Min första racer från 80-talet - en röd Crescent med stålram (behöver det påpekas?) - är sedan ett par år tillbaka konverterad till singlespeed/fixed gear och jag älskar att cykla på den cykeln! Nästan mer än hybriden eller kolfiberracern...
Jag tror dock att vevpartiet - som hängt med från början - behöver bytas. Kan någon kunnig meck utifrån mina bilder tipsa om vad jag ska ha? Typ, mått, etc. eller behövs det mer info?
Vevpartiet heter, tror jag, Thun Coronado.
Mvh,
Richard
Byta vevparti
Re: Byta vevparti
Skruva loss skruven ytterst på vevpartiet. Om du har en vevarmsavdragare så använd den, annars köp en och använd den. Om du ska byta lagret också så använd en haknyckel som passar till ditt vevlager. Mät bredden på det nuvarande vevlagret och köp ett med samma bredd. Montera tillbaks allt. Vips, färdig.
-
- Posts: 641
- Joined: 12 Dec 2009 17:03
- Location: Halmstad
Re: Byta vevparti
Kiliam wrote:Skruva loss skruven ytterst på vevpartiet. Om du har en vevarmsavdragare så använd den, annars köp en och använd den. Om du ska byta lagret också så använd en haknyckel som passar till ditt vevlager. Mät bredden på det nuvarande vevlagret och köp ett med samma bredd. Montera tillbaks allt. Vips, färdig.
Halloj!! Stopp lite här!
Det är en cresent, då snackar vi franska lager...
35x1
Det du behöver är igentligen en komplett sats med vevlagerverktyg.
Men att plocka isär det och återfetta och sedan justera in det igen är inga problem.
Ta loss pedalerna från vevaramarna innan bara, ett tips.
Kan gå igenom stegen med dig om du undrar mer.
Problemet med franska vevlager är att man inte kan köpa dem över disk överallt. Finns på tex velo orange ..
Med vänlig hälsning mr v
Last edited by Mr Vintage on 07 Oct 2013 21:41, edited 1 time in total.
Sv: Re: Byta vevparti
En liten undran bara: vilka år körde crescent med franska gängor? Jag har själv en crescent ram med raynolds 531 rör och där har jag standrad ISO i vevlager!Mr Vintage wrote:Kiliam wrote:Skruva loss skruven ytterst på vevpartiet. Om du har en vevarmsavdragare så använd den, annars köp en och använd den. Om du ska byta lagret också så använd en haknyckel som passar till ditt vevlager. Mät bredden på det nuvarande vevlagret och köp ett med samma bredd. Montera tillbaks allt. Vips, färdig.
Halloj!! Stopp lite här!
Det är en cresent, då snackar vi franska lager...
35x1
Det du behöver är igentligen en komplett sats med vevlagerverktyg.
Men att plocka isär det och återfetta och sedan justera in det igen är inga problem.
Ta loss pedalerna från vevaramarna innan bara, ett tips.
Kan gå igenom stegen med dig om du undrar mer. Med vänlig hälsning mr v
Re: Byta vevparti
Ah, tänkte inte på det.Mr Vintage wrote:Det är en cresent, då snackar vi franska lager...Kiliam wrote:Skruva loss skruven ytterst på vevpartiet. Om du har en vevarmsavdragare så använd den, annars köp en och använd den. Om du ska byta lagret också så använd en haknyckel som passar till ditt vevlager. Mät bredden på det nuvarande vevlagret och köp ett med samma bredd. Montera tillbaks allt. Vips, färdig.
35x1
Re: Byta vevparti
Inte säkert att det är franska, på den 309(med Thun-vevar) som jag jobbat med satt det hatta styr+vevlager vilka var ISO.