På jakt efter mutter

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
phillenilsson
Posts: 1
Joined: 18 Jun 2014 11:17

På jakt efter mutter

Post by phillenilsson » 18 Jun 2014 11:23

Hej! Jag är på jakt efter en mutter som den på bild här nedan. Någon som vet var jag kan få tag på en sådan? Vet tyvärr inte fabrikat på cykeln.

Tack för hjälp! /Philip

Image

Image

Image

Image

User avatar
rayy
Posts: 65
Joined: 08 Feb 2009 22:04

Re: På jakt efter mutter

Post by rayy » 24 Jun 2014 19:13

Skulle inte rekommendera köra fixed på de där vevarna. Bultarmarna är pressinfästa i vevarmen (har ett par själv), kan vara något tveksamt om det verkligen håller för hårda skids osv. Blir lite annan belastning än när man kör landsväg.

Annars är det vanliga klingbultar du är ute efter.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: På jakt efter mutter

Post by ravelax » 24 Jun 2014 20:00

Släng veven och köp en bättre.

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: På jakt efter mutter

Post by Naugas » 05 Jul 2014 14:32

Slänga det låter lite överdrivet... måste finnas tusentals fixies med sådana där vevpartier.

Det behöver inte vara en sådan där mutter, men skruvskallen får inte trycka på kanten av "gropen"/urtaget på vevpartiet. Tror brickorna du har på bilderna är lite mindre än vanliga, och de måste alltså passa där i urtaget för att klingan ska kunna pressas fast ordentligt. Har klingan liknande urtag på baksidan måste du ha en passande bricka där också, är den slät kan du ha en vanlig bricka. Får du bara till brickor kan du använda en vanlig skruv, M6 antar jag går in. Inte så snyggt kanske, men funktionellt.

Fast passar inte vanliga klingbultar alltså? Är de för stora? Du kan ju borra upp hålet i så fall...

Post Reply