Att montera en 1" styrstam på 1,125" gaffel- Spekulation

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
fettma
Posts: 2
Joined: 05 Nov 2011 16:44

Att montera en 1" styrstam på 1,125" gaffel- Spekulation

Post by fettma » 02 Apr 2014 21:21

Jag bollar lite med tanken att montera en 1" cinelli integralter bar på min 1,125" alpina track fork.

Första tanken var att borra styrstammen större samt att svarva ner "gaffel-röret" så att det passar. Detta känns dock för riskabelt och osäkert.

Min tanke just nu är att kapa gaffeln ovanför lagret för att sedan montera ett 1" rör inuti gaffel-röret som sen ska sticka upp och tillåta styrstam att monteras på. Gaffelrörets innerdiameter är ganska så exakt 1".

Till själva monteringen. Jag tar ett 1"-rör som är ca 200mm långt, alternativt ett som passar exakt inuti gaffelröret som jag sedan svarvar ner till 1"(av det som sticker upp). Jag använder epoxy för att fästa röret på insidan av gaffelröret. Jag lägger en svetsfog där gaffelröret slutar (gaffeln är av aluminium).

Är det någon som har erfarenhet av detta eller tips? Är jag galen?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Att montera en 1" styrstam på 1,125" gaffel- Spekulation

Post by abacaxi » 03 Apr 2014 14:27

du kan ju alltid gänga alpinan, köra gängat lager och montera intergraltern på en quill till ahead-adapter? för övrigt låter det som ett komplett döfött projekt, men lycka till. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Orwar
Posts: 425
Joined: 19 Jun 2009 15:46
Location: Göteborg, 416

Re: Att montera en 1" styrstam på 1,125" gaffel- Spekulation

Post by Orwar » 03 Apr 2014 17:56

Har du svarv borde du väl kunna få till en krymppassning? Kan ju till och med lyxa till det med lite cylindrisk fastsättning. Känns som ett trist ställe att ha en svetsfog på. Fast det funkar säkert det med.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.

Post Reply