Min första fixie, kommer detta funka?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
adlo33
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2014 00:41

Min första fixie, kommer detta funka?

Post by adlo33 » 03 Jun 2014 08:35

Hej kom över denna cykeln precis och tänkte göra om det till en fixie,båda hjulen är sönder och saknas kedja. Då byter jag ut båda hjulen så jag får nytt baknav också. Är det något mer som behöver fixas. Kommer detta gå? Är helt ny med fixie så alla hjälp uppskattas! //Love

Image

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by magwo » 03 Jun 2014 16:30

Lustig grej. Är det 26" hjul? Säker på att du vill köra utan broms på din första fixie?

Jag skulle nog byta vevpartiet till något finare också, men vet inte hur krångligt det är.. håller inte på med gamla prylar.

adlo33
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2014 00:41

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by adlo33 » 03 Jun 2014 16:47

magwo wrote:Lustig grej. Är det 26" hjul? Säker på att du vill köra utan broms på din första fixie?

Jag skulle nog byta vevpartiet till något finare också, men vet inte hur krångligt det är.. håller inte på med gamla prylar.
Tänkte byta hjulen som sagt. vevpartier bytas väl ut när jag bytar hjul? sorry hehe har ingen koll. Jo! tänkte köra med en broms

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by abacaxi » 03 Jun 2014 17:02

nä behåll vevpartiet, jobbigt att byta när det är en sån helsmidd vev, vanliga vevlager passar inte. skaffa hjul bara och kör hårt, gissningsvis kommer du vilja ha en annan ram snart. den där hade jag byggt om till en awesome beachölklunker.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

JA-hatten
Posts: 658
Joined: 10 Dec 2011 22:17
Location: København

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by JA-hatten » 03 Jun 2014 17:07

^+1 Ride it like you stole it! #skiddzntits

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by grangeyard » 03 Jun 2014 17:41

abacaxi wrote:nä behåll vevpartiet, jobbigt att byta när det är en sån helsmidd vev, vanliga vevlager passar inte. skaffa hjul bara och kör hårt, gissningsvis kommer du vilja ha en annan ram snart. den där hade jag byggt om till en awesome beachölklunker.
Vill inte skugga dig abacaxi men jag måste hålla med. Den blir säkert ingen dröm att köra, utan mer något man tar sig fram på. Man får bygga en grill-hoj av den, som den jag såg i Rålis i helgen :)

Image

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by magwo » 04 Jun 2014 13:15

Ett annat litet tips.. Köp en ny och bra kedja - sätt inte på nåt gammalt skit.
En gammal rostig kedja kommer förr eller senare gå av, och på en fixie är det en obehaglig upplevelse.

Morén
Posts: 34
Joined: 27 Mar 2014 10:23
Location: Stockholm

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by Morén » 04 Jun 2014 15:11

köp en ny färdig fixie ist! kommer bli mer en dubbelt så bra och billigare i längden.
Om det är meckandet som du vill åt så kommer du garanterat få mecka tillräckligt även om den är en ny fixie! Dessutom kommer det vara roligare att få byta ut komponenter och köpa till grejer om man har en bra grund. den där ramen passar inte alls till en fixie tyvärr.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by abacaxi » 04 Jun 2014 16:07

Morén wrote:köp en ny färdig fixie ist!
Nej
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Morén
Posts: 34
Joined: 27 Mar 2014 10:23
Location: Stockholm

Re: Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by Morén » 04 Jun 2014 16:43

abacaxi wrote:
Morén wrote:köp en ny färdig fixie ist!
Nej
varför nej? :P

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 04 Jun 2014 17:38

För att den kostar typ 7000? låt hen testa lite det gör väl inget om det blir keff, delarna går ju att flytta över sen.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re:

Post by ravelax » 04 Jun 2014 19:57

abacaxi wrote:För att den kostar typ 7000? låt hen testa lite det gör väl inget om det blir keff, delarna går ju att flytta över sen.
+1.

De flesta fabriksfixies jag sett har varit byggda av smäck rakt igenom, som man kommer vilja eller behöva byta ut ändå. Inklusive ramen. Det blir knappast billigare i längden.

F.ö. så ser väl de flesta fabriksfixies ut ungefär som ramen här i tråden, så de kan ju knappast anses bättre lämpade för fixiebygge...

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Re:

Post by grangeyard » 04 Jun 2014 20:19

ravelax wrote:
abacaxi wrote:För att den kostar typ 7000? låt hen testa lite det gör väl inget om det blir keff, delarna går ju att flytta över sen.
+1.

De flesta fabriksfixies jag sett har varit byggda av smäck rakt igenom, som man kommer vilja eller behöva byta ut ändå. Inklusive ramen. Det blir knappast billigare i längden.

F.ö. så ser väl de flesta fabriksfixies ut ungefär som ramen här i tråden, så de kan ju knappast anses bättre lämpade för fixiebygge...
Framför allt dåliga hjul är ett straff.

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Re:

Post by magwo » 04 Jun 2014 21:47

grangeyard wrote:Framför allt dåliga hjul är ett straff.
Word.

Jävlar vad trista hjul man får med fabriks-cyklar.

adlo33
Posts: 4
Joined: 03 Jun 2014 00:41

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by adlo33 » 04 Jun 2014 22:55

Mycket snack om att det inte är en bra ram för att bygga om. Vad ska man leta efter då? Vad får en ram att vara bättre än en annan för fixie?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 04 Jun 2014 23:52

Leta efter en racer helt enkelt, det där är en standardcykel med bockstyre.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by ravelax » 05 Jun 2014 06:49

adlo33 wrote:Mycket snack om att det inte är en bra ram för att bygga om. Vad ska man leta efter då? Vad får en ram att vara bättre än en annan för fixie?
Racerramar har annorlunda ramgeometri som gör dem lite kvickare i styrningen, och de brukar vara lättare. Det gör dem snabbare och roligare att cykla på.

Ett annat problem med ramen du har nu är att den har helsmitt vevparti, även kallat Fauber-vevparti. I sig inte en dålig konstruktion, men kräver däremot en del extrajobb om du vill byta utväxling eller byta hela vevpartiet till någon finare landsvägs- eller bancykelvev.

Ramen du har duger säkert till att få en första smak för att cykla fixed. Köp ett fixiebakhjul och prova lite! Du kommer antagligen att vilja byta upp dig till en roligare ram om du gillar känslan. Det behöver inte bli särskilt dyrt.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by grangeyard » 05 Jun 2014 08:45

adlo33 wrote:Mycket snack om att det inte är en bra ram för att bygga om. Vad ska man leta efter då? Vad får en ram att vara bättre än en annan för fixie?
En kombination av geometri, kvalitet på materialet och hur den är tillverkad. Olika material svarar på olika sätt. Det finns en uppsjö av stål-blandningar: om vi håller oss till stål. Jag kör dock gärna aluminium. Det kan ta ett tag tills man hunnit testa olika hojar etc och kommit fram till vilka vinklar på delar osv man tycker passar bäst. Jag har en stålhoj som jag skruvat ihop mest för att meka helt enkelt, ramen är inte av speciellt hög kvalitet, den är ok att köra på men världar från min alu-hoj där jag stämt av varje del till mitt eget tycke: den hojen svarar på ett mer tilltalande sätt, jag sitter mycket bättre, vilket visar sig i hur lättkörd den känns - förhållandet mellan att sitta och stå t.ex.
Detta är inte en jämförelse av alu och stål, så att ingen missförstår mig, utan bara skillnaden på just mina hojar.

Morén
Posts: 34
Joined: 27 Mar 2014 10:23
Location: Stockholm

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by Morén » 05 Jun 2014 12:14

visst om man hitar ett begat hjul att hänga dit för att testa! men man tröttnar ju ganska snabbt. inte de lättaste att hitta bra utväxling när du har en smidd vev som denna då de nästan inte går att byta fram klinga! ( fins de andra storlekar och går de ens att få tag på ny fram klinga?) de ja mennar är att ist för att leta runt efter ett hjulpar och som man ändå får betalla ett par tussen för ett par hyfsade hjul. sen till kommer däck, slang. man kanske vill piffa upp den med annat syre eller strlinda. i slutändan blir de som tidigare inlägg skrev. en standard cykel med bockstyre och fixie hjul. Man kan köpa en färdig fixie för ca 3-4 K! visst de kanske inte är en värsting cykel som kommer hålla år ut och år in. men en betydligt bättre ram som är bygd för ändamålet som man med tiden kan byta ut komponenter som man inte trivs med. dessutom brukar ju dessa cyklar ha 609 hjul. går de ens in 622 hjul i den ramen?

de är ialla fall min åsikt och va jag har lärt mig i minna cykel byggen. Men va ja kan läsa så va ja ganska ensam med de! :P

Konvalj
Posts: 43
Joined: 21 Aug 2009 12:59

Re: Min första fixie, kommer detta funka?

Post by Konvalj » 05 Jun 2014 19:02

adlo33 wrote:Hej kom över denna cykeln precis och tänkte göra om det till en fixie,båda hjulen är sönder och saknas kedja. Då byter jag ut båda hjulen så jag får nytt baknav också. Är det något mer som behöver fixas. Kommer detta gå? Är helt ny med fixie så alla hjälp uppskattas! //Love

[.img]http://i61.tinypic.com/2ptxt0z.jpg[/img]
Nu vet jag inte vad det är för storlek på hjulen du har, men jag har ett par 559-hjul (vanlig 26" till mtb etc) till övers. Baknavet är frihjul på ena sidan och har skivbromsfäste på andra, och jag har ett 18t-drev + skruv som passar på skivbromsfästet.

Vad är det för mått och fel på befintliga hjulen?

Post Reply