Vaxad canvas

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Vaxad canvas

Post by olletrens » 02 Oct 2013 21:41

Har börjat experimentera med egna modeller av sadel- och styrväskor då varken United pedals' eller Zimbales är på pricken rätt, men bra nära båda två.

Image

Image

Letar nu efter ett tyg liknande det i min carradice-väska. Vaxad canvas som påminner om militärattiraljer och överskottsbolag. Det skriker "BILLIGT OCH BRA" om det, men inte hittat det billigt än så länge.

Någon DIY-person som har några tips på vart jag kan kan få tag på dylikt eller förslag på annat material som efter impregnering kan bli hjälpligt vattentätt och slitstarkt?

(Göteborg eller nätet är det som gäller)

F4rk4z
Posts: 255
Joined: 18 Apr 2013 08:04

Re: Vaxad canvas

Post by F4rk4z » 03 Oct 2013 08:06

Det du söker kan vara markisväv. Brukar finnas i vit obehandlat, då kan man dränka tyget i parafinolja och låta det torka sedan så här det ganska vattentätt. Annars kan du prata med någon lokal biodlare och köpa lite vax, sedan är det bara att gnugga järnet;-)

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Post by Jonatan F » 03 Oct 2013 09:26

Strykgärn, torkskåp, torktumlare (med skydd) kan eventuellt hjälpa vaxningen, så gör man iaf med fjällrävens greenlandwax...
Har man inget projekt har man inget liv :)

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Vaxad canvas

Post by olletrens » 04 Oct 2013 11:15

Var i tygaffär igår. Deras canvas var tjock och bra då jag mest oroar mig för att den ska tappa formen så fort man har saker i. De hade kapell-väv och markis-väv också, men dessa var, syftesenligt, väldigt följsamma i tyget. Tror jag kör på vanlig canvas och köper greenland-vax (http://www.naturkompaniet.se/Product/Pr ... earch=true) för ytterligare struktur och även impregnering. Hade du vaxat själv Jonathan? Förstör man sitt strykjärn så som beskrivs på andra forum och luktar tumlaren vidrigt efteråt?

User avatar
Jonatan F
Posts: 2584
Joined: 23 Sep 2009 15:35
Location: GBG

Post by Jonatan F » 04 Oct 2013 11:22

Inte vaxat (tyg) själv (bara skidor) men det förstör järnen! Dock vet jag att när man stryker pärlplattor har man smörpapper mellan plattan och strykjärnet, det borde fungera här med tror jag. Även ugn borde gå iom. Att det är en så liten pryl. Torktumlaren blir förmodligen väldigt fet på insidan och att "diska" torktumlaren är nog inte att rekomendera. Därför jag sa "skydd". Tänker typ torktumla instoppad i tygpåse och hoppas att det inte sipprar igenom. Men allt detta är rent teoretiskt, har som sagt 0 erfarenhet.
Har man inget projekt har man inget liv :)

olletrens
Posts: 539
Joined: 12 Jul 2012 18:41
Location: GBG/414

Re: Vaxad canvas

Post by olletrens » 04 Oct 2013 14:58

Ändå mycket tacksam. Smörpapper klingar bekant från syslöjden och ugnen låter också rimlig. Kommer "sytråd" om några dagar.

F4rk4z
Posts: 255
Joined: 18 Apr 2013 08:04

Re: Vaxad canvas

Post by F4rk4z » 04 Oct 2013 15:36

Smörpapper + strykjärn är det som gäller, eller varmluftspistol om du vill mätta tyget med vax.

tunnelbana
Posts: 82
Joined: 21 Jul 2010 21:17

Re: Vaxad canvas

Post by tunnelbana » 07 Oct 2013 15:28

du kan köpa canvas på ebay i olika tjocklekar
sen köper du bara otterwax el babour wax o vaxar själv

Sök på "duck canvas 12 oz" el i den "tjocklek" du vill ha

Tror inte det så dyrt allt som allt

samma tyg som carhartt o många amerikanska märken använder till workwear o duffelbags

s
Posts: 78
Joined: 05 May 2009 18:42

Re: Vaxad canvas

Post by s » 07 Oct 2013 20:05

Bättre tips för vax: bastu! Så länge det är över 65 grader eller så, har gjort med utmärkt resultat på allehanda väskor - blir betydligt jämnare än med strykjärn som är svårt att få till utan skarvar.

Post Reply