Varför går slangen sönder intill ventilen
Varför går slangen sönder intill ventilen
Mina däck poppar som ballonger två dar efter ett barnkalas. Vid kontroll visar det sig att de får hål alldeles intill ventilen. Det måste ha hänt sjuttioutton gånger vid det här laget. Nu i morse efter att jag pumpat opp däcket i går kväll och sen dess har hojen hängt på väggen! Nån som har en aning om vad jag gör för fel?
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
Ren spekulation här, hålet för ventilen i fälgen har vassa kanter?
Det tror jag med, kanske kombinerat med handpumpbändande?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
För liten slang till stora, lite bredare däck? Det i kombination med en djup fälg pajade ett gäng slangar för mig när jag gick över från 23mm till typ 28mm men inte orkade byta till större (att passa bredare däck) slang.
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
Fälgbandet sitter som det ska och är helt?
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
Hej & tack, använder en sorts fälgband som har klister på baksidan och är liksom lite mjukt på ovansidan. Det kommer på en tejprulle och där ändarna möts blir det som en skarv. Jag tänker att det kan vara förklaringen. Har köpt nya fälgband och hoppas på det bästa. Tack än en gång för återkoppling,
/MJ
/MJ
Varför går slangen sönder intill ventilen
Du kan annars låta tejpen överlappa gärna någon annanstans än vi ventilhålet. Sen sticker du bara ett hål i tejpen med lämpligt vasst föremål lagom stort för ventilen.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
Jag kör eltejp som fälgband på några av mina hjulpar och det funkar prima.
Varför går slangen sönder intill ventilen
^ +1 eltejp funkar kanon.
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
vävtejp av god kvalle, dvs tesa, funkar också bra och klistret går att pilla/tvätta bort enkelt till skillnad från eltejpens som blir äckelpäckel.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
EXAKT! Jag skrev ju om detta i en annan tråd, 2,5 cm från ventilen blir det hål som är pissesmått.
Man får fylla ekerbanan med något tror jag, eller få tag i högtrycksfälgband, men de måste väl monteras med en speciell maskin??
Man får fylla ekerbanan med något tror jag, eller få tag i högtrycksfälgband, men de måste väl monteras med en speciell maskin??
Uttrycker mig dåligt i text nuförtiden.
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
Min erfarenhet är det motsatta - silvertejpens klister torkar fast och kan bara slipas bort, medans en eltejp av god kvalitet är mycket lättare att hålla på med, och eventuellt klister kan lätt tvättas bort. Antar det beror mycket på vilket märke på tejpen man använder.abacaxi wrote:vävtejp av god kvalle, dvs tesa, funkar också bra och klistret går att pilla/tvätta bort enkelt till skillnad från eltejpens som blir äckelpäckel.
Men angående hål i slangen - kolla ventilhålets kanter och grada det med en kniv eller nåt.
Och du kör inte med en racerventil i en fälg med hål för vanlig/bilventil? Då kan slangen gå sönder som du beskriver.
Precis, bara riktig gaffa, inte silvertejp. Om en rulle kostar under 300 kronor gäller inte mitt påstående.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
Om man inte vill köra med fälgband så känns stans fälg-tejp som ett bra alternativ. Den är styvare än vävtejp och eltejp och som gjord för att använda på fälgen.
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Varför går slangen sönder intill ventilen
Maskeringstejp?! Byt cykelhandlare...
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
+100ArvidSvensson wrote:Maskeringstejp?! Byt cykelhandlare...
Jag kör två varv eltejp + fälgband.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
-
- Posts: 7
- Joined: 17 Apr 2014 21:04
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
Varför krångla med eltejp om du ändå kör fälgband??Håkan wrote:+100ArvidSvensson wrote:Maskeringstejp?! Byt cykelhandlare...
Jag kör två varv eltejp + fälgband.
Re: Varför går slangen sönder intill ventilen
För att jag har märkt att fälgbanden inte alltid är tillräckligt breda och ibland hamnar lite snett så att slangen exponeras för ekerhålen (som tenderar att ha ganska vassa kanter).CookieClimber wrote:Varför krångla med eltejp om du ändå kör fälgband??Håkan wrote:+100ArvidSvensson wrote:Maskeringstejp?! Byt cykelhandlare...
Jag kör två varv eltejp + fälgband.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.