Byta vevparti

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Ricing
Posts: 5
Joined: 31 May 2011 08:13

Byta vevparti

Post by Ricing » 07 Oct 2013 10:25

Min första racer från 80-talet - en röd Crescent med stålram (behöver det påpekas?) - är sedan ett par år tillbaka konverterad till singlespeed/fixed gear och jag älskar att cykla på den cykeln! Nästan mer än hybriden eller kolfiberracern...

Jag tror dock att vevpartiet - som hängt med från början - behöver bytas. Kan någon kunnig meck utifrån mina bilder tipsa om vad jag ska ha? Typ, mått, etc. eller behövs det mer info?

Vevpartiet heter, tror jag, Thun Coronado.

Image
Image

Mvh,
Richard

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Byta vevparti

Post by Kiliam » 07 Oct 2013 12:12

Skruva loss skruven ytterst på vevpartiet. Om du har en vevarmsavdragare så använd den, annars köp en och använd den. Om du ska byta lagret också så använd en haknyckel som passar till ditt vevlager. Mät bredden på det nuvarande vevlagret och köp ett med samma bredd. Montera tillbaks allt. Vips, färdig.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: Byta vevparti

Post by Mr Vintage » 07 Oct 2013 20:48

Kiliam wrote:Skruva loss skruven ytterst på vevpartiet. Om du har en vevarmsavdragare så använd den, annars köp en och använd den. Om du ska byta lagret också så använd en haknyckel som passar till ditt vevlager. Mät bredden på det nuvarande vevlagret och köp ett med samma bredd. Montera tillbaks allt. Vips, färdig.

Halloj!! Stopp lite här!

Det är en cresent, då snackar vi franska lager...
35x1

Det du behöver är igentligen en komplett sats med vevlagerverktyg.

Men att plocka isär det och återfetta och sedan justera in det igen är inga problem.

Ta loss pedalerna från vevaramarna innan bara, ett tips.

Kan gå igenom stegen med dig om du undrar mer.

Problemet med franska vevlager är att man inte kan köpa dem över disk överallt. Finns på tex velo orange ..

Med vänlig hälsning mr v
Last edited by Mr Vintage on 07 Oct 2013 21:41, edited 1 time in total.

Folden
Posts: 5
Joined: 30 Sep 2013 19:24
Location: Göteborg

Sv: Re: Byta vevparti

Post by Folden » 07 Oct 2013 21:07

Mr Vintage wrote:
Kiliam wrote:Skruva loss skruven ytterst på vevpartiet. Om du har en vevarmsavdragare så använd den, annars köp en och använd den. Om du ska byta lagret också så använd en haknyckel som passar till ditt vevlager. Mät bredden på det nuvarande vevlagret och köp ett med samma bredd. Montera tillbaks allt. Vips, färdig.

Halloj!! Stopp lite här!

Det är en cresent, då snackar vi franska lager...
35x1

Det du behöver är igentligen en komplett sats med vevlagerverktyg.

Men att plocka isär det och återfetta och sedan justera in det igen är inga problem.

Ta loss pedalerna från vevaramarna innan bara, ett tips.

Kan gå igenom stegen med dig om du undrar mer. Med vänlig hälsning mr v
En liten undran bara: vilka år körde crescent med franska gängor? Jag har själv en crescent ram med raynolds 531 rör och där har jag standrad ISO i vevlager!

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Byta vevparti

Post by Kiliam » 07 Oct 2013 21:24

Mr Vintage wrote:
Kiliam wrote:Skruva loss skruven ytterst på vevpartiet. Om du har en vevarmsavdragare så använd den, annars köp en och använd den. Om du ska byta lagret också så använd en haknyckel som passar till ditt vevlager. Mät bredden på det nuvarande vevlagret och köp ett med samma bredd. Montera tillbaks allt. Vips, färdig.
Det är en cresent, då snackar vi franska lager...
35x1
Ah, tänkte inte på det.

User avatar
måns
Posts: 1017
Joined: 12 Jun 2009 14:34
Location: sthlm

Re: Byta vevparti

Post by måns » 11 Oct 2013 22:52

Inte säkert att det är franska, på den 309(med Thun-vevar) som jag jobbat med satt det hatta styr+vevlager vilka var ISO.

Post Reply