Gear Ratio och delar för 1/8" kedja

Frågor och tips om mek med din cykel.
MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Gear Ratio och delar för 1/8" kedja

Post by MarkusA » 04 Mar 2014 11:42

Hejsan.
Jag är nu mitt uppe i att bygga min första fixie och har kommit till ett vägskäl. Bakre kuggen är 18T 1/8" och vevpartiet jag beställt är ett Shimano 600AX från 80-talet med 42/52 drev för 3/32" kedja. Hjulen/däcken är 700x23c med en diameter på ca 680mm.
Jag bor i Gbg där det finns gott om backar såväl som stora områden med plan mark.
Det enklaste vore att behålla 42T kransen fram (42/18, 62.5") men jag är osäker på två saker.
1. Blir det för låg utväxling/ för lättrampat?
2. Blir det problem med 1/8 kedja på en 3/32 krans? Jag har läst att det ska fungera även om det inte är optimalt.
(3. Finns det färdiga shims så att jag kan shimsa ut vevpartiet 1mm?)

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by Muffat Stål » 04 Mar 2014 11:48

Bra frågor för mek-frågor-avdelningen av forumet men skit samma.
1. Ja, det blir för lätt. 52/18 passar bättre i så fall men är kanske lite tungt om du är ovan. Borde dock gå bra.
2. Precis som du säger, funkar men inte optimalt.
3. Ja, det finns det. Har själv köpt från bl. a. Velosolo

Lycka till med bygget!
The thigh's the limit

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by Indurain » 04 Mar 2014 11:52

köp ett banvevparti istället, sälj 600ax vpartiet...
http://www.ebay.co.uk/itm/Ambrosio-Pres ... 20d1ce5f57
Rule #242 - More is good ... all is better.

MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Gear Ratio och delar för 1/8" kedja

Post by MarkusA » 04 Mar 2014 12:18

Tackar för länken Indurain men det finns två orsaker till varför jag valde 600ax partiet, det ser gammalt och slitet ut samt ett bra pris där pedaler m.m. ingick. Jag vill inte ha nytt och "bling" då varenda cykel jag ägt har blivit stulen.

Vore det ett bättre alternativ att satsa på en 45T, då kan jag ju samtidigt passa på att få tag i en klinga för rätt kedjebredd. Har vanliga cykelhandlare såna shims eller är det beställningsvara? Vad googlar jag på för att hitta dem? :)

Vilka märken på kransar bör jag hålla mig borta ifrån?

roope
Posts: 420
Joined: 09 Apr 2013 17:32
Location: Stokeholm

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by roope » 04 Mar 2014 12:37

MarkusA wrote:Tackar för länken Indurain men det finns två orsaker till varför jag valde 600ax partiet, det ser gammalt och slitet ut samt ett bra pris där pedaler m.m. ingick. Jag vill inte ha nytt och "bling" då varenda cykel jag ägt har blivit stulen.

Vore det ett bättre alternativ att satsa på en 45T, då kan jag ju samtidigt passa på att få tag i en klinga för rätt kedjebredd. Har vanliga cykelhandlare såna shims eller är det beställningsvara? Vad googlar jag på för att hitta dem? :)

Vilka märken på kransar bör jag hålla mig borta ifrån?
angående klingor, är de inte bättre att köpa ett gäng billiga drev 16t 17t 18t och mixtra lite för att hitta det som känns bäst, de kostar inte så mycket. Standard ratio brukar väll ligga mellan ~2,5-3,0 (storklinga/drev = 52t/18t = 2,89)

MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Gear Ratio och delar för 1/8" kedja

Post by MarkusA » 04 Mar 2014 12:51

Mmm, 45/18 ger 2,5 och 45/16 ca 2,81. Jag vill inte behöva leda cykeln upp för backarna. Den stora klingan på 52t känns i största laget, därför jag börjat undra var man landar för en bra kompromiss.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by abacaxi » 04 Mar 2014 13:02

kör 52/19 då. det är snyggt med stor klinga också.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

patrik
Posts: 635
Joined: 06 Jun 2008 20:35
Location: Göteborg

Gear Ratio och delar för 1/8" kedja

Post by patrik » 04 Mar 2014 13:19

42/18 kör du i två dagar för att lära dig skidda om du inte redan kan. Sen är 52/18 en finfin utväxling. Du kommer klara alla backar i Gbg med det. Och hittar du några du inte fixar lär du dig en annan väg ;)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by ravelax » 04 Mar 2014 13:23

52/18 är inte särskilt tungt, men visst, är det mycket backar man ska upp för dagarna i ända kan det kanske vara lite mastigt när man är ovan vid fixed. Du kunde ju börja med 46/17 eller nåt sånt för att få in känslan, sen kan du växla upp efter hand.

Ang. vevpartiet, 600AX hade en egen gängstandard för pedalerna, vilket kan göra det knepigt ifall du behöver byta pedaler. Det finns adapters till vanlig pedalgänga men de kostar några hundra. Pedalerna är rätt meckiga att justera och serva också, ifall du skulle behöva göra det. De gängar lätt upp sig om man inte varit noga med att justera ordentligt. Kör på den vev du fått tag på tillsvidare, men sikta på att uppgradera till ett "normalt" vevparti i framtiden.

För att slippa stöld, köp ett ordentligt bygellås och var noga med att låsa fast cykeln.

MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by MarkusA » 04 Mar 2014 13:25

Lol, ok.
Det kostar ju inget att prova, jag har ju redan 52t klingan med i paketet. *s*
Får bara försöka hitta ett kedjeskydd också att sätta på utsidan när jag flyttar över den till det inre läget. :)

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by magwo » 04 Mar 2014 13:33

Rekommenderar annars att du kör 3/32-kedja.
Jag kör det på min sommarcykel, funkar perfa. Blev av med ca 200g på bytet från 1/8, pga lättare klinga och kedja.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by Eskiboi » 04 Mar 2014 14:16

Köp ett 19t-drev i 3/32 så är biffen fixad.

Jag hoppas att du inte köpt ett 600AX med DynaDrive pedalsystem? http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... a&Enum=115
The concept of time has been revised and improved...

MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by MarkusA » 04 Mar 2014 14:55

magwo wrote:Rekommenderar annars att du kör 3/32-kedja.
Jag kör det på min sommarcykel, funkar perfa. Blev av med ca 200g på bytet från 1/8, pga lättare klinga och kedja.
Det ligger nåt i det också, att skaffa en ny kugg bak är ju inte hela världen.
42/15, 3/32" verkar vara en rimlig kombo som inte behöver bli så hiskeligt dyr. :)

@Eskiboi> Självklart är det DynaDrive. :mrgreen:
Det finns ju gänglåsning om man har problem med saker som gängar upp sig, hade det problemet med en gammal motobecane.
Är det något annat som är lurigt med just det systemet?

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by Eskiboi » 04 Mar 2014 15:23

Tja, det är 1" x 24 pedalgänga jämfört med normala brittiska standarden 9/16" x 20.

Det finns i och för sig adapters om de inte levereras med det eller du tänkt köra originalpedalerna: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Pedal-ada ... 1087708754

Men köp som sagt ett 19t drev vilket passar fint med 52-klingan. Sedan kan du ju byta till det 18t som du redan har om du vill köra tyngre utväxling senare.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by herr_brun » 06 Mar 2014 08:55

jag har kört 52x17 och senast 53x18 i Göteborg, enda backen som är lite dryg är om du ska över bron till Hisingen eller cykla upp bakom Masthugget. annars är det rätt lugnt.

MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Gear Ratio och delar för 1/8" kedja

Post by MarkusA » 15 Mar 2014 10:33

Dumt eller helrätt? Framtiden får utvisa, nu har jag iaf ration låst. Det blir ett första test med 42/15 och jag hittade ett fint kedjeskydd i rätt storlek. :)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by herr_brun » 15 Mar 2014 10:39

blir säkert skitbra, kör på :D

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by robertr81 » 18 Mar 2014 18:27

MarkusA wrote:Hejsan.
Jag är nu mitt uppe i att bygga min första fixie och har kommit till ett vägskäl. Bakre kuggen är 18T 1/8" och vevpartiet jag beställt är ett Shimano 600AX från 80-talet med 42/52 drev för 3/32" kedja. Hjulen/däcken är 700x23c med en diameter på ca 680mm.
Jag bor i Gbg där det finns gott om backar såväl som stora områden med plan mark.
Det enklaste vore att behålla 42T kransen fram (42/18, 62.5") men jag är osäker på två saker.
1. Blir det för låg utväxling/ för lättrampat?
2. Blir det problem med 1/8 kedja på en 3/32 krans? Jag har läst att det ska fungera även om det inte är optimalt.
(3. Finns det färdiga shims så att jag kan shimsa ut vevpartiet 1mm?)
Tjena,
Jag kör 47/16 här i Göteborg. 1/8 kedja med 1/8 bak och 3/32 fram. Funkar utan några som helst problem för mig. Rekommenderar en frambroms oavsett om du blir bäst i världen på att skidda.

MarkusA
Posts: 65
Joined: 21 Feb 2014 01:43

Gear Ratio och delar för 1/8" kedja

Post by MarkusA » 19 Mar 2014 08:38

Har påbörjat en byggtråd nu. :)

Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Re: Gear Ratio och delar för 1/8

Post by Johnny_B » 19 Mar 2014 16:01

Jag kör 48/16 på både min fixie och min ss. Tycker det är en lagom kompromiss på utväxling för backarna här (det blir en del relativt branta backar). Ämnar dock byta till 48/17 på fixien då 48/16 endast ger en (!) skidpatch medan 48/17 ger 17 st.
42/15 ger 5.

Post Reply