Vevlager av plast? Är det vanligt

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
CookieClimber
Posts: 7
Joined: 17 Apr 2014 21:04

Vevlager av plast? Är det vanligt

Post by CookieClimber » 17 Apr 2014 21:28

Jag bygger en ride av en någorlunda modern crescent stadscykel med aluminiumram. Men när jag skulle gå in och smörja vevlagret så märker jag att det är av plast. Eller iaf själva gängorna och "mönstret" som man hakar i sin vevlageravdragare i är det, vilket resulterade i att efter att jag slant två tre gånger så är hela "mönstret" trasigt, och jag får inget grepp längre. Vem fasen bygger vevlager av plast tänker jag spontant...

Någon som har stött på detta problemet tidigare och har tips?

pj
Posts: 36
Joined: 07 Dec 2008 17:29

Post by pj » 18 Apr 2014 15:37

Eftersom lagret är kapslat och därmed inte går att underhålla så är det tänkt att man monterar det en gång och låter det sitta tills det är dags att byta. Därför funkar det med kopparna i plast. Billigt att tillverka och köpa är orsaken att det existerar som med det mesta i våran omgivning. Om lagret känns bra låter du det sitta och om det känns dåligt är det bara att byta.

Enklast och snabbast så tar du värmepistolen och värmer kopparna så de blir mjuka, sen slår du ur lagret med lämpligt verktyg. Resterna knackar du ur med mejsel, passa gängorna bara.

User avatar
rallykalle
Posts: 800
Joined: 07 Oct 2008 14:46
Location: Stockholm

Re: Vevlager av plast? Är det vanligt

Post by rallykalle » 20 Apr 2014 18:40

CookieClimber wrote:Jag bygger en ride av en någorlunda modern crescent stadscykel med aluminiumram. Men när jag skulle gå in och smörja vevlagret så märker jag att det är av plast. Eller iaf själva gängorna och "mönstret" som man hakar i sin vevlageravdragare i är det, vilket resulterade i att efter att jag slant två tre gånger så är hela "mönstret" trasigt, och jag får inget grepp längre. Vem fasen bygger vevlager av plast tänker jag spontant...

Någon som har stött på detta problemet tidigare och har tips?
Tror du har samma problem som jag haft: http://www.fixedgear.se/forum/viewtopic ... t=vevlager
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

User avatar
Ronny
Posts: 7043
Joined: 06 Jul 2008 15:41

Re: Vevlager av plast? Är det vanligt

Post by Ronny » 20 Apr 2014 18:57

Problemet med plasten är att de kräver korrekta verktyg och är då inte svåra att handskas med. Den vanliga haknyckeln fungerar inte bra till dem. Det finns en uppsjö av vevlagerverktyg och ingen vanlig husbehovsmek har väl det.
Мясо это убийство

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Sv: Vevlager av plast? Är det vanligt

Post by Naugas » 23 Apr 2014 15:28

Just Crescent brukar ha helt vanliga lager fast med hylsor av plast på båda sidor.

Det finns avdragare som hålls fast med en skruv in i vevaxeln, de är helt klart att rekommendera. BBB tror jag har så.

Med skadade uttag i plasthylsorna kan du smälta in verktyget litegrann med hjälp av en gasolbrännare, spänna fast det, och sedan dra. Med fördel drar man fast avdragaren i ett skruvstäd med cykeln liggande horisontellt, och drar sedan i själva cykeln.

Post Reply