Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Frågor och tips om mek med din cykel.
abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 05 Jul 2014 13:26

Så hur gör man utan momentnyckel? Det är ju inte som en gänga där man kan känna hur hårt man drar, det tar ju inte stopp på samma sätt tycker jag. Svaret skaffa momentnyckel gills inte, har aldrig litat på de billiga jag har råd med. ;)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by ravelax » 05 Jul 2014 13:44

Tycker man känner/ser rätt bra när det sitter ordentligt. Som du sa, den flyttar sig inte längre, och man känner när det är tajt nog liksom. Smörja ska man givetvis, men inte för mycket.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re:

Post by Naugas » 05 Jul 2014 14:04

abacaxi wrote:Så hur gör man utan momentnyckel?
/.../
Man drar åt det hårt. Inte löst, och inte överjävla hårt. Men hellre lite för hårt än för löst. Kraftfullt med en vanlig block- eller lednyckel. Ta inte i för kung och fosterland om du använder en lös arm eller spärrhandtag från en hylsnyckelsats eftersom de är längre än vanliga nycklar - med sådana är det inte speciellt svårt att dra sönder saker.

Glasklart, eller? ;)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 05 Jul 2014 16:47

Så drar jag det mesta men upplever att det ofta går att dra just vevmuttern liiite till utan så mycket mer kraft eftersom veven glider inåt. När muttern sen blir lös tolkar jag det, eventuellt felaktigt, som att jag dragit för löst. Får väl sluta med det helt enkelt. :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re:

Post by Q&D » 05 Jul 2014 21:44

abacaxi wrote:Så hur gör man utan momentnyckel? .........Svaret skaffa momentnyckel gills inte, har aldrig litat på de billiga jag har råd med. ;)
Trä på 1 meter rör på hylsnyckeln och en handlarkasse i ändan av röret. Sedan är det bara att lägga ölburkar i kassen till rätt moment uppnåtts. 5 Nm/burk.
8)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 06 Jul 2014 00:17

Brukar göra sån matte ibland, typ när jag byter däck på bilen, jag väger ca 90 kg så det blir en knapp nm per cm hävarm om jag hänger hela tyngden på den. Får testa.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re:

Post by Naugas » 06 Jul 2014 08:44

abacaxi wrote:Så drar jag det mesta men upplever att det ofta går att dra just vevmuttern liiite till utan så mycket mer kraft eftersom veven glider inåt. När muttern sen blir lös tolkar jag det, eventuellt felaktigt, som att jag dragit för löst. Får väl sluta med det helt enkelt. :)
Fast just precis exakt när du har dragit tillräckligt hårt så går inte vevarmen in längre! Eller ja, om du nu inte drar ännu hårdare vill säga... :)

Neee... men om det går lätt att dra får man ju fortsätta tills det går tyngre helt enkelt. (Håller man 15 cm ut från bulten ska man dra med 25-30 kg kollade jag just upp. Det blir mindre exakt att räkna så där på bara 15 cm, men det är ändå mycket bättre, eftersom det går åt betydligt mer öl.)

albinv
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2014 19:58
Location: Stockholm, Gärdet

Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by albinv » 07 Jul 2014 09:18

Jag har nu:

- Cyklat en bra bit med skruvarna lösa. Även med uppvärmda vevarmar. Vänster vevarm lossnade relativt snabbt.

- Försökt med (klo)avdragare (tack ostkaka för lånet!). Och detta med uppvärmd (med kokande vatten) vevarm samt en halvmeter extra hävarm i form av ett ihåligt aluminiumrör. Drog allt jag hade utan resultat.

Image

- Har även försökt bända av den genom att kila in diverse tunna metallföremål mellan vevpartiet och vevlagerhuset utan resultat.

Så nu är det väl bara dags att såga då?

User avatar
Noir115
Posts: 46
Joined: 07 May 2014 11:57
Location: Stockholm

Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by Noir115 » 07 Jul 2014 11:03

Och Albin är väldigt stark! Känns som att det är dags att plocka fram sågen :/
||GFORCE||

User avatar
Noir115
Posts: 46
Joined: 07 May 2014 11:57
Location: Stockholm

Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by Noir115 » 07 Jul 2014 11:04

Och Albin är väldigt stark! Känns som att det är dags att plocka fram sågen :/
||GFORCE||

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by herr_brun » 07 Jul 2014 12:01

prova med värmepistol om du har en!

User avatar
russ_meyer
Posts: 1755
Joined: 11 Dec 2011 15:41
Location: Västra Frölunda

Post by russ_meyer » 07 Jul 2014 15:33

Finns billiga "engångs"brännare att köpa för nån hundring på byggvaruhus. Lite mer kräm än varmluftspistol, hehehe.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by grangeyard » 07 Jul 2014 22:10

Naugas wrote:Jag har aldrig varit med om någon vevarm som varit hel efter den lossnat av sig själv. Lossnar den med ett knak och brak och hoppar lös på en gång kanske den går att använda igen, men man ska inte räkna med det. De brukar lossna någon hundradel i taget, och då bryta sönder anliggningsytorna under tiden. Skadorna/skevheten är så små att det oftast inte går att se, men armen sitter inte fast som den ska efteråt.

Vevarmsbultar ska _inte_ efterdras. Axeltapp och skruv ska smörjas, och skruven ska dras med rätt moment från början och sedan inte röras. Börjar man hålla på och efterdra pressar man ut hålet i vevarmen litegrann, och gör man det för många gånger spricker vevarmen tillslut. (Påstår någon att vevarmar ska monteras torrt, utan fett, vet de inte vad de talar om. Eller ja, de sprider en myt.)
Kunde inte ha sagt det bättre.
Last edited by grangeyard on 07 Jul 2014 22:44, edited 3 times in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by grangeyard » 07 Jul 2014 22:15

Muffat Stål wrote:Grangeyard, har du empirisk erfarenhet av det du säger om att vevarmen skulle vandra uppåt på en konisk axel?

Det är ett vedertaget sätt att få av vevar - att skruva ur bulten och cykla loss det. Jag har gjort det mer än en gång. Det funkar.
Jag har inget statistiskt underlag för närvarande utan för vidare information från artiklar jag har läst om ämnet. Min poäng var att förslitningen som förekommer på grund av friktion mellan delarna ser till att sänka friktionen varpå vevarmen kan röra sig bort ifrån bulten; en effekt av belastningsförvrängningen på vevarmen.

Cykla loss vevarmar: det finns en överhängande risk att man förstör sina vevar.

albinv
Posts: 18
Joined: 29 Apr 2014 19:58
Location: Stockholm, Gärdet

Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by albinv » 08 Jul 2014 12:37

Noir115 wrote:Och Albin är väldigt stark! Känns som att det är dags att plocka fram sågen :/
Jo, ganska så, vill jag tro. Tack mannen :p
herr_brun wrote:prova med värmepistol om du har en!
Har inte en tyvärr.

Nu är jag så trött på skiten så att jag vill såga sönder den bara av den anledningen. Så bågfil it is.

Tack för all hjälp i alla fall!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Gängan i vevarmen förstörd. Hur få av?

Post by Fredde » 11 Jul 2014 23:17

albinv wrote:
Noir115 wrote:Och Albin är väldigt stark! Känns som att det är dags att plocka fram sågen :/
Jo, ganska så, vill jag tro. Tack mannen :p
herr_brun wrote:prova med värmepistol om du har en!
Har inte en tyvärr.

Nu är jag så trött på skiten så att jag vill såga sönder den bara av den anledningen. Så bågfil it is.

Tack för all hjälp i alla fall!
När du spänt upp avdragaren så ska du ge ett välriktat slag med din favorithammare mitt på avdragaren (på skruven du gängar in mot den andra skruven), det är normalt då det lossnar, inte när man drar.

Ofta behöver man inte dra en avdragare så jättehårt, det är smällen med hammaren som är grejen!

Post Reply