Vevarm gängar ur sig...

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Vevarm gängar ur sig...

Post by salta_killen » 09 Mar 2014 10:22

Har en "ny" gammal hoj som är ihopmonterad av lite gott o blandat (dolan pc, miche vevlager och blb vevarmar). Problemet är att ena vevarmen gängar upp sig hyfsat snabbt under använding och jag får ha med insex och dra åt en gång i milen om jag ska nånstans...

Någon som kan hjälpa mig felsöka? Måste jag byta vevparti eller finns det något vettigt meckartips som kan lösa problemet? Är der fel storlek på någon av grejerna och hur kollar jag det isf?


Tack på förhand.

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Vevarm gängar ur sig...

Post by Koyo » 09 Mar 2014 11:58

Hade samma problem ett tag, allt jag gjorde var att ta av veven, göra rent allt, lägga på lite fett och sen skruva dit den igen.

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Vevarm gängar ur sig...

Post by magwo » 09 Mar 2014 12:18

Är det fyrkantsaxel? Vad är det som gängar ur sig? Skruven som håller fast trampan?

Det är viktigt att gängorna OCH den fyrkantiga axeln är lite fettiga, så att det går att dra åt ordentligt. Annars blir det så att friktionen sätter stopp för innan det sitter i ordentlig spänn.

golvlampa
Posts: 19
Joined: 30 Apr 2011 11:14
Location: Lund/Sthlm

Re: Vevarm gängar ur sig...

Post by golvlampa » 10 Mar 2014 11:58

Jis/Iso kan vara problemet?
Mitt Miche-lager är ISO och mina blb-vevar är JIS har jag för mig. Min kompis som kör på dem för tillfället och har samma problem på ena veven. Om inte fett+dra åt hårt funkar så kanske du ska kika på om det är olika standard och byta till samma standard.

Ett vevlager kostar inte många riksdaler.

User avatar
Lars Grov
Posts: 495
Joined: 04 Apr 2011 18:23
Location: Stockholm

Re: Vevarm gängar ur sig...

Post by Lars Grov » 10 Mar 2014 13:35

Sheldons artikel om ISO/jis kompatibilitet är en klassiker i sammanhanget: http://sheldonbrown.com/bbtaper.html
Lick my decals off, baby

salta_killen
Posts: 291
Joined: 10 Oct 2012 13:39

Re: Vevarm gängar ur sig...

Post by salta_killen » 12 Mar 2014 13:32

Tack för alla svar.

Jag tog isär, fettade och drog åt men har blivit förkyld så jag har inte hunnit provcykla ordentligt än. Hoppas komma ut imorgon och slita lite i grejerna.

Bulten som håller fast veven i vevlagret kändes som den var pyttelite för liten, är det ett tecken på jis / iso grejen (alltså ett pytteglapp, mindre än 1 mm)? Eller märks den bara genom att själva fyrkantsaxeln och veven passar olika bra ihop?

Post Reply