bygga om från singlespeed till fixed

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
AndersG
Posts: 7
Joined: 18 May 2014 10:36

bygga om från singlespeed till fixed

Post by AndersG » 18 May 2014 10:42

tjena. Jag är ganska grön på allt detta.

Jag har iaf tänkt skaffa mig en fixie. kanske helst med flip-flop.

jag letar lite här o var, bland annat på blocket.

ibland hittar man ju sjyssta cyklar som bara är singlespeed. finns det något smidigt sätt att bygga om från singlespeed till fixed utan att betala lika mycket som en hel cykel?

tack på förhand! ursäkta om repost.

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

bygga om från singlespeed till fixed

Post by kwanjangnim » 18 May 2014 11:05


User avatar
Bratt
Posts: 2955
Joined: 25 Feb 2009 11:20
Location: Stockholm

Re: bygga om från singlespeed till fixed

Post by Bratt » 18 May 2014 16:15

Många SS-hjul är bara att vända på och sätta på ett nytt drev.

Image

På vänster sida ser du gängor för drev och gängor för låsring på andra har du bara gängor för ett frihjul. Se bara till att köpa en ram med vettig geometri. Många ramar på blocket är rätt trötta tråkiga saker. Bara att slänga upp länken här på forumet innan du köper så får du nog all hjälp du behöver.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: bygga om från singlespeed till fixed

Post by ravelax » 18 May 2014 20:08

AndersG wrote: ibland hittar man ju sjyssta cyklar som bara är singlespeed. finns det något smidigt sätt att bygga om från singlespeed till fixed utan att betala lika mycket som en hel cykel?
Som Bratt säger finns det ofta en fixed-gänga på andra sidan navet. Om det inte skulle finnas det, är det billiga alternativet jämfört med att köpa en helt ny cykel, naturligtvis att bara köpa ett nytt bakhjul.

AndersG
Posts: 7
Joined: 18 May 2014 10:36

Re: bygga om från singlespeed till fixed

Post by AndersG » 18 May 2014 21:16

Bratt wrote:Många SS-hjul är bara att vända på och sätta på ett nytt drev.

Image

På vänster sida ser du gängor för drev och gängor för låsring på andra har du bara gängor för ett frihjul. Se bara till att köpa en ram med vettig geometri. Många ramar på blocket är rätt trötta tråkiga saker. Bara att slänga upp länken här på forumet innan du köper så får du nog all hjälp du behöver.
I det här fallet så har jag kollat med säljaren och det är tydligen inte flip-flopnav utan bara singlespeed. men tänkte om det ändå gick enklare eller billigare att byta från single speed till fixed till skillnad från att byta på en 21-växlad cykel liksom.

tack för alla svar

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: bygga om från singlespeed till fixed

Post by Koyo » 19 May 2014 10:22

AndersG wrote:
Bratt wrote:Många SS-hjul är bara att vända på och sätta på ett nytt drev.

[img]nav[/img]

På vänster sida ser du gängor för drev och gängor för låsring på andra har du bara gängor för ett frihjul. Se bara till att köpa en ram med vettig geometri. Många ramar på blocket är rätt trötta tråkiga saker. Bara att slänga upp länken här på forumet innan du köper så får du nog all hjälp du behöver.
I det här fallet så har jag kollat med säljaren och det är tydligen inte flip-flopnav utan bara singlespeed. men tänkte om det ändå gick enklare eller billigare att byta från single speed till fixed till skillnad från att byta på en 21-växlad cykel liksom.

tack för alla svar
Billigare, nja, du måste ju ändå köpa ett nytt bakhjul eller i alla fall nav och lite annat smått och gott för att få den fixed. Men det är ju lite enklare att bygga om, du har enkelklinga fram från början, slipper montera bort växelreglage etc. Så på så sätt så är det ju det.

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

bygga om från singlespeed till fixed

Post by kwanjangnim » 19 May 2014 10:29

Koyo wrote:
AndersG wrote:
Bratt wrote:Många SS-hjul är bara att vända på och sätta på ett nytt drev.

[img]nav[/img]

På vänster sida ser du gängor för drev och gängor för låsring på andra har du bara gängor för ett frihjul. Se bara till att köpa en ram med vettig geometri. Många ramar på blocket är rätt trötta tråkiga saker. Bara att slänga upp länken här på forumet innan du köper så får du nog all hjälp du behöver.
I det här fallet så har jag kollat med säljaren och det är tydligen inte flip-flopnav utan bara singlespeed. men tänkte om det ändå gick enklare eller billigare att byta från single speed till fixed till skillnad från att byta på en 21-växlad cykel liksom.

tack för alla svar
Billigare, nja, du måste ju ändå köpa ett nytt bakhjul eller i alla fall nav och lite annat smått och gott för att få den fixed. Men det är ju lite enklare att bygga om, du har enkelklinga fram från början, slipper montera bort växelreglage etc. Så på så sätt så är det ju det.
+1

Och kedjelinjen kanske är bättre justerad för oväxlat.

User avatar
grangeyard
Posts: 1535
Joined: 04 May 2013 10:19
Location: Uppsala City yo

Re: bygga om från singlespeed till fixed

Post by grangeyard » 02 Jun 2014 17:16

Jag kör t.o.m ett frihjul på ett fixed/fixed-nav, inga problem. Fäster tillräckligt (pratat med tillverkaren av navet om det) på de gängor där egentligen fixed-kuggen ska sitta, och sen på de "lägre" gängorna ska ju låsringen sitta. Man kan alltid dubbelkolla att det inte handlar sig om en sådan historia.

Image

Post Reply