Punktering, hittar inget hål!?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Punktering, hittar inget hål!?

Post by barbafarfa » 29 Aug 2014 08:13

Var och köpte ny slang men efter att jag hade åkt i mindre än en timme så började jag känna av det där man inte vill känna av. Pumpade upp däcket igen och det verkade hålla sig pumpat tills jag började åka på skiten igen. Kollade nu och det finns fortfarande luft kvar i slangen. Jag kikade efter hål i badkaret men till min förvåning hittade jag inga, såg ingen luft som sipprade ut någonstans. Vad är det som pågår? :)

Passar på att slänga in till fråga, hur mycket ökar man punkteringsrisken med att köra ett 23 mm brett däck på en 19mm bred fälg? Borde väl fan inte vara så farligt?

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Punktering, hittar inget hål!?

Post by kwanjangnim » 29 Aug 2014 12:21

Kanske en dålig ventil?

xyzzy
Posts: 10
Joined: 18 Aug 2014 13:50

Re: Punktering, hittar inget hål!?

Post by xyzzy » 29 Aug 2014 15:09

angående bredden på däcket/fälgen, fråga sheldon!
http://sheldonbrown.com/tire-sizing.html#width

fast här rör det sig med största sannolikhet inte om det, utan om ventilen, precis som kwanjangnim sa.

glhf.

blopp
Posts: 8
Joined: 01 Mar 2014 20:35

Re: Punktering, hittar inget hål!?

Post by blopp » 30 Aug 2014 09:16

Pumpa upp slangen och håll den mot insidan på handleden eller ansiktet, där huden är känsligast. Om du inte känner att slangen blåser ut lite luft så är det nog att slangen har hamnat i kläm någonstans.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Punktering, hittar inget hål!?

Post by Naugas » 30 Aug 2014 10:22

Fast vattenbad som han redan prövat med är mycket säkrare än att försöka känna eller lyssna.

Pumpa upp riktigt mycket, och dra och tänj i slangen under vattnet för att försöka provocera fram luft.

Eller så köper du en ny slang och hivar den gamla, och så cyklar du glatt och nöjt vidare sen.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Punktering, hittar inget hål!?

Post by grangeyard » 31 Aug 2014 08:25

barbafarfa wrote:Var och köpte ny slang men efter att jag hade åkt i mindre än en timme så började jag känna av det där man inte vill känna av. Pumpade upp däcket igen och det verkade hålla sig pumpat tills jag började åka på skiten igen. Kollade nu och det finns fortfarande luft kvar i slangen. Jag kikade efter hål i badkaret men till min förvåning hittade jag inga, såg ingen luft som sipprade ut någonstans. Vad är det som pågår? :)

Passar på att slänga in till fråga, hur mycket ökar man punkteringsrisken med att köra ett 23 mm brett däck på en 19mm bred fälg? Borde väl fan inte vara så farligt?
Man kan undersöka insidan av däcket efter stickor etc innan man monterar slangen. Ökar risken relativt till vad? Har nog kört ett par år på samma slang på 19mm fälgar och 23mm däck mellan punkorna. Det kanske är en mix mellan tur och bra däck.

barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Re: Punktering, hittar inget hål!?

Post by barbafarfa » 31 Aug 2014 10:30

Tack för alla svar! Jag pumpade upp slangen ännu mer och satte ner den i badet och givetvis såg man ett hål då. Måste ta och kolla igenom fälgen samt tejpa om den tror jag. Återkommer om jag får punktering igen. :)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Punktering, hittar inget hål!?

Post by herr_brun » 31 Aug 2014 16:03

Kolla insidan av däcket och se om det sitter kvar det som orsakade punkteringen, kan vara svårt att hitta dock :o

barbafarfa
Posts: 166
Joined: 11 Mar 2011 20:23
Location: Stockholm

Re: Punktering, hittar inget hål!?

Post by barbafarfa » 31 Aug 2014 16:40

herr_brun wrote:Kolla insidan av däcket och se om det sitter kvar det som orsakade punkteringen, kan vara svårt att hitta dock :o
Kollade igenom hela däcket noga som fan och klart man hittade ett gruskorn inborrat genom däcket som troligtvis punkterade den förra slangen!

Post Reply