Hållbarhet på sned QR/skewer?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Hållbarhet på sned QR/skewer?

Post by magwo » 23 Oct 2013 20:31

Tjena,

har till slut tagit mod till mig och pressat in mitt konverterade 130mm-hjul i min 120mm-Cinelli. Se bild:

Image

Det gick ganska lätt faktiskt. Jag är medveten om rekommendationen att man inte ska bråka med aluminiumramar, men den biten är jag ganska trygg med. Om något problem mot förmodan skulle uppstå så är jag övertygad om att det kommer ske gradvis -tror inte min aluminiumram kommer explodera i ett moln av metallskrot.

Anyway, till min fråga: Tror ni det finns någon risk att quickrelease-skewern försvagas eller kan gå av, av det lilla vinkelfel som uppstår när ramen är lite vidgad? Det kan ju inte handla om mer än någon grad eller två, men ibland blir jag lite orolig.

Finns det något smart mek-knep för att göra dropout-ytan mot QR plan? Typ en mjuk låsbricka i aluminium eller liknande? Andra idéer?

Vad händer egentligen rent praktiskt om skewern går av på ett bakhjul i en track-dropout? Känns som att det mest kommer åka fram och i värsta fall hamna snett och kanske låsa sig. Men det lär väl inte flyga av?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Hållbarhet på sned QR/skewer?

Post by abacaxi » 23 Oct 2013 22:53

arctan(65/440)=8,4
arctan(60/440)=7,8
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply