Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
Har ett hjulpar med Rigida DP 18 fälg, de är fina att cykla på men ett elände att få på däcken, verkar som om diametern på fälgen är en aning för stor. Nån annan som har samma erfarenhet ?
Samma pb med olika däck, på andra fälgar funkar allt fint.
Samma pb med olika däck, på andra fälgar funkar allt fint.
Re: Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
Jag upplever mina Eurus-hjul som mycket enkla att få av och på däck på.
Dessutom är det lika lätt att få på däcken både fram och bak.
Har andra hjul som är betydligt svårare, och där det ena hjulet dessutom är riktigt jobbigt. Tror det är kina-aluminium eller vad man ska kalla det.
Skulle gissa att dyrare/finare -> mer användarvänligt. När de designar och bygger kinahjul på 1 kg styck som ska kosta 1000 kr paret, så är nog det sista de tänker på hur snabbt det går att byta slang under ett lopp t ex.
Dessutom är det lika lätt att få på däcken både fram och bak.
Har andra hjul som är betydligt svårare, och där det ena hjulet dessutom är riktigt jobbigt. Tror det är kina-aluminium eller vad man ska kalla det.
Skulle gissa att dyrare/finare -> mer användarvänligt. När de designar och bygger kinahjul på 1 kg styck som ska kosta 1000 kr paret, så är nog det sista de tänker på hur snabbt det går att byta slang under ett lopp t ex.
Re: Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
Kanske har mest med olika tillverkares filosofi att göra. Kanske säkerhetsmarginal.
Men det är ju så.. att ju bättre och mer nogrann tillverkningsprocess man har, desto mindre marginaler kan man ha mot den nedre gränsen, där det börjar bli farligt slappt. Mindre variationer i tillverkningen eller hårdare kvalitetskontroll gör att man konsekvent kan leverera säkra hjul som är lätta att byta däck på.
Om jag tävlade skulle jag definitivt uppskatta hjul som var lätta att byta slang på. Det är väl inte alla som har följebilar med tre reservcyklar för 150 lax..
Men det är ju så.. att ju bättre och mer nogrann tillverkningsprocess man har, desto mindre marginaler kan man ha mot den nedre gränsen, där det börjar bli farligt slappt. Mindre variationer i tillverkningen eller hårdare kvalitetskontroll gör att man konsekvent kan leverera säkra hjul som är lätta att byta däck på.
Om jag tävlade skulle jag definitivt uppskatta hjul som var lätta att byta slang på. Det är väl inte alla som har följebilar med tre reservcyklar för 150 lax..
Re: Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
I min erfarenhet handlar det mer om fälgens bredd än hur dyr den är...
På min beater kör jag det omaka budgetparet av Halo Aerotrack, som är en rätt smal fälg och ganska meckig att kränga på däck på, och Shimano R500 (deras billigaste fabrikshjul), som är lite bredare och mycket lättare att kränga på däck på.
Vikbara däck verkar generellt vara mer lättkrängda än däck med en styv kanttråd. Här kommer ju däremot kostnadsfrågan in då vikbara däck ofta är lite dyrare än samma eller motsvarande däck som inte är vikbart.
Tips är att använda däckavtagare, om du inte redan har sådana.
På min beater kör jag det omaka budgetparet av Halo Aerotrack, som är en rätt smal fälg och ganska meckig att kränga på däck på, och Shimano R500 (deras billigaste fabrikshjul), som är lite bredare och mycket lättare att kränga på däck på.
Vikbara däck verkar generellt vara mer lättkrängda än däck med en styv kanttråd. Här kommer ju däremot kostnadsfrågan in då vikbara däck ofta är lite dyrare än samma eller motsvarande däck som inte är vikbart.
Tips är att använda däckavtagare, om du inte redan har sådana.
Re: Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
^^Märkligt, mina Aerotrack är lätthanterliga.
Last edited by Kiliam on 02 Jan 2014 23:31, edited 1 time in total.
Re: Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
Mina smala DeepV's är lätta att kränga däck på, mina campa scirroco däremot som är en bredare fälg är ett redigt pillande och slitande för att få på/av däcken. Haft shimano R501 också och dem är som DeepV, lätta att ha å göra med.
Tror den "effektiva" diametern är samma på alla fälgar, bara att vissa har högre kant vilket resulterar att däcken ser ut att vara av lägre profil och blir svåra att få på.
Jag menar alltså att kanten för däcket att fästas i är av samma diameter oavsett märke/modell. Bara att vissa lämnar mer/mindre kant utanpå detta.
Tror den "effektiva" diametern är samma på alla fälgar, bara att vissa har högre kant vilket resulterar att däcken ser ut att vara av lägre profil och blir svåra att få på.
Jag menar alltså att kanten för däcket att fästas i är av samma diameter oavsett märke/modell. Bara att vissa lämnar mer/mindre kant utanpå detta.
Re: Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
Btw, någon som vet några riktigt bra lågprofils-fälgar? Letar för ett kommande bygge
Hej
Hej
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Re: Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
h plus son tb14Krok wrote:Btw, någon som vet några riktigt bra lågprofils-fälgar? Letar för ett kommande bygge
Hej
- ArvidSvensson
- Posts: 3244
- Joined: 08 Nov 2007 20:20
- Location: Stockholm
- Contact:
Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
OpenPro är lättare. Nästan ett hekto paret om jag minns rätt. Ett hekto kanske inte låter så mycket men det är roterande vikt och det vill man inte ha. OpenPro är smalare och sväljer inte lika breda däck som tb14. OpenPro går att få med keramisk bromsyta vilket bl.a. gör att den inte syns (ingen silversida alltså). Många tycker att tb14 är lite snyggare. Har inga tb14 själv men "folk på nätet" verkar nöjda med dem.
Så här ser mina "Gun Metal" keramiska OpenPro ut:
Så här ser mina "Gun Metal" keramiska OpenPro ut:
Re: Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
A såg att det fanns keramiska, guld värt. Blir open pro
Tack för infon
Tack för infon
Re: Vilka fälgar är lätta att kränga däck på ???
De keramiska finns inte med på deras hemsida och verkar vara ur produktion, någon som kan bekräfta det ?
Mvh
Mvh