Byta hjulaxel

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Byta hjulaxel

Post by Johnny_B » 12 Nov 2013 19:54

Jag behöver byta ut axeln till mitt bakhjul. Hittar inte så mycket på nätet. Har funderat lite på att bara skaffa en gängad stång, men det känns sådär egentligen, främst med tanke på hur profilen på axeln är anpassad för att hålla lagren stadigt på plats.
Finns det såna här axlar att köpa?
Image

Det närmaste jag har hittat är axlar från velosolo http://www.velosolo.co.uk/axle.html

Det ursprungliga problemet är egentligen att track-muttern sitter som berg. I mina försök att rubba den har jag pajat gängorna på axeln. Kanske skulle det fungera att gänga om, men i så fall behöver jag tips på hur jag kan få av den trilskande muttern.

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Byta hjulaxel

Post by kjellsnell » 12 Nov 2013 20:44

Finns på e-bay. Ex all-city har en variant som borde funka för dig. Ex.
http://www.ebay.com/itm/All-City-120mm- ... 53f9a6c7cd

Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Re: Byta hjulaxel

Post by Johnny_B » 13 Nov 2013 12:22

Tack! Visst är det underbart när frakten är dubbelt så dyr som varan... och så tull på det...
Är det någon i övrigt som har haft samma problem med en trackmutter som sitter fast? Det svåra är ju att man inte har något att hålla emot med. Provade till slut att spänna fast muttern i skruvstäd (därav märkena på den) och försöka dra åt den andra muttern mot stoppet. Jag tänkte att den fastsittande muttern till slut då måste röra sig. Istället pajade till slut gängorna under den andra muttern. Självklart använde jag rikligt med 5-56!

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Byta hjulaxel

Post by abacaxi » 13 Nov 2013 20:24

såga upp muttern bara
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Re: Byta hjulaxel

Post by Johnny_B » 14 Nov 2013 15:36

abacaxi wrote:såga upp muttern bara
Ja, såklart. Tänkte på det i början, men tänkte först se om jag kunde lösa det lite mindre destruktivt. Jag gick dock lite långt och inser nu att jag bara skulle ha sågat skiten direkt. :oops:

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Byta hjulaxel

Post by Q&D » 14 Nov 2013 23:45

Jag tror nästan att du spände fast muttern så hårt att den av den anledningen inte lossnade.
Hur som helst har du nu två muttrar att såga loss. Men såga inte igenom den fastnade muttern helt för då förstör du gängerna i axeln. Stoppa när du bara har ett par tiondelar kvar och nyp fast axeln på mitten med skruvstädet när du skruvar av muttern.

Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Re: Byta hjulaxel

Post by Johnny_B » 15 Nov 2013 11:34

Jag köpte hjulen begagnade, och har inte använt dom. Muttern som ursprungligen inte lossnade har jag inte kunnat rubba, varken åt ena eller andra hållet, och den kan inte ha varit hårt åtskruvad heller, då hjulet lossats från föregående cykel. Så jag vet inte vad som kan ha orsakat att den satt sig så hårt. Kanske den fått sig en smäll och så lite rost på det. Den andra muttern har gått fint att både skruva åt och skruva loss.
Tack för tipset om avsågningen dock! Skulle vara en typisk grej jag inte skulle ha tänkt på annars...

User avatar
Naugas
Posts: 915
Joined: 31 May 2010 08:40
Location: Kiruna

Re: Byta hjulaxel

Post by Naugas » 17 Nov 2013 00:34

Du kan värma lös muttern med en liten gasbrännare. Varmluftspistol kan funka också.

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

Re: Byta hjulaxel

Post by efredrikson » 17 Nov 2013 15:05

Pröva att lägga in alltsammans i frysen ett par dagar, sen tar du ut den ur frysen och lägger in direkt ett par minuter i ugnen på 125 C.
Har fungerat med ett par småsaker som fastnat för mig.
Erik
there can be only one

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byta hjulaxel

Post by Fredde » 09 Dec 2013 18:22

På andra gängan så montera två muttrar och lås dem mot varandra. Då har du något att hålla i. Sen på första sidan så kör du med en mutterpicka. Prrrrr så är det klart! :)

Eller så sätt fast mitten i ett skruvstäd, spelar ju ingen roll om mittendelen blir repad.

Johnny_B
Posts: 63
Joined: 05 Jul 2012 10:04
Location: Göteborg

Re: Byta hjulaxel

Post by Johnny_B » 11 Dec 2013 16:32

Jag löste det genom att sätta fast mittendelen i skruvstäd. Fick först för mig att det inte skulle vara så bra att skada mittendelen, men kom på sen att det är ju en fördel att hjulen endast har kontakt med lagren :oops:

Indurian här på forumet var också schysst att erbjuda mig en ny axel. På den nya axeln var det dock ett mindre avstånd mellan profilerna för lagren, vilket innebär att lagren nu sitter delvis ute på gängan. Någon som har någon uppfattning om detta spelar roll? I så kanske jag ska försöka gänga om den gamla skadade axeln...

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Byta hjulaxel

Post by Fredde » 15 Dec 2013 12:15

Ja du måste ha samma avstånd mellan "klackarna" på axeln. Kan ju gå att lösa med en liten distans att sätta på gängan så avståndet blir rätt.

Post Reply