Dumt att köpa cykel i "låda" utan god erfarenhet av mek?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Åskviggen
Posts: 2
Joined: 09 Feb 2014 01:05

Dumt att köpa cykel i "låda" utan god erfarenhet av mek?

Post by Åskviggen » 10 Feb 2014 20:35

Har inte alltför mycket erfarenhet av att fixa med cykeln, mest justeringar och en del däckbyten. Har tex aldrig monterat pedaler förut.

Men jag inbillar mig att det är rätt simpelt att sätta ihop samt justera cykeln, särskilt som att lättare instruktioner och verktyg kommer att ingå?

Har jag rätt att det bara är att "skruva och vrida lite"?

User avatar
Wooria
Posts: 847
Joined: 12 Jan 2011 12:22
Location: Malmoe city!

Re: Dumt att köpa cykel i "låda" utan god erfarenhet av mek?

Post by Wooria » 11 Feb 2014 14:50

Beror på vad det för cykel skulle jag nog säga. mecka ihop en fixie är lika lätt som att bygga lego, däremot en lvg är nog lite åt det svårare hållet om man inte pillat på en cykel med växlar innan (nä alla cyklar är inte rätt justerade vid leverans)
Extreme music for extreme people!

Åskviggen
Posts: 2
Joined: 09 Feb 2014 01:05

Re: Dumt att köpa cykel i "låda" utan god erfarenhet av mek?

Post by Åskviggen » 11 Feb 2014 17:24

Wooria wrote:Beror på vad det för cykel skulle jag nog säga. mecka ihop en fixie är lika lätt som att bygga lego, däremot en lvg är nog lite åt det svårare hållet om man inte pillat på en cykel med växlar innan (nä alla cyklar är inte rätt justerade vid leverans)
Skönt att höra. Givetvis rör det sig om en fixie :wink:

Koyo
Posts: 829
Joined: 23 Oct 2011 19:50
Location: Sthlm

Re: Dumt att köpa cykel i "låda" utan god erfarenhet av mek?

Post by Koyo » 11 Feb 2014 19:02

Köper du en komplett hoj så kommer den säkert levereras någorlunda ihopbyggd, då är det inga som helst problem. Så länge du inte behöver montera styr- och vevlager fixar du det lätt. Med en 15mm blocknyckel och några insexor så kan du fixa det mesta, drev och låsring behöver du dock särskilda verktyg för om de inte sitter förmonterade på hjulet. Kunskapsmässigt är det dock, som Wooria säger, cakewalk att bygga en fastnavshoj.

User avatar
kakan
Posts: 437
Joined: 06 Aug 2009 19:30
Location: Stockohlm
Contact:

Re: Dumt att köpa cykel i "låda" utan god erfarenhet av mek?

Post by kakan » 11 Feb 2014 19:37

Har lärt mig väkdigt mycket av att kolla youtube.inget på en fixie är jätte knepigt, så lämge man tar de lungt och spänner åt ordentligt.


Lycka till
Tackar
_Kakan

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Dumt att köpa cykel i "låda" utan god erfarenhet av mek?

Post by ravelax » 12 Feb 2014 14:24

Se till att efterdra drev och låsring innan du börjar cykla, om de redan är monterade på bakhjulet vid leverans! Många verkar ha problem med att de lossnar på allehanda fabriksfixies.

Post Reply