Otajt gaffel, vad göra?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Otajt gaffel, vad göra?

Post by kwanjangnim » 14 May 2014 16:17

Impulsköpte en billig "track"-gaffel från polen i stål som såklart är sjukt otajt. Klantigt. Men kanske kan man göra något åt detta... förslag? Har ju ingen svets själv men man kanske kan hyra in sig någonstans? Kanske inte ens går på denna typ av gaffel eller är värt det? Var ju inte jättemycket pengar men värt ett försök och kanske är kul.

Image

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Otajt gaffel, vad göra?

Post by Indurain » 14 May 2014 17:27

vad har du för avstånd med ett 23mm däck?
Image
Rule #242 - More is good ... all is better.

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Otajt gaffel, vad göra?

Post by Muffat Stål » 14 May 2014 18:23

"Track gaffel" var nog en beskrivning i överkant.. Frågan är om det är värt att lägga tid på den.
Men om, så skulle jag kollat där nere och inte uppe vid kronan. Lättare att korta vid gaffeländarna. Du kan också hårdlöda istället för att använda svets. Du slipper verkstad, kan stå utomhus eller i något annat bra utrymme som inte är allt för brandfarligt (jag har själv hårdlött i öppna spisen hemma i lägenheten). Jula har en schysst brännare, kallad MAP. Lite silver och fluss på det så är du hemma...

Bankiren har gjort en del operationer av det här slaget med mig-svets tror jag, han kanske kan komma med några tips.
The thigh's the limit

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Otajt gaffel, vad göra?

Post by kwanjangnim » 14 May 2014 18:26

Tack tack för svar!

P.S. Vad jag menade med citationstecknena var just att det inte alls är en sådan gaffel ;)

kwanjangnim
Posts: 629
Joined: 11 Oct 2013 15:54
Location: Stockholm

Otajt gaffel, vad göra?

Post by kwanjangnim » 15 May 2014 05:59

Så efter förslag kan man alltså "brotscha" gaffeln ner till svetsfogarna och eventuellt svetsa upp dropouts. Här är bild på gaffeln med hjul:

Image

Jag fick dessutom tips på verktyg att använda men de kostar ju flera gånger vad gaffeln är värd... Därför kastar jag ut frågan om någon i stockholm kanske har en s.k. Crown race cutter för 1" som man kan låna för någon bira?

CykelMongo
Posts: 61
Joined: 25 Aug 2013 16:14

Re: Otajt gaffel, vad göra?

Post by CykelMongo » 15 May 2014 12:30

Hittar du ingen som kan fixa den så kan jag tänka mig att köpa den!

Post Reply