Hjälp med hjul till min franska

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Hjälp med hjul till min franska

Post by scarboni » 01 Jul 2014 14:04

Hej igen,
Jag tänkte be alla kunniga forummeddlemar om lite hjälp.

Jag har en fransk Mercier från 1980-talet:ish och som ni vet är inte alla mått riktigt som man önskar de vore. Hjulen är ganska slitna efter ett antal års cyklande och min tub började just vobbla då däcket börjat torka/släppa. Jag tänkte därför att jag kunde unna mig en liten present till cykeln ett par nya hjul...

Jag har tidigare köpt tub till dem utifall att jag skulle få punktering så tub har jag men jag skulle behöva nya hjul. Jag hade även tänkt att istället för att behålla en gammal lerig kasset även där införskaffa mig en ny. Är det någon här som skulle kunna ge mig några rekommendationer på hjul som fungerar fint till min typ utav "cykel". Jag hade inte tänkt mig att lägga ner en förmögenhet på hjulen men jag vill inte ha något skit som går sönder efter en veckas cyklande, en prisklass mellan 1000-3000kr hade jag tänkt om ingen har ett super tips på några som går utanför ramarna.

Ni får även ge lite smarta tips om vad man ska tänka på då man byter däck och tub. Tack på förhand.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by ravelax » 01 Jul 2014 14:15

Eftersom du tänkt byta ut hela hjulen behöver du inte bry dig om något särskilt, utom möjligen att hålla dig till 70- 80-talshjul, eftersom din växel inte klarar mer än 6- eller kanske 7-delad frikrans bak.

Vad gäller tublimning har det diskuterats ett par gånger på forumet, finns nån lång tråd med många tips från några år sen, som du hittar om du söker lite. Lycka till!

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by grangeyard » 01 Jul 2014 14:15

Inte ösa på lim och lägga limmet jämnt över ytorna. Finns bra guider på youtube.

En färsk tråd om byte av tub när det är dags: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic.php?f=4&t=2316

Funderat på att göra cykeln till en singlespeed?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by abacaxi » 01 Jul 2014 15:45

scarboni wrote:min typ utav "cykel"
Min "cykel" nudge nudge know what I mean know what I mean? Kodord för knark? Postironisk ironi? Jag är lost.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by scarboni » 01 Jul 2014 16:32

Jag har tänkt på att göra om den till en SS men kan bli tungt över broarna till jobbet. Men nu då du säger det så är det något jag kanske borde göra och så behöver jag inte skämmas då jag frågar frågor om en växlad cykel på ett fixxed forum :P jag förstår att det behövs tänkas om lite om jag ska gå över till SS är det mkt extra jobb jag antar det finns en hel del trådar om det på forumet också.

Med "cykel" så vet alla som försökt sig på en fransk cykel att tillfällen kommer då man har lust att skicka cykeln med express leverans i en låda fylld med koskit till Frankrike.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by grangeyard » 01 Jul 2014 17:28

:)

Om den har horisontella dropouts så slipper du kedjespännare.
Om den har vertikala dropouts så rekommenderar jag starkt en kedjespännare
från Paul (Melvin), finns en kvar hoj Bavabici. Kedjespännare med ett "hjul" kan verka som en smart idé i början men när ramen flexar under press så vill kedjan ta samma låda med koskit till Frankrike. Paul Melvin har alltså två hjul/pulley.

Till bakhjulet kan du antingen köra 1. Spacerkit från Velosolo (så får du exakt kedjelinje och det är fina kits som också klarar en gammal body). 2. "Fixed-hjul" med banaxel, skruva på t.ex. ett frihjul eller en fixed-kugg och köp nav-spacers för att få axeln att passa i din ram. Sådana finns också hos Velosolo. Obs: mät så att axeln räcker till. Annars går det även att byta axel. //Du får kolla exakt hur bred hojen är bak, om den t.ex. är standard 130mm eller lite mindre.

Antingen bygger du om veven du har (kortare klingbultar finns hos t.ex. Velosolo), eller ordnar nya vevar; kör du ett fixedhjul så kolla att du följer rekommenderad vevaxelbredd för veven du köper. Kör du ett bakhjul med bodyspacers så är vevaxelbredden inte lika viktig. Viktigt är dock att du matchar JIS med JIS och ISO med ISO. Det går att blanda men man måste veta att det funkar med respektive vev (för att fatta mig kort).

Nya kedjan måste vara bred nog för veven (och fixed-kuggen). Många banvevar är 1/2 1/8" breda.

Om det är ett franskt vevlager, så finns det att köpa även om de inte växer på träd.

http://store.velo-orange.com/index.php/ ... -1139.html

https://www.philwood.com/products/bbhome.php

Att pendla på en växel (du får hitta rätt växel - kolla runt lite vad folk kör. Jag kör 48 fram och 16 bak) är inget problem, man vänjer sig snabbt. Att cykla en viss distans med växlar är också jobbigt i början.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 01 Jul 2014 18:26

Jag har nästan bara franska cyklar så jag känner mig bara lite kränkt. ;)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re:

Post by grangeyard » 01 Jul 2014 18:44

abacaxi wrote:Jag har nästan bara franska cyklar så jag känner mig bara lite kränkt. ;)
Äh var glad att du inte köpte en fransk bil i alla fall. Bilarna har de inte fått kläm på än idag.

Vad har din peugeot track för vevlager?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 01 Jul 2014 19:03

Jag har en renault också, haha. Har inte kollat lagret, säljaren trodde schweiziskt, najs :)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by ravelax » 01 Jul 2014 20:18

Jag har två franska cyklar, har inte haft några problem med dem heller, bortsett från att det kan vara meckigt att hitta delar eller verktyg ibland. Men allt funkar ju när det är korrekt monterat osv.

Tycker inte du ska konvertera, men om du nu prompt ska göra det hade jag valt fixed istället för SS. Med fastnav får du lite skjuts i de fruktade uppförsbackarna, plus att du slipper mecka med kedjespännare osv. (om du nu vill köra SS kan du ju också bara behålla bakväxeln och ställa in ändlägesskruvarna så att kedjelinjen blir bra).

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by Naugas » 01 Jul 2014 23:56

Är det kassett eller frihjul? Franskt frihjul gör väl ett hjulinköp motiverat, annars så byt däck, köp en ny kassett/frihjul och kedja. Varför nya hjul om det inte behövs?


(Min Motobecane har vanligt vevlager, min Crescent franskt... Och jag kör Renault.)

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by scarboni » 02 Jul 2014 08:09

Anledningen till att jag hade tänkt mig ett par nya hjul var eftersom jag antog att hjulen inte blivit byta på 30år:ish, men jag är inte säker jag kanske kan lägga upp en bild så kan ni som har lite mer kunskap om åldrandet på en cykel kan ge dem en dom?

Av rent estetiska skäl så har man lust att kasta växlarna och få en fräsch och fin ram :)

Alla som tog illa upp utav min Franska kommentar kan vara lugna, exakt som ravelax säger så när cykeln väl rullar så är det fin fint men då man ska mecka med den så önskar man att det fanns ett större utbud utav artiklar till den, jag har nog beställt saker från halva världens länder då jag började med mitt ombygge utav cykeln.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by ravelax » 02 Jul 2014 09:54

Hjulens ålder i sig är inte nödvändigtvis skäl att byta dem. Men om navens lager är slut eller om fälgen är utsliten (sönderbromsad) är det ju dags att byta. Franska frihjul är inte supersvårt att få tag på, däremot hade vissa Maillardfrihjul en irriterande, utdöd avdragarstandard som kan ställa till det när man vill ta av dem. Avdragare finns dock att köpa på ebay, men det kan bli lite småpricey.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by herr_brun » 02 Jul 2014 10:12

Envoyez des photos, s'il vous plaît!

scarboni
Posts: 159
Joined: 25 Apr 2012 13:42

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by scarboni » 02 Jul 2014 20:17

Image

Image

Image

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by herr_brun » 02 Jul 2014 21:50

fram med svinto + autosol!!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by abacaxi » 03 Jul 2014 10:07

ravelax wrote:Avdragare finns dock att köpa på ebay, men det kan bli lite småpricey.
Är det inte de som i original har ölöppnare i andra änden? Klass.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Re: Hjälp med hjul till min franska

Post by ravelax » 03 Jul 2014 11:47

abacaxi wrote:
ravelax wrote:Avdragare finns dock att köpa på ebay, men det kan bli lite småpricey.
Är det inte de som i original har ölöppnare i andra änden? Klass.
Ja, de finns ju också. För Helicomatic-naven. Jag tänkte på en mindre känd variant med 24 splines.

Post Reply