Mekhjälp för gammal cannondale

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
theokakor
Posts: 23
Joined: 03 Oct 2013 20:34
Location: Stockholm

Mekhjälp för gammal cannondale

Post by theokakor » 10 Oct 2013 09:14

Hej,

Jag undrar om det finns några problem/nackdelar med att sätta på en ny framgaffel på en gammal cannondale?

Cykeln är en gammal Cannondale SR500 från 1987 konverterad till single speed:
http://www.vintagecannondale.com/year/1987/1987.pdf

Jag hade tänkt mig en gaffel av denna typ eller liknande:
http://www.sjscycles.co.uk/cannondale-7 ... prod26862/

Om vinkeln på gaffeln är för rak kanske däcket går i downtuben?

Tacksam för hjälp!

Muffat Stål
Posts: 1532
Joined: 15 Aug 2010 11:02
Location: Gbg|414

Re: Mekhjälp för gammal cannondale

Post by Muffat Stål » 10 Oct 2013 09:32

Det funkar inte. Din cykel har en entums gaffel. Den du länkar till är en modernare med 1 1/8" storlek på gaffelröret. Varför vill du byta?
The thigh's the limit

theokakor
Posts: 23
Joined: 03 Oct 2013 20:34
Location: Stockholm

Re: Mekhjälp för gammal cannondale

Post by theokakor » 10 Oct 2013 10:19

Tack! Det var ju bra att veta!

Den gamla är i stål, ganska sliten och lite rostig. Tänkte att det kunde vara lite snyggt också :). Kanske kunde göra cykeln lite lättare också.

Vad borde jag leta efter om jag vill köpa en ny gaffel? Jag är intresserad av en i kolfiber.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Mekhjälp för gammal cannondale

Post by ravelax » 10 Oct 2013 12:18

Frågan är liksom varför du vill ha en kolfibergaffel? Det blir en del jobb med att byta gaffel. Du kommer knappast märka någon stor skillnad i vikt. Kolfibergafflar brukar ses som en uppgradering över aluminium för att de fjädrar bättre, precis som stålgafflar, vilket du redan har. Lite ytrost har ingen dött av.

Men det finns ju kolfibergafflar med entums styrrör som skulle passa i din ram också, om du nu prompt ska ha en. Vad du måste tänka på är att hitta en gaffel med rätt rake (ungefär: hur mycket böj den har) för att hjulet inte ska slå i ramen och styregenskaperna inte bli konstiga. En annan sak att tänka på är att de flesta säljs med okapat och ogängat styrrör. Du måste mäta upp gaffeln och kapa styrröret till rätt läng, samt hitta någon som kan gänga den åt dig. Eller byta styrlager till ett threadless, då måste du också kapa gaffeln till rätt längd, och även byta styrstam.

Hur du än gör, mycket jobb kanske för en tveksam uppgradering. Jag hade inte gjort det om det inte är absolut nödvändigt (dvs originalgaffeln är böjd bortom räddning). Är den ful och sliten hade jag snarare lagt pengar på att lacka om originalgaffeln.

theokakor
Posts: 23
Joined: 03 Oct 2013 20:34
Location: Stockholm

Re: Mekhjälp för gammal cannondale

Post by theokakor » 10 Oct 2013 12:23

Ok, det lät som att det var svårare än vad jag trodde. Jag kanske jobbar på att fixa i ordning den gaffel jag har. Tack så mycket för hjälpen!

Post Reply