Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte...

Post by malmborg » 21 Sep 2014 08:57

Har köpt en ngt defekt Nishiki Trim Master med Shimano 600 komponenter.
Bakväxeln var enligt uppgift trasig och det ser man ju på den att den är helt sned.
Frågan är går det att bara byta ut den. Har sett vad jag tror är samma som säljs på ebay för runt 300kr.
Vad är det exakt jag behöver och hur byter jag?
Har aldrig mekat med cyklar (eller mkt annat för den delen) men vill lära mig.

Sen har framhjulet lossnat och går inte riktigt att få på... på vänster sida sitter vad som ser ut som en fjäder i vägen. Vad gör jag åt detta?

Kommer säkert komma med mer frågor under loppets gång, men börjar med dessa...

Om någon vet ngt annat om cykeln, ålder, komponenter eller annat kuriosa så kör på...

Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image
Image

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 21 Sep 2014 09:26

Vänd på fjädern
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Larmen
Posts: 187
Joined: 13 Nov 2011 21:21
Location: Malmö

Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.

Post by Larmen » 21 Sep 2014 09:40

I mina ögon ser det ut som att växelörat som sitter på ramen har blivit böjt också. Enligt vissa går det att böja tillbaka på en stålram som din - du kan ju testa försiktigt med en skiftnyckel.
Råder dig att kolla detta innan du beställer några delar från eBay.
Om örat är/blir rakt:
Med de friktionsreglage som du har fungerar de flesta bakväxlar för landsväg - det finns garanterat någon på forumet som kan sälja en billigare än för 300:-, såvida du inte är för bekymrad med att det ska vara "period correct".

Kan bli en mycket fin conversion annars med en skruva-på-frikrans.

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.

Post by malmborg » 21 Sep 2014 14:07

Larmen wrote:I mina ögon ser det ut som att växelörat som sitter på ramen har blivit böjt också. Enligt vissa går det att böja tillbaka på en stålram som din - du kan ju testa försiktigt med en skiftnyckel.
Råder dig att kolla detta innan du beställer några delar från eBay.
Om örat är/blir rakt:
Med de friktionsreglage som du har fungerar de flesta bakväxlar för landsväg - det finns garanterat någon på forumet som kan sälja en billigare än för 300:-, såvida du inte är för bekymrad med att det ska vara "period correct".

Kan bli en mycket fin conversion annars med en skruva-på-frikrans.
Japp ser nu att örat har fått sig en smäll oxå.
Skulle gärna behålla växlarna på och speciellt med shimano 600. De komponenterna är så estetiskt snygga. :)

Ska prova att böja tillbaka örat. Om jag lyckas och ska beställa delar från ebay.
Är det ngt jag ska tänka på? Ngt speciellt man ska fråga säljaren efter?
Hur är det med skick och så?

Edit:
Antar att det är sådana här jag skall ha:
http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=sh ... e&_sacat=0

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.

Post by ravelax » 21 Sep 2014 17:28

Du verkar ha koll på modellen. Ser växeln hel och ren ut på bilderna så brukar den vara okej, det är bra kvalitet och gedigen konstruktion. Läs beskrivningen och kolla bilderna noga om du är osäker på skicket. Se till att inte betala för mycket, det är en väldigt vanlig komponent utan speciellt samlarvärde.

Ang. ditt hjul, fjädern du ser där verkar lite tillknycklad (den ska vara typ trattformad och sitta med smala delen närmast navet). På andra sidan navet verkar den saknas. Kanske kan du fråga i någon cykelbutik om de har fjädrar till quick-release-axlar över, jag vet inte hur man får tag på dem annars...

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.

Post by Ronny » 21 Sep 2014 18:23

Byt växel och du bör justera inte bara vxlöra utan även bakgaffeländar.
Мясо это убийство

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.

Post by malmborg » 22 Sep 2014 18:50

Ronny wrote:Byt växel och du bör justera inte bara vxlöra utan även bakgaffeländar.
Vad menar du?

xyzzy
Posts: 10
Joined: 18 Aug 2014 13:50

Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.

Post by xyzzy » 22 Sep 2014 19:37

dropouts kollar man med t.ex. sådana här:
Image
Du kan läsa mer om det på Parktools hemsida: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... ment-ffg-2. Förmodligen kan man snickra ihop ett diy-punk-set med verktyg själv.

Här har du en liten guide till justering av växelörat:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -alignment.

Eller ta med den till din LBS om du inte vill göra det själv.

malmborg
Posts: 55
Joined: 10 Aug 2014 16:09

Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.

Post by malmborg » 22 Sep 2014 19:41

xyzzy wrote:dropouts kollar man med t.ex. sådana här:
Image
Du kan läsa mer om det på Parktools hemsida: http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... ment-ffg-2. Förmodligen kan man snickra ihop ett diy-punk-set med verktyg själv.

Här har du en liten guide till justering av växelörat:
http://www.parktool.com/blog/repair-hel ... -alignment.

Eller ta med den till din LBS om du inte vill göra det själv.
Grymt!.. tack!

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.

Post by Ronny » 22 Sep 2014 21:01

^ Precis. När ett vxlöra har blivit böjt på en ram i stål så är det väldigt vanligt att även den högra gaffeländan har blivit böjt. Det visar sig genom att hjulet är svårt att få in gaffeländarna och det centrerar inte. Moderna ramar där vxlörat är av en separat del i alu kan uppvisa samma problem. Då när ett vxlöra har blivit böjt ellet gått av, får man rikta även efter man ev. har monterat ett nytt. Detta beror på att ramen är sned vid fästet där vxlörat fästs.
Sneda växlar är vanliga i detta sammanhang och ibland kan man rikta dem ifall lederna inte har blivit skadade och även byta en del sektioner.
Мясо это убийство

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Mekfrågor Shimano Trim Master, bland annat bakväxelbyte.

Post by abacaxi » 22 Sep 2014 22:00

man kan rikta örat med ett banhjul som man skruvar i, lärde jag mig här för nåt år sen. det är banaxelgänga i örat och så är det bara att bända rakt, hjulet blir både mått och hävstång. jag kan tänka mig att samma hjul kan vara behjälpligt för att rikta dropouten också men det har jag inte testat.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 27 Sep 2014 06:42

Jag har riktat gaffeländar mha några M10 skruv och mutter, man gör en variant av verktyget som visas ovan. Se till att bultarna du använder är raka bara så det inte blir helt förvirrat :)

Post Reply