Mitt första fixieprojekt

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Mitt första fixieprojekt

Post by breadandfalafel » 20 Nov 2007 11:43

Kom förra veckan över en väldigt välanvänt Miyata 110 för ett par hundringar som jag tänkte göra fixie av.

Första problemet kom direkt då jag skulle försöka få bort sadeln och sadelstolpen då den vart intryckt i botten och totalt omöjlig att rubba. Antar att den har rostat fast, någon som har tips på hur jag ska få ut den?

Hade velat lacka om ramen, sadelstolpen, styrstammen och vevarna. Hur gör jag det riktigt billigt?

Sadelstoplen (tror jag), styrstammen och vevarna är vita och det känns som att de är överdragna med något plastliknande. Hade egentligen bara velat bättra på den färgen eftersom den är smutsig och skadad.

Vajrarna till växlarna och bakbromsen gick inne i toppröret, hur fyller jag bäst igen hålen som vart kvar? Och växelörat och liknande är det bara såga bort och fila ner?

Är också ute efter ett par billiga helsvarta hjul (både fälg, nav och ekrar) vars hittar jag det?
Har tittat lite på ett par sånna här fast med svarta nav:
Image

Hade tänkt försöka måla fälgsidorna svarta. Är det en bra idé om ens möjligt utan att det börjar flagna på en gång?

Sist men inte minst så mätte jag mellan dropoutsen och det var 12,7cm ungefär. Ska jag köpa nav som är 130mm eller 126mm?

Tack på förhand!

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 20 Nov 2007 13:36

bengterik har trixat lös en sadelstolpe som satt hårt som bergatrollet. Lägg upp lite bilder och tips bengan!

bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

Post by bengterik » 21 Nov 2007 12:32

Ja jag har haft mycke trubbel med en sadelstolpe, kan berätta storyn och visa lite bilder när jag kommer hem!

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 21 Nov 2007 12:35

Tack det vore snällt!

User avatar
solomon
Posts: 665
Joined: 06 Nov 2007 21:54
Location: stockholm

Post by solomon » 21 Nov 2007 12:47

svarta grejer:

http://www.alienbikes.com/

ang. målning av fälgar på egen hand har jag också varit på g att testa, även funderat på att måla ekrar, styrtapp etc. någon som har erf av detta?

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 21 Nov 2007 14:18

Underbara saker! Funderar nu på att skippa det vita och köra allt på svart istället. Någon som har beställt därifrån?

User avatar
carlhenrik
Posts: 918
Joined: 06 Nov 2007 21:38
Location: Sthlm

Re: Mitt första fixieprojekt

Post by carlhenrik » 21 Nov 2007 16:05

breadandfalafel wrote:Vajrarna till växlarna och bakbromsen gick inne i toppröret, hur fyller jag bäst igen hålen som vart kvar?
Om du inte vill fylla bakbromsfästet så tycker jag det här är en trevlig lösning.

Image

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 21 Nov 2007 23:40

Haha, ja en väldigt trafikfarlig lösning ;)

Ser ut som att jag tar hem ramen över julen och får den blästrad och målad i lackbox istället. Frågan är mest om man ska lägga så mycket energi på en ram som väger bly och säkert kommer bli utbytt så fort jag verkligen får intresset för det hela.

bengterik
Posts: 194
Joined: 06 Nov 2007 21:09
Location: STHLM

Sadelstolpe...

Post by bengterik » 12 Dec 2007 21:45

Jo jag hadde mycke trubbel med en sadelstolpe som inte ville lossna.
Jag läste Sheldons tips på http://www.sheldonbrown.com/stuck-seatposts.html

Eftersom det var en alu stolpe så började jag med amoniak som tydligen löser aluminium korrosion (köpte det på en färgaffär) sen hällde jag det i ramen, sadel röret och runt stolpen men inget hände. Gick ut och satte upp ramen och stolpen i varsitt träd sen tog jag en rackatacka (spännband) och drog åt som tusan men inget hände. Så tillslut gav jag upp totalt och sågade isär stolpen för att sen lirka ut den i delar, allt enligt sheldons guide. Trodde jag hadde bilder på förloppet men hittar dom inte. Hoppas det löser sig utan att du behöver såga!

chainyank
Posts: 22
Joined: 13 Dec 2007 13:20
Location: stockholm, sweden

Post by chainyank » 13 Dec 2007 13:23

search for Velocity wheels, they are completly black, or pink or blue, etc. They come in losts of colors.

Cheers
Joel

User avatar
andy
Posts: 351
Joined: 08 Nov 2007 20:09
Location: Stockholm
Contact:

Post by andy » 13 Dec 2007 16:56

Är verkligen alienhjulen ngt att ha ? Är skeptisk. :?

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 28 Jul 2008 19:38

Fick ett ryck och slaktade min andra Miyata 110 idag. Den här är lite äldre än den förra tror jag.

Har dock stött på lite problem igen. Hur får jag bort ramväxlarna? Har fått bort själva reglagen men det sitter fortfarande fast ett bottenstycke som jag inte på något sätt kan komma på hur jag ska få bort.

Originalklingorna fram ser väääldigt ovala ut nu när jag tittat på dom. Borde jag köpa nya? Hur vet man att en klinga passar på ens vevparti (Shimano FC-A400)?

Tack på förhand.

jockethn
Posts: 66
Joined: 15 Jun 2008 22:35
Location: Lund/Trollhättan

Post by jockethn » 28 Jul 2008 19:59

fick mina alien hjul för två veckor sedan. inte toppkvalitet, men jag kommer köra på dem länge, inte ett dugg rädd för att de skall pajja eller nått. ser rätt solida ut.

tog en jävla tid att få hit för att alien-killen fumla till det, men lätt värt det då jag bara betala 1024 sammanlagt för dem

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 28 Jul 2008 20:14

jockethn wrote:fick mina alien hjul för två veckor sedan. inte toppkvalitet, men jag kommer köra på dem länge, inte ett dugg rädd för att de skall pajja eller nått. ser rätt solida ut.

tog en jävla tid att få hit för att alien-killen fumla till det, men lätt värt det då jag bara betala 1024 sammanlagt för dem
Du slapp alltså tull? Vad var det som tog dit egentligen?

jockethn
Posts: 66
Joined: 15 Jun 2008 22:35
Location: Lund/Trollhättan

Post by jockethn » 28 Jul 2008 20:18

killen har ett lager i usa, men bor i norge, så han har inte så stor koll på vad som händer med paketen.

de hade skickat paketet med fel porto, fått tillbaka det och missuppfattat det som ett paket som var på väg att skickas istället för ett paket som kommit tillbaka, så det tog fyra veckor innan de väl kom iväg.

jag sparade pengar på att han kompenserade mig på hela frakten, 53 dollar, och att de skriver ner paketet till typ $40, så det går igenom tullen utan beskattning elle rnått.

breadandfalafel
Posts: 82
Joined: 18 Nov 2007 19:59

Post by breadandfalafel » 29 Jul 2008 14:48

Det löste sig tillslut..

User avatar
gerry
Posts: 212
Joined: 27 May 2008 10:47

Re: Mitt första fixieprojekt

Post by gerry » 29 Jul 2008 17:25

carlhenrik wrote:
breadandfalafel wrote:Vajrarna till växlarna och bakbromsen gick inne i toppröret, hur fyller jag bäst igen hålen som vart kvar?
Om du inte vill fylla bakbromsfästet så tycker jag det här är en trevlig lösning.

Image
Vart kan man köpa en sådan där?

hejdå

Post by hejdå » 29 Jul 2008 17:56

claes ohlsson kanske? det är ju en helt vanlig väggmonterad kapsylöppnare...


Post Reply