hjulbyggare/hjulbygge edit: längd fråga
hjulbyggare/hjulbygge edit: längd fråga
om man vill ha ett hjulpar uppbyggt i stockholmsområdet vem ska man vända sig till? vem/vilka är mest prisvärda?
edit: om man bygger själv, hur viktigt är det med "spoke tension" så länge hjulet är rakt/true
funderar på att köra h+son archetype 20h/24h ska man köra med DT swiss alpine 3 (starkare ekrar) eller räcker det att köra med typ DT swiss champion? Väger en 75kg, kommer använda cykeln till allt möjligt
edit: om man bygger själv, hur viktigt är det med "spoke tension" så länge hjulet är rakt/true
funderar på att köra h+son archetype 20h/24h ska man köra med DT swiss alpine 3 (starkare ekrar) eller räcker det att köra med typ DT swiss champion? Väger en 75kg, kommer använda cykeln till allt möjligt
Last edited by roope on 30 Jan 2014 10:15, edited 1 time in total.
Re: hjulbyggare/hjulbygge
Nu är jag långt långt från någon expert. Men det har byggts cyklar länge och väl innan man började Mäta spänningen i ekrarna. Jag har själv cyklat på allehanda diverse cyklar med allt från klanglösa (lite spända) till klangfulla (hårt spända) och väldigt varierande klang (både slappa och tighta) ekrar. Alla har fungerat väl.
Jag har en känsla av att spänningsgraden på ekrarna först spelar roll när man börjar leta små små förbättringar i hållbarhet/prestanda.
Så rent logiskt, enligt mig, känns det som att spänningen i sig är relativt oviktig, framförallt i förhållande till rakheten på hjulet.
Sen ska man ju inte överspänna ekrarna, hellre för löst än för hårt skulle jag nog påstå..
Men åter igen, jag är ingen expert, däremot kanske mitt inlägg får fart på diskussionen?
Jag har en känsla av att spänningsgraden på ekrarna först spelar roll när man börjar leta små små förbättringar i hållbarhet/prestanda.
Så rent logiskt, enligt mig, känns det som att spänningen i sig är relativt oviktig, framförallt i förhållande till rakheten på hjulet.
Sen ska man ju inte överspänna ekrarna, hellre för löst än för hårt skulle jag nog påstå..
Men åter igen, jag är ingen expert, däremot kanske mitt inlägg får fart på diskussionen?
Jag bygger mina hjul själv utan mätning. Man får tänka efter lite när man riktar och plinka lite på dem så man spänner rätt eker, måste man spänna en redan tokspänd eker för att gå det rakt är det sannolikt någon annanstans som måste åtgärdas först. Lyckas man bygga ett runt och rakt hjul på det sättet brukar det bli ganska jämn spänning också. Det första hjul jag byggde har rullat nästan varje dag i nästan två år och är forfarande helt och rakt så jag känner mig nöjd med metoden. Bygger bara 32/36 ekrar och 2/3/4-kors dock, säkert mer kinkigt med 20 ekrar och andra mönster.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: hjulbyggare/hjulbygge
är det 2-kors bak som gäller? hade tänkt radialt i fram men blir de för "klent"?
Re: hjulbyggare/hjulbygge
Om du inte gillar att frontalkrocka med saker så kommer radialt fram funka utmärkt. Särskilt om du kör många ekrar typ 32 eller fler.
Re: hjulbyggare/hjulbygge
Dt Competition, Alpine har en diameter på 2.34mm, passar inte på alla nav
radialt fram, 2kors bak
radialt fram, 2kors bak
Rule #242 - More is good ... all is better.
Sv: hjulbyggare/hjulbygge
Spoke tension är ganska viktigt , när det är rätt arbetar ekern i sitt elastiska område och går inte av. Bättre att lägga lite krut här och få det rätt, det går att ta reda på vilken ton ekern ska ha när den är rätt spänd, sen använder man örat och spänner dem så lika det går, notera att drevsidan är hårdare spänd.
Har aldrig haft ekerbrott, kör trekors 36 ekrat bak och 32 fram.
DTSwiss competition ekrar, (använder själv ekertensiometer)
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
Har aldrig haft ekerbrott, kör trekors 36 ekrat bak och 32 fram.
DTSwiss competition ekrar, (använder själv ekertensiometer)
http://www.sheldonbrown.com/wheelbuild.html
-
- Posts: 61
- Joined: 25 Aug 2013 16:14
hjulbyggare/hjulbygge
Kolla norvelo, de byggde mina h+son, sjukt nöjd
Re: hjulbyggare/hjulbygge
Hur noga är det med längd på ekrar har använt mig utav 4 hemsidor för att beräkna och alla säger olika, det diffar inte mycket.
Hemsida: A B C D
Fram: 268,8mm 267,6mm 267,3mm 267,5mm
Bak: 284,8mm 283,6mm 283,4mm 283,6mm
edit: jag dissar sida A och litar på de andra istället, det diffade ju bara 0,2-0,3mm insåg jag och inte 2-3mm.. my bad!
Hemsida: A B C D
Fram: 268,8mm 267,6mm 267,3mm 267,5mm
Bak: 284,8mm 283,6mm 283,4mm 283,6mm
edit: jag dissar sida A och litar på de andra istället, det diffade ju bara 0,2-0,3mm insåg jag och inte 2-3mm.. my bad!
Re: hjulbyggare/hjulbygge edit: längd fråga
det är så noga som längden på gängorna medger. är de för korta går de inte i och är de för långa bottnar de. ett par mm åt varje håll är med andra ord ok, vilket jag brukar utnyttja för att kunna köpa samma till fram och bak eller höger och vänster och därmed spara en liten slant.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
- rallykalle
- Posts: 800
- Joined: 07 Oct 2008 14:46
- Location: Stockholm
Re: hjulbyggare/hjulbygge edit: längd fråga
Jag byggde mina första hjul helt på känn vad gäller ekerspänning. Lämnade sedan in dem för att låta någon mer rutinerad kontrollera dem. Gick på ett par, tre hundralappar men var rätt skönt att veta när man väl cyklade runt på dem sedan. Dessutom bra att veta ha det med sig inför nästa bygge.
Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.
Re: hjulbyggare/hjulbygge edit: längd fråga
det kan de nog vara värt att lägga ett par-trehundra för att få de kontrollerade/riktade, ska testa bygga först och ser hur resultatet blir.rallykalle wrote:Jag byggde mina första hjul helt på känn vad gäller ekerspänning. Lämnade sedan in dem för att låta någon mer rutinerad kontrollera dem. Gick på ett par, tre hundralappar men var rätt skönt att veta när man väl cyklade runt på dem sedan. Dessutom bra att veta ha det med sig inför nästa bygge.