Knas med Omniumvevarna

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Knas med Omniumvevarna

Post by tolij » 13 Aug 2014 15:57

Mina omniumvevar som gått ok i ett år utan anmärkning har plötsligt börjat "hoppa". När ja ska lägga in tryck så tar de ett litet skutt liksom. Bakdrevet sitter där det ska, kedjan lika så. Jag öppnade upp vevarna och ser inget fel, röret sitter fast där det ska i den andra vevarmen o de syns inga skador. Kvarstår då de externa kullagret, men de sitter ju inte fast i vevarna.

???

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Knas med Omniumvevarna

Post by grangeyard » 13 Aug 2014 17:39

tolij wrote:Mina omniumvevar som gått ok i ett år utan anmärkning har plötsligt börjat "hoppa". När ja ska lägga in tryck så tar de ett litet skutt liksom. Bakdrevet sitter där det ska, kedjan lika så. Jag öppnade upp vevarna och ser inget fel, röret sitter fast där det ska i den andra vevarmen o de syns inga skador. Kvarstår då de externa kullagret, men de sitter ju inte fast i vevarna.

???
Jag gissar drevet. Det är inte ovanligt att drevet inte sitter fast ordentligt, vi pratar väldigt små marginaler, då skruvar det sig inåt och skapar då avstånd till låsringen och det känns som ett skutt i vevarmen.

När du säger att drevet sitter på sin plats: betyder det att du faktiskt har testat att dra åt det ordentligt och sedan låsringen?

Eller är kedjan/drevet helt slut kanske?

User avatar
tolij
Posts: 512
Joined: 20 Sep 2011 16:06

Re: Knas med Omniumvevarna

Post by tolij » 13 Aug 2014 17:48

ha! låsringen satt faktisk löst! tack så mycket :)

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Knas med Omniumvevarna

Post by grangeyard » 13 Aug 2014 17:51

tolij wrote:ha! låsringen satt faktisk löst! tack så mycket :)
Dra åt drevet ordentligt först.

Post Reply