ergonomisk position...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

ergonomisk position...

Post by herr_brun » 16 Mar 2014 14:03

Det var en kille som sa till mig att om man har konfigurerat cykeln så att den passar ska man kunna sitta med händerna över styret utan att man tippar framåt, detta så att man inte ska belasta armbågarna och axlarna när man cyklar.

Det kan inte jag, och jag funderar på om det ovanstående verkligen stämmer. Jag tippar framåt om jag släpper styret och har vikten aningen över styret när jag cyklar.

Nu gäller det landsväg kan jag säga också.

Stämmer det att man skall kunna lyfta händerna på det sättet, och har jag i så fall ordnat cykeln fel :?: :)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: ergonomisk position...

Post by Fredde » 16 Mar 2014 14:20

Beror ju helt på hur stark man är i magen och hur lång tid man ska släppa händerna.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: ergonomisk position...

Post by herr_brun » 16 Mar 2014 14:36

enligt honom ska man kunna hålla händerna över styret utan att anstränga sig, vilket visar att man sitter i någon sorts jämviktsposition.

det låter lite som hittepå eller något för stadscyklar

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: ergonomisk position...

Post by Fredde » 16 Mar 2014 14:45

herr_brun wrote:enligt honom ska man kunna hålla händerna över styret utan att anstränga sig, vilket visar att man sitter i någon sorts jämviktsposition.

det låter lite som hittepå eller något för stadscyklar
Utan att anstänga sig blir ju svårt. Men visst vill man ju sitta med lätt böjda armar utan för mycket belastning på händerna.

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: ergonomisk position...

Post by herr_brun » 16 Mar 2014 14:55

tack för svaren, tror det är lugnt i så fall. :)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 16 Mar 2014 16:18

Har man nån sorts bålstabilitet bör det gå utan direkt ansträngning tycker jag, men det beror också på hur mycket du tar i, när man cyklar hårt vrider ju trampningens moment upp dig liksom, och åker du och håller emot blir det tvärt om. Har för mig att man ska testa detta i nån sorts cruisingtakt dock? Testa att flytta sadeln en halv cm bakåt och se om det blir lättare.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re:

Post by herr_brun » 16 Mar 2014 16:31

abacaxi wrote:Testa att flytta sadeln en halv cm bakåt och se om det blir lättare.
will do! :)

tjabolainen
Posts: 70
Joined: 06 Dec 2013 11:48

Re: ergonomisk position...

Post by tjabolainen » 16 Mar 2014 16:51

Jag får ont i underarmarna ganska direkt på min fixie (men inte på nån annan av mina hojar), är det bara sadelpositionen jag ska ändra eller är det nåt mer jag ska hålla koll på?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: ergonomisk position...

Post by abacaxi » 16 Mar 2014 22:07

man kan ju alltid mecka med styrets höjd och stammens längd, och vilket sorts styre man har, men det enda som egentligen påverkar hur framtung du blir är ju sadelns position (och vinkel). jag kan dock ingenting om någon annan bikefit än lvg, min erfarenhet av banhojar, mountainbikes och framför allt temporaketer är mycket begränsad.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: ergonomisk position...

Post by magwo » 19 Mar 2014 16:53

Nåt som också påverkar fiten är stackhöjden på pedal + cleats + skor.
Ju lägre stack, desto lägre optimal sadelhöjd, och desto bekvämare position.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: ergonomisk position...

Post by Mr Vintage » 21 Mar 2014 11:26

tjabolainen wrote:Jag får ont i underarmarna ganska direkt på min fixie (men inte på nån annan av mina hojar), är det bara sadelpositionen jag ska ändra eller är det nåt mer jag ska hålla koll på?

Halloj!

Det är säkert histervinkeln på sadeln som gör detta ;)
Är sadels helt i våg??
Den ska ju vara helt horisontell och absolut inte peka något framåt..
'
Det är ofta detta som gör att armarna tar stryk, man måste hålla i mot...

Med vänlig hälsning Mr V

tjabolainen
Posts: 70
Joined: 06 Dec 2013 11:48

Re: ergonomisk position...

Post by tjabolainen » 21 Mar 2014 19:47

Mr Vintage wrote:
tjabolainen wrote:Jag får ont i underarmarna ganska direkt på min fixie (men inte på nån annan av mina hojar), är det bara sadelpositionen jag ska ändra eller är det nåt mer jag ska hålla koll på?

Halloj!

Det är säkert histervinkeln på sadeln som gör detta ;)
Är sadels helt i våg??
Den ska ju vara helt horisontell och absolut inte peka något framåt..
'
Det är ofta detta som gör att armarna tar stryk, man måste hålla i mot...

Med vänlig hälsning Mr V
Sen jag bytte drop outs på den så är sadeln lite framåtlutad, ska åtgärda detta. Ställde upp den bredvid min andra racer och upptäckte att sadeln är ca 7-8 cm högre på denna hojen. Ska pilla lite med sadelpositionen och byta till risers (iaf tillfälligt) och se om det blir bättre.

Update* Sänkte sadeln ca 5 cm och vinklade upp den samt bytte till riser. Tog en kort provtur och helt plötsligt gled jag fram utan några känningar alls i armarna. Kan utan problem hålla händerna ovanför styret utan att falla framåt

Post Reply