Gear Ratio och delar för 1/8" kedja
Gear Ratio och delar för 1/8" kedja
Hejsan.
Jag är nu mitt uppe i att bygga min första fixie och har kommit till ett vägskäl. Bakre kuggen är 18T 1/8" och vevpartiet jag beställt är ett Shimano 600AX från 80-talet med 42/52 drev för 3/32" kedja. Hjulen/däcken är 700x23c med en diameter på ca 680mm.
Jag bor i Gbg där det finns gott om backar såväl som stora områden med plan mark.
Det enklaste vore att behålla 42T kransen fram (42/18, 62.5") men jag är osäker på två saker.
1. Blir det för låg utväxling/ för lättrampat?
2. Blir det problem med 1/8 kedja på en 3/32 krans? Jag har läst att det ska fungera även om det inte är optimalt.
(3. Finns det färdiga shims så att jag kan shimsa ut vevpartiet 1mm?)
Jag är nu mitt uppe i att bygga min första fixie och har kommit till ett vägskäl. Bakre kuggen är 18T 1/8" och vevpartiet jag beställt är ett Shimano 600AX från 80-talet med 42/52 drev för 3/32" kedja. Hjulen/däcken är 700x23c med en diameter på ca 680mm.
Jag bor i Gbg där det finns gott om backar såväl som stora områden med plan mark.
Det enklaste vore att behålla 42T kransen fram (42/18, 62.5") men jag är osäker på två saker.
1. Blir det för låg utväxling/ för lättrampat?
2. Blir det problem med 1/8 kedja på en 3/32 krans? Jag har läst att det ska fungera även om det inte är optimalt.
(3. Finns det färdiga shims så att jag kan shimsa ut vevpartiet 1mm?)
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
Bra frågor för mek-frågor-avdelningen av forumet men skit samma.
1. Ja, det blir för lätt. 52/18 passar bättre i så fall men är kanske lite tungt om du är ovan. Borde dock gå bra.
2. Precis som du säger, funkar men inte optimalt.
3. Ja, det finns det. Har själv köpt från bl. a. Velosolo
Lycka till med bygget!
1. Ja, det blir för lätt. 52/18 passar bättre i så fall men är kanske lite tungt om du är ovan. Borde dock gå bra.
2. Precis som du säger, funkar men inte optimalt.
3. Ja, det finns det. Har själv köpt från bl. a. Velosolo
Lycka till med bygget!
The thigh's the limit
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
köp ett banvevparti istället, sälj 600ax vpartiet...
http://www.ebay.co.uk/itm/Ambrosio-Pres ... 20d1ce5f57
http://www.ebay.co.uk/itm/Ambrosio-Pres ... 20d1ce5f57
Rule #242 - More is good ... all is better.
Gear Ratio och delar för 1/8" kedja
Tackar för länken Indurain men det finns två orsaker till varför jag valde 600ax partiet, det ser gammalt och slitet ut samt ett bra pris där pedaler m.m. ingick. Jag vill inte ha nytt och "bling" då varenda cykel jag ägt har blivit stulen.
Vore det ett bättre alternativ att satsa på en 45T, då kan jag ju samtidigt passa på att få tag i en klinga för rätt kedjebredd. Har vanliga cykelhandlare såna shims eller är det beställningsvara? Vad googlar jag på för att hitta dem?
Vilka märken på kransar bör jag hålla mig borta ifrån?
Vore det ett bättre alternativ att satsa på en 45T, då kan jag ju samtidigt passa på att få tag i en klinga för rätt kedjebredd. Har vanliga cykelhandlare såna shims eller är det beställningsvara? Vad googlar jag på för att hitta dem?
Vilka märken på kransar bör jag hålla mig borta ifrån?
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
angående klingor, är de inte bättre att köpa ett gäng billiga drev 16t 17t 18t och mixtra lite för att hitta det som känns bäst, de kostar inte så mycket. Standard ratio brukar väll ligga mellan ~2,5-3,0 (storklinga/drev = 52t/18t = 2,89)MarkusA wrote:Tackar för länken Indurain men det finns två orsaker till varför jag valde 600ax partiet, det ser gammalt och slitet ut samt ett bra pris där pedaler m.m. ingick. Jag vill inte ha nytt och "bling" då varenda cykel jag ägt har blivit stulen.
Vore det ett bättre alternativ att satsa på en 45T, då kan jag ju samtidigt passa på att få tag i en klinga för rätt kedjebredd. Har vanliga cykelhandlare såna shims eller är det beställningsvara? Vad googlar jag på för att hitta dem?
Vilka märken på kransar bör jag hålla mig borta ifrån?
Gear Ratio och delar för 1/8" kedja
Mmm, 45/18 ger 2,5 och 45/16 ca 2,81. Jag vill inte behöva leda cykeln upp för backarna. Den stora klingan på 52t känns i största laget, därför jag börjat undra var man landar för en bra kompromiss.
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
kör 52/19 då. det är snyggt med stor klinga också.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Gear Ratio och delar för 1/8" kedja
42/18 kör du i två dagar för att lära dig skidda om du inte redan kan. Sen är 52/18 en finfin utväxling. Du kommer klara alla backar i Gbg med det. Och hittar du några du inte fixar lär du dig en annan väg
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
52/18 är inte särskilt tungt, men visst, är det mycket backar man ska upp för dagarna i ända kan det kanske vara lite mastigt när man är ovan vid fixed. Du kunde ju börja med 46/17 eller nåt sånt för att få in känslan, sen kan du växla upp efter hand.
Ang. vevpartiet, 600AX hade en egen gängstandard för pedalerna, vilket kan göra det knepigt ifall du behöver byta pedaler. Det finns adapters till vanlig pedalgänga men de kostar några hundra. Pedalerna är rätt meckiga att justera och serva också, ifall du skulle behöva göra det. De gängar lätt upp sig om man inte varit noga med att justera ordentligt. Kör på den vev du fått tag på tillsvidare, men sikta på att uppgradera till ett "normalt" vevparti i framtiden.
För att slippa stöld, köp ett ordentligt bygellås och var noga med att låsa fast cykeln.
Ang. vevpartiet, 600AX hade en egen gängstandard för pedalerna, vilket kan göra det knepigt ifall du behöver byta pedaler. Det finns adapters till vanlig pedalgänga men de kostar några hundra. Pedalerna är rätt meckiga att justera och serva också, ifall du skulle behöva göra det. De gängar lätt upp sig om man inte varit noga med att justera ordentligt. Kör på den vev du fått tag på tillsvidare, men sikta på att uppgradera till ett "normalt" vevparti i framtiden.
För att slippa stöld, köp ett ordentligt bygellås och var noga med att låsa fast cykeln.
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
Lol, ok.
Det kostar ju inget att prova, jag har ju redan 52t klingan med i paketet. *s*
Får bara försöka hitta ett kedjeskydd också att sätta på utsidan när jag flyttar över den till det inre läget.
Det kostar ju inget att prova, jag har ju redan 52t klingan med i paketet. *s*
Får bara försöka hitta ett kedjeskydd också att sätta på utsidan när jag flyttar över den till det inre läget.
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
Rekommenderar annars att du kör 3/32-kedja.
Jag kör det på min sommarcykel, funkar perfa. Blev av med ca 200g på bytet från 1/8, pga lättare klinga och kedja.
Jag kör det på min sommarcykel, funkar perfa. Blev av med ca 200g på bytet från 1/8, pga lättare klinga och kedja.
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
Köp ett 19t-drev i 3/32 så är biffen fixad.
Jag hoppas att du inte köpt ett 600AX med DynaDrive pedalsystem? http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... a&Enum=115
Jag hoppas att du inte köpt ett 600AX med DynaDrive pedalsystem? http://velobase.com/ViewComponent.aspx? ... a&Enum=115
The concept of time has been revised and improved...
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
Det ligger nåt i det också, att skaffa en ny kugg bak är ju inte hela världen.magwo wrote:Rekommenderar annars att du kör 3/32-kedja.
Jag kör det på min sommarcykel, funkar perfa. Blev av med ca 200g på bytet från 1/8, pga lättare klinga och kedja.
42/15, 3/32" verkar vara en rimlig kombo som inte behöver bli så hiskeligt dyr.
@Eskiboi> Självklart är det DynaDrive.
Det finns ju gänglåsning om man har problem med saker som gängar upp sig, hade det problemet med en gammal motobecane.
Är det något annat som är lurigt med just det systemet?
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
Tja, det är 1" x 24 pedalgänga jämfört med normala brittiska standarden 9/16" x 20.
Det finns i och för sig adapters om de inte levereras med det eller du tänkt köra originalpedalerna: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Pedal-ada ... 1087708754
Men köp som sagt ett 19t drev vilket passar fint med 52-klingan. Sedan kan du ju byta till det 18t som du redan har om du vill köra tyngre utväxling senare.
Det finns i och för sig adapters om de inte levereras med det eller du tänkt köra originalpedalerna: http://www.ebay.co.uk/itm/NEW-Pedal-ada ... 1087708754
Men köp som sagt ett 19t drev vilket passar fint med 52-klingan. Sedan kan du ju byta till det 18t som du redan har om du vill köra tyngre utväxling senare.
The concept of time has been revised and improved...
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
jag har kört 52x17 och senast 53x18 i Göteborg, enda backen som är lite dryg är om du ska över bron till Hisingen eller cykla upp bakom Masthugget. annars är det rätt lugnt.
Gear Ratio och delar för 1/8" kedja
Dumt eller helrätt? Framtiden får utvisa, nu har jag iaf ration låst. Det blir ett första test med 42/15 och jag hittade ett fint kedjeskydd i rätt storlek.
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
blir säkert skitbra, kör på
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
Tjena,MarkusA wrote:Hejsan.
Jag är nu mitt uppe i att bygga min första fixie och har kommit till ett vägskäl. Bakre kuggen är 18T 1/8" och vevpartiet jag beställt är ett Shimano 600AX från 80-talet med 42/52 drev för 3/32" kedja. Hjulen/däcken är 700x23c med en diameter på ca 680mm.
Jag bor i Gbg där det finns gott om backar såväl som stora områden med plan mark.
Det enklaste vore att behålla 42T kransen fram (42/18, 62.5") men jag är osäker på två saker.
1. Blir det för låg utväxling/ för lättrampat?
2. Blir det problem med 1/8 kedja på en 3/32 krans? Jag har läst att det ska fungera även om det inte är optimalt.
(3. Finns det färdiga shims så att jag kan shimsa ut vevpartiet 1mm?)
Jag kör 47/16 här i Göteborg. 1/8 kedja med 1/8 bak och 3/32 fram. Funkar utan några som helst problem för mig. Rekommenderar en frambroms oavsett om du blir bäst i världen på att skidda.
Gear Ratio och delar för 1/8" kedja
Har påbörjat en byggtråd nu.
Re: Gear Ratio och delar för 1/8
Jag kör 48/16 på både min fixie och min ss. Tycker det är en lagom kompromiss på utväxling för backarna här (det blir en del relativt branta backar). Ämnar dock byta till 48/17 på fixien då 48/16 endast ger en (!) skidpatch medan 48/17 ger 17 st.
42/15 ger 5.
42/15 ger 5.