissa går det att böja tillbaka på en stålram som din - du kan ju testa försiktigt med en skiftnyckel.
Råder dig att kolla detta innan du beställer några delar från eBay.
Om örat är/blir rakt:
Med de friktionsreglage som du har fungerar de flesta bakväxlar för landsväg - det finns garanterat någon på forumet som kan sälja en billigare än för 300:-, såvida du inte är för bekymrad med att det ska vara "period correct".
Kan bli en mycket fin conversion annars med en skruva-på-frikrans.
Skulle gärna behålla växlarna på och speciellt med shimano 600. De komponenterna är så estetiskt snygga.
Ska prova att böja tillbaka örat. Om jag lyckas och ska beställa delar från ebay.
Är det ngt jag ska tänka på? Ngt speciellt man ska fråga säljaren efter?
Hur är det med skick och så?
Edit:
Antar att det är sådana här jag skall ha:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=sh ... e&_sacat=0
Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.
Du verkar ha koll på modellen. Ser växeln hel och ren ut på bilderna så brukar den vara okej, det är bra kvalitet och gedigen konstruktion. Läs beskrivningen och kolla bilderna noga om du är osäker på skicket. Se till att inte betala för mycket, det är en väldigt vanlig komponent utan speciellt samlarvärde.
Ang. ditt hjul, fjädern du ser där verkar lite tillknycklad (den ska vara typ trattformad och sitta med smala delen närmast navet). På andra sidan navet verkar den saknas. Kanske kan du fråga i någon cykelbutik om de har fjädrar till quick-release-axlar över, jag vet inte hur man får tag på dem annars...
Ang. ditt hjul, fjädern du ser där verkar lite tillknycklad (den ska vara typ trattformad och sitta med smala delen närmast navet). På andra sidan navet verkar den saknas. Kanske kan du fråga i någon cykelbutik om de har fjädrar till quick-release-axlar över, jag vet inte hur man får tag på dem annars...
Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.
Byt växel och du bör justera inte bara vxlöra utan även bakgaffeländar.
Мясо это убийство
Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.
Vad menar du?Ronny wrote:Byt växel och du bör justera inte bara vxlöra utan även bakgaffeländar.
Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.
dropouts kollar man med t.ex. sådana här:
Du kan läsa mer om det på Parktools hemsida: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... ment-ffg-2. Förmodligen kan man snickra ihop ett diy-punk-set med verktyg själv.
Här har du en liten guide till justering av växelörat:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -alignment.
Eller ta med den till din LBS om du inte vill göra det själv.
Du kan läsa mer om det på Parktools hemsida: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... ment-ffg-2. Förmodligen kan man snickra ihop ett diy-punk-set med verktyg själv.
Här har du en liten guide till justering av växelörat:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -alignment.
Eller ta med den till din LBS om du inte vill göra det själv.
Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.
Grymt!.. tack!xyzzy wrote:dropouts kollar man med t.ex. sådana här:
Du kan läsa mer om det på Parktools hemsida: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... ment-ffg-2. Förmodligen kan man snickra ihop ett diy-punk-set med verktyg själv.
Här har du en liten guide till justering av växelörat:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -alignment.
Eller ta med den till din LBS om du inte vill göra det själv.
Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.
^ Precis. När ett vxlöra har blivit böjt på en ram i stål så är det väldigt vanligt att även den högra gaffeländan har blivit böjt. Det visar sig genom att hjulet är svårt att få in gaffeländarna och det centrerar inte. Moderna ramar där vxlörat är av en separat del i alu kan uppvisa samma problem. Då när ett vxlöra har blivit böjt ellet gått av, får man rikta även efter man ev. har monterat ett nytt. Detta beror på att ramen är sned vid fästet där vxlörat fästs.
Sneda växlar är vanliga i detta sammanhang och ibland kan man rikta dem ifall lederna inte har blivit skadade och även byta en del sektioner.
Sneda växlar är vanliga i detta sammanhang och ibland kan man rikta dem ifall lederna inte har blivit skadade och även byta en del sektioner.
Мясо это убийство
Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.
man kan rikta örat med ett banhjul som man skruvar i, lärde jag mig här för nåt år sen. det är banaxelgänga i örat och så är det bara att bända rakt, hjulet blir både mått och hävstång. jag kan tänka mig att samma hjul kan vara behjälpligt för att rikta dropouten också men det har jag inte testat.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- russ_meyer
- Posts: 1755
- Joined: 11 Dec 2011 15:41
- Location: Västra Frölunda