fast det är först när han grindar räcket i trappen ner till omklädningsrummet som kedjan ryker. ett vanligt problem.ArvidSvensson wrote:Chris Hoy kör sprint på 3/32.
1/8 eller 3/32 fixed?
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Både jag och mekaniker som gjort det, problemet är att sidorna böjts och tillslut knäckts loss. På dem kedjor jag haft har är inte siidoplåtarna ens varit 'typ' lika tjocka.
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Jo, jag har förstått att dom flesta här läst mycket..
1/8 eller 3/32 fixed?
Det är också en väg till kunskap. Teori och praktik skapar förnuft och förstånd.
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Teori och praktik har alla sysslat med på allt som finns, få med erfarenhet
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
^Vad menar du?
Det känns som diskussionen bara handlar om kedjans styrka och på den punkten tror jag vi kan enas om att en 3/32 i princip håller lika bra. 1/8-kedjor däremot medger ju användning av bra mycket kraftigare klingor. Jämför en förstärkt 1/8-klinga med en för 11-delat.
Det är där svagheten ligger med 3/32-systemet skulle jag föreställa mig. En tunn klinga för 3/32 håller säkert helt ok även under Hoys ben under ett lopp, men efter många hårda igångdrag på träning vetefasen hur rak den är. Jag har sett många krökta 3/32-klingor men nog inte en enda 1/8.
Det känns som diskussionen bara handlar om kedjans styrka och på den punkten tror jag vi kan enas om att en 3/32 i princip håller lika bra. 1/8-kedjor däremot medger ju användning av bra mycket kraftigare klingor. Jämför en förstärkt 1/8-klinga med en för 11-delat.
Det är där svagheten ligger med 3/32-systemet skulle jag föreställa mig. En tunn klinga för 3/32 håller säkert helt ok även under Hoys ben under ett lopp, men efter många hårda igångdrag på träning vetefasen hur rak den är. Jag har sett många krökta 3/32-klingor men nog inte en enda 1/8.
The thigh's the limit
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Att ingen kedja är stark nog åt honom, uppenbarligen...Muffat Stål wrote:^Vad menar du?
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Exakt, mitt i prickravelax wrote:Att ingen kedja är stark nog åt honom, uppenbarligen...Muffat Stål wrote:^Vad menar du?
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Jag kom till en liten insikt häromdagen - kedjor i växlade system - 3/32 osv - utsätts för betydligt större krafter än de på fixed-system för en given cyklist.
När cyklisten trycker på för fullt på en låg växel på en MTB, t ex 22-28 eller nåt, i uppförsbacke, blir det jävligt höga krafter i kedjan jämfört med vad samma cyklist kan skapa i en fixed-situation med t ex 46-17 eller liknande.
Maxmomentet man kan skapa på tramporna är samma, men utväxlingen gör att systemet upplever mycket större krafter när det är låg växel. Som ett litet tanke-experiment för att förstå det här mer intuitivt, kan man tänka sig att man låser bakhjulet, och sen försöker knäcka kedjan med tramporna. Betydligt lättare med 22-28-utväxling än 46-17, right?
Om 3/32-kedjor håller för MTB-cyklister på 100+ kg, ska de nog funka för en spinkig hipster med hög utväxling. Jag hyser inga illusioner om att kunna böja en 3/32-klinga med mina blygsamma lår.
Förlåt mig om det här är självklarheter för er andra.
Detta har övertygat mig att på sikt byta till lättare 3/32-system. De enda jag skulle rekommendera att behålla 1/8 är väl tunga, starka cyklister som av någon anledning behöver starkare 1/8-klinga. Alternativt att det helt enkelt är enklare och billigare att hålla sig till track-prylar.
När cyklisten trycker på för fullt på en låg växel på en MTB, t ex 22-28 eller nåt, i uppförsbacke, blir det jävligt höga krafter i kedjan jämfört med vad samma cyklist kan skapa i en fixed-situation med t ex 46-17 eller liknande.
Maxmomentet man kan skapa på tramporna är samma, men utväxlingen gör att systemet upplever mycket större krafter när det är låg växel. Som ett litet tanke-experiment för att förstå det här mer intuitivt, kan man tänka sig att man låser bakhjulet, och sen försöker knäcka kedjan med tramporna. Betydligt lättare med 22-28-utväxling än 46-17, right?
Om 3/32-kedjor håller för MTB-cyklister på 100+ kg, ska de nog funka för en spinkig hipster med hög utväxling. Jag hyser inga illusioner om att kunna böja en 3/32-klinga med mina blygsamma lår.
Förlåt mig om det här är självklarheter för er andra.
Detta har övertygat mig att på sikt byta till lättare 3/32-system. De enda jag skulle rekommendera att behålla 1/8 är väl tunga, starka cyklister som av någon anledning behöver starkare 1/8-klinga. Alternativt att det helt enkelt är enklare och billigare att hålla sig till track-prylar.
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Fråga: Hur vet man egentligen om ens klinga är för 1/8 eller 3/32? Nåt mått?
Det är ju fullt möjligt att tillverkaren satt på en 3/32 klinga men sen skickar med 1/8-kedja.
Det är ju fullt möjligt att tillverkaren satt på en 3/32 klinga men sen skickar med 1/8-kedja.
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Har du den teoretiska fysiken för att backa upp det där?magwo wrote:Jag kom till en liten insikt häromdagen - kedjor i växlade system - 3/32 osv - utsätts för betydligt större krafter än de på fixed-system för en given cyklist.
När cyklisten trycker på för fullt på en låg växel på en MTB, t ex 22-28 eller nåt, i uppförsbacke, blir det jävligt höga krafter i kedjan jämfört med vad samma cyklist kan skapa i en fixed-situation med t ex 46-17 eller liknande.
Maxmomentet man kan skapa på tramporna är samma, men utväxlingen gör att systemet upplever mycket större krafter när det är låg växel. Som ett litet tanke-experiment för att förstå det här mer intuitivt, kan man tänka sig att man låser bakhjulet, och sen försöker knäcka kedjan med tramporna. Betydligt lättare med 22-28-utväxling än 46-17, right?
Om 3/32-kedjor håller för MTB-cyklister på 100+ kg, ska de nog funka för en spinkig hipster med hög utväxling. Jag hyser inga illusioner om att kunna böja en 3/32-klinga med mina blygsamma lår.
Förlåt mig om det här är självklarheter för er andra.
Detta har övertygat mig att på sikt byta till lättare 3/32-system. De enda jag skulle rekommendera att behålla 1/8 är väl tunga, starka cyklister som av någon anledning behöver starkare 1/8-klinga. Alternativt att det helt enkelt är enklare och billigare att hålla sig till track-prylar.
1/8 eller 3/32 fixed?
Nu är track kedjor huvudsyfte att tjäna säkra skiddar i 46-17. Snarare 55-13 med en tjur som trycker på...
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
en 1/8 är bredare vilket gör att den ser mer fyrkantig och biffig ut, en 1/8 kedja glappar ganska ordentligt på en 3/32-klinga.magwo wrote:Fråga: Hur vet man egentligen om ens klinga är för 1/8 eller 3/32? Nåt mått?
Det är ju fullt möjligt att tillverkaren satt på en 3/32 klinga men sen skickar med 1/8-kedja.
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Ingen teoretisk fysik, det är enkel mekanik egentligen.Krok wrote: Har du den teoretiska fysiken för att backa upp det där?
När jag tänker närmare på det handlar det om den främre klingans radie - den bakre kuggens storlek spelar ingen roll för kraften i kedjan.
Exempel:
Cyklist 80 kg ställer sig upp på en trampa som pekar rakt framåt. Lägger alltså hela vikten på ena pedalen.
Vridmoment = Kraft * Hävarm
800 N på en 0.175 m lång hävarm (trampan) = 140 Nm
Vevpartiet upplever nu 140 Nm vridmoment.
Kraft = Vridmoment/Hävarm
48T klinga med ca 10 cm radie (0.1 m hävarm) -> 140 / 0.1 = 1400 N
Kedjan upplever nu alltså en kraft på 1400 N, vilket motsvarar ungefär "140 kg spänning i kedjan".
22T klinga med ca 4.56 cm radie (0.0456 m hävarm) -> 140 / 0.0456 = 3070 N
Kedjan upplever då alltså en kraft på 3070 N, vilket motsvarar ungefär "307 kg spänning i kedjan".
Rätta mig gärna om något är helt feltänkt eller fel uträknat.
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Enkelt sammanfattat: Man kan förvänta sig att en kedja på en MTB upplever mer än dubbla kraften jämfört med vad en fixie gör, för samma cyklist som trycker på max.
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
Kul med lite siffror men frågan är ju trots allt redan avgjord:
ArvidSvensson wrote:Chris Hoy kör sprint på 3/32.
-
- Posts: 1532
- Joined: 15 Aug 2010 11:02
- Location: Gbg|414
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
1. Du frågar om det ens är någon skillnad på en 3/32 och en 1/8 ? Har du någonsin sett klingor av de olika slagen?
2. Jag håller med dig i teorin om krafterna förutom på en punkt. Det där resultatet får du om hojen är fastbultad i marken och så är ju inte fallet. Det blir nog ganska avancerad matte om du ska börja räkna på acceleration, tröghet mm?
Jag tänker följande: med en riktigt stor växel blir accelerationen väldigt liten och kraften på kedjan mycket stor (nästan som när cykeln är fastbultad).
Med en superlätt växel "ger ju bakdrevet med sig" mycket mer när cykeln accelereras framåt och kraften blir mindre.
Men vem vet, kraften kanske är lika stor, att det ena tar ut det andra? Fram med er fysiker och red ut det här!
2. Jag håller med dig i teorin om krafterna förutom på en punkt. Det där resultatet får du om hojen är fastbultad i marken och så är ju inte fallet. Det blir nog ganska avancerad matte om du ska börja räkna på acceleration, tröghet mm?
Jag tänker följande: med en riktigt stor växel blir accelerationen väldigt liten och kraften på kedjan mycket stor (nästan som när cykeln är fastbultad).
Med en superlätt växel "ger ju bakdrevet med sig" mycket mer när cykeln accelereras framåt och kraften blir mindre.
Men vem vet, kraften kanske är lika stor, att det ena tar ut det andra? Fram med er fysiker och red ut det här!
The thigh's the limit
Re: 1/8 eller 3/32 fixed?
kraften på bakhjulet är ju enklare att uppskatta än den på veven. om vi säger att man skiddar 10-0 m/s på 10 meter (en jävla bra skid men inte orealistisk) vilket alltså tar 2 sekunder så blir accelerationen 10/2=5m/s2 och kraften 80 kg * 5m/s2 = 400 N. hjulet har en radie på ca 30 cm och drevet ca 3 alltså dras det 10 ggr så hårt i kedjan som i hjulet, alltså 5 ggr vikten = 4000 N. stämmer rätt bra med ovanstående beräkning av kraften "framifrån" och det är väl rimligt för en riktigt hård skid är ju ungefär som att stå på en fastbultad hoj. motsvarande går såklart att räkna ut för en riktigt hård acceleration från stillastående om man vill, sannolikt är den kraften lite lägre för så snabbt axar man inte och man är ju alltid starkast statiskt.
(stor klinga och stort drev är alltså lösningen, det har inget med utväxling att göra per se)
(stor klinga och stort drev är alltså lösningen, det har inget med utväxling att göra per se)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128