Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fast?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fast?

Post by wressus » 30 Jun 2014 12:20

Köpte ett biltema hjul med fotbroms. Dock kom det inte med något fäste för fotbromsarmen, så jag satte fast den med en vanlig gummiklädd p-klämma i kedjestaget.

Som det känns verkar inte den armen behöva sitta fast med någon enorm kraft? Den p-klämman jag satte på är lite för stor dock, så den sitter inte helt tight, men den sitter där den ska.
Last edited by wressus on 30 Jun 2014 22:17, edited 1 time in total.

User avatar
grangeyard
Posts: 1529
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas

Post by grangeyard » 30 Jun 2014 12:42

Jag bidrar med text från Sheldon Browns hemsida, kanske typiskt men så är det, det är bara i all välmening:

[Note: the metal band in the photo below is only looped loosely around the chainstay, a common error. If the brake is used to hold the bicycle from rolling backward (for example, when stopped facing uphill), the brake arm will rotate upward. Then when the brake is used to slow forward motion, the brake arm will rotate downward again. Repeated motion will loosen the bolt holding the metal band, or the axle nuts, leading to failure. The metal band has multiple holes to fit different-size chainstays. Cinch it tightly around the chainstay -- John Allen]

DESCRIPTION

The attachment of the reaction arm to the chainstay is vitally important. One of the most common causes of coaster brake malfunction is failure to properly secure the reaction arm after removing and re-installing the wheel.

If the bike is ridden without the reaction arm properly secured, the arm will rotate downward, effectively loosening the left cone. The result will be a shaky wheel, and an increase in the amount of reverse pedal travel required to activate the brake.

http://sheldonbrown.com/coaster-brakes.html

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas

Post by wressus » 30 Jun 2014 21:47

grangeyard wrote:Jag bidrar med text från Sheldon Browns hemsida, kanske typiskt men så är det, det är bara i all välmening:

[Note: the metal band in the photo below is only looped loosely around the chainstay, a common error. If the brake is used to hold the bicycle from rolling backward (for example, when stopped facing uphill), the brake arm will rotate upward. Then when the brake is used to slow forward motion, the brake arm will rotate downward again. Repeated motion will loosen the bolt holding the metal band, or the axle nuts, leading to failure. The metal band has multiple holes to fit different-size chainstays. Cinch it tightly around the chainstay -- John Allen]

DESCRIPTION

The attachment of the reaction arm to the chainstay is vitally important. One of the most common causes of coaster brake malfunction is failure to properly secure the reaction arm after removing and re-installing the wheel.

If the bike is ridden without the reaction arm properly secured, the arm will rotate downward, effectively loosening the left cone. The result will be a shaky wheel, and an increase in the amount of reverse pedal travel required to activate the brake.

http://sheldonbrown.com/coaster-brakes.html
Fast min sitter inte SÅ dåligt. Mest klämman i sig, om man behöver en rejälare sak, men jag gissar på den armen inte utsätts för någon enorm kraft.

Så här ser min ut:
Image

User avatar
herr_brun
Posts: 899
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas

Post by herr_brun » 01 Jul 2014 11:03

den är gjord av metall va?^

wressus
Posts: 400
Joined: 04 Mar 2010 22:44
Location: Malmö

Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas

Post by wressus » 01 Jul 2014 11:56

herr_brun wrote:den är gjord av metall va?^
Jo, gummiklädd metall.

roope
Posts: 420
Joined: 09 Apr 2013 17:32
Location: Stokeholm

Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas

Post by roope » 03 Jul 2014 17:14

wressus wrote:
grangeyard wrote:Jag bidrar med text från Sheldon Browns hemsida, kanske typiskt men så är det, det är bara i all välmening:

[Note: the metal band in the photo below is only looped loosely around the chainstay, a common error. If the brake is used to hold the bicycle from rolling backward (for example, when stopped facing uphill), the brake arm will rotate upward. Then when the brake is used to slow forward motion, the brake arm will rotate downward again. Repeated motion will loosen the bolt holding the metal band, or the axle nuts, leading to failure. The metal band has multiple holes to fit different-size chainstays. Cinch it tightly around the chainstay -- John Allen]

DESCRIPTION

The attachment of the reaction arm to the chainstay is vitally important. One of the most common causes of coaster brake malfunction is failure to properly secure the reaction arm after removing and re-installing the wheel.

If the bike is ridden without the reaction arm properly secured, the arm will rotate downward, effectively loosening the left cone. The result will be a shaky wheel, and an increase in the amount of reverse pedal travel required to activate the brake.

http://sheldonbrown.com/coaster-brakes.html
Fast min sitter inte SÅ dåligt. Mest klämman i sig, om man behöver en rejälare sak, men jag gissar på den armen inte utsätts för någon enorm kraft.

Så här ser min ut:
[img]bildg[/img]
Den jag fick med från biltema ser klenare ut än den där så de borde funka alldeles utmärkt

User avatar
Naugas
Posts: 912
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Armen på nav med fortbroms, hur hårt måste den sitta fas

Post by Naugas » 05 Jul 2014 12:54

Klämman i sig behöver inte vara så värst stark alls, men bromsarmen bör hållas still och inte glappa vare sig nedåt eller uppåt. Det ser helt ok ut på bilden, men dra gärna några varv tejp runt kedjestaget om klämman är lite för stor, det skadar inte.

Om bromsarmen kan röra sig uppåt och nedåt finns en möjlighet att hjullagrens justering ändras (eller tillochmed att muttrarna på axeln lossnar helt), med ökat slitage som följd.

Post Reply