Inför köp av nya hjul, passar dom?

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Thing
Posts: 13
Joined: 07 Sep 2013 13:41

Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Thing » 10 Sep 2013 20:42

Hej helt ny här och ber om ursäkt om min fråga ställts tidigare.

Jag köpte nyligen en motobecane super mirage som jag tänkte skulle passa bra som första fixieprojekt.

Min första tanke är att det borde vara enklast att köpa ett nytt hjulpar. Dels för att slippa ekra om och dels för att det (som jag fattat det) finns lite mer däck att välja på om jag byter till 28 tum (700c) istället för 27*2/4 tum fälgarna som nu sitter på cykeln.

Är det några mått jag behöver kolla eller finns det någon sorts standard för t.ex längd på bakaxel och annat som skulle kunna ställa till det? Det skulle vara tråkigt att köpa nya hjul som inte passar..

Tack på förhand! :D

EDIT: Såg senare att Sheldon (självklart) skrivit om spacing men är det något mer än spacing jag behöver ha i åtanke?

User avatar
Larmen
Posts: 187
Joined: 13 Nov 2011 21:21
Location: Malmö

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Larmen » 13 Sep 2013 09:10

Tänk på att du, åtminstone fram, troligtvis vill använda en broms. Håll utkik efter uttrycket Machined Side Wall (förkortas MSW), det är det du vill ha, i motsats till Non-machined Side Wall (NSMW).
Det finns ytterligare parametrar med NSMW-fälgar, av vilka vissa ändå går att bromsa på, men MSW funkar alltid.

Är det en stålram du har, och som du inte är speciellt rädd om, går det att klämma ihop en 130 mm-spacing bak att passa ett 120 mm-nav.

User avatar
Indurain
Posts: 3297
Joined: 23 Aug 2008 12:11
Location: Västerås

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Indurain » 13 Sep 2013 09:21

Rule #242 - More is good ... all is better.

Thing
Posts: 13
Joined: 07 Sep 2013 13:41

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Thing » 13 Sep 2013 20:52

Okej, tack för tipset :D

Och tack för köpråden! Min budget är ganska begränsad så ska nog ge mig på att hitta några begagnade här på forumet först men skulle det inte finnas så ska jag komma ihåg planet-x :wink:

Edit: Om hjulens spacing är mindre än ramens kan man inte då sätta något mellan hjulen och ramen för att öka spacingen? Även om det är en billig ram jag fått tag i så borde det väl vara bättre att inte påfresta den i onödan?

User avatar
Larmen
Posts: 187
Joined: 13 Nov 2011 21:21
Location: Malmö

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Larmen » 13 Sep 2013 21:24

http://m.ebay.co.uk/itm/300498720521

Har inte testat dem själv, men VeloSolo producerar bra grejer annars har jag fått för mig. Lycka till!

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by magwo » 30 Oct 2013 14:57

Är ju bara att slänga in några brickor, finns nog bra på clas olsson. Se bara till att det är tillräckligt med gänga för muttern. Axeln ska nog minst vara flush med muttern, helst titta ut lite. Om den blir för kort så kan man också köra ett mellanting, typ en bricka på varje sida, så kanske du hamnar på 124-126 mm att trycka ihop din 130 mm ram på.

Jag har tryckt in ett 130 mm-hjul i en rätt styv 120 mm aluminium-ram. Har inte upplevt några problem, även bytt tillbaka till 120 mm-hjul utan att märka nån skillnad.

Men man ska väl vara medveten om att det kan påverka ramen lite granna kanske, om man har otur.

Skräckhistorierna om att det ska kunna spricka och grejjor tror jag bara gäller "cold setting". Det är en helt annan sak att fulpassa in nånting än att försöka införa en permanent förändring i ramen.

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by ravelax » 30 Oct 2013 15:30

Thing wrote: Edit: Om hjulens spacing är mindre än ramens kan man inte då sätta något mellan hjulen och ramen för att öka spacingen? Även om det är en billig ram jag fått tag i så borde det väl vara bättre att inte påfresta den i onödan?
På en stålram spelar det ingen roll.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Eskiboi » 30 Oct 2013 18:08

magwo wrote:Skräckhistorierna om att det ska kunna spricka och grejjor tror jag bara gäller "cold setting". Det är en helt annan sak att fulpassa in nånting än att försöka införa en permanent förändring i ramen.
Nej, det förhåller sig precis tvärtom.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by magwo » 30 Oct 2013 20:20

Eskiboi wrote:
magwo wrote: Nej, det förhåller sig precis tvärtom.
Enligt vem och vilka forskningsresultat eller mätningar/undersökningar?
Att det inte rekommenderas på Sheldons hemsida och ett och annat foruminlägg är jag medveten om.

Har så svårt att tänka mig att en minimal spänning i monteringen (5 mm på varje sida) skulle försvaga ramen på något betydande sätt. En ram utsätts för betydligt jobbigare krafter och moment när 95 kg medelålders man dundrar fram över kullerstenen. Så tänker jag iaf. Det är verkligen inte svårt att öppna aktertriangeln med 1 cm, i alla fall inte på min ram. Går bra med handkraft.

Om det finns några konkreta bevis för att det är en dålig idé så tar jag gärna det till mig.

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Krok » 30 Oct 2013 20:51

magwo wrote:
Eskiboi wrote:
magwo wrote: Nej, det förhåller sig precis tvärtom.
Enligt vem och vilka forskningsresultat eller mätningar/undersökningar?
Att det inte rekommenderas på Sheldons hemsida och ett och annat foruminlägg är jag medveten om.

Har så svårt att tänka mig att en minimal spänning i monteringen (5 mm på varje sida) skulle försvaga ramen på något betydande sätt. En ram utsätts för betydligt jobbigare krafter och moment när 95 kg medelålders man dundrar fram över kullerstenen. Så tänker jag iaf. Det är verkligen inte svårt att öppna aktertriangeln med 1 cm, i alla fall inte på min ram. Går bra med handkraft.

Om det finns några konkreta bevis för att det är en dålig idé så tar jag gärna det till mig.
Ramar är byggda för att ta stryk från vertikalvikt, uppenbarligen.

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Eskiboi » 30 Oct 2013 23:22

magwo wrote:Enligt vem och vilka forskningsresultat eller mätningar/undersökningar?
Att det inte rekommenderas på Sheldons hemsida och ett och annat foruminlägg är jag medveten om.

Har så svårt att tänka mig att en minimal spänning i monteringen (5 mm på varje sida) skulle försvaga ramen på något betydande sätt. En ram utsätts för betydligt jobbigare krafter och moment när 95 kg medelålders man dundrar fram över kullerstenen. Så tänker jag iaf. Det är verkligen inte svårt att öppna aktertriangeln med 1 cm, i alla fall inte på min ram. Går bra med handkraft.

Om det finns några konkreta bevis för att det är en dålig idé så tar jag gärna det till mig.
Jag har tyvärr inga vetenskapliga artiklar eller empiriska mätningar att tillgå i ämnet men det handlar om enkel materiallära. Om man bänder i (de flesta sorters) stål så böjs det:



Gör du på samma sätt med t ex en kolfibergaffel kan jag lova att den går av.

Sedan kanske några mm hit eller dit varken gör till eller från men som Larmen tipsade om finns det spacers att tillgå, så det finns ingen anledning att bända i ramen i det ovan nämnda fallet.

Den här länken är kanske en mer trovärdig källa till kunskap än någon random snubbe på ett forum (but it is still the Internet): http://ftp.cyclingnews.com/tech/fix/?id=frame
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by magwo » 01 Nov 2013 11:44

Jag tror vi menar samma sak men missförstår varandra.

Jag förespråkar inte på något sätt att försöka införa permanenta förändringar i kolfiber- eller aluminum-ramar genom bändning..

Däremot tror jag det går relativt bra att pga för stor eller liten spacing på hjulet, åka runt med en spänning i sina stays på både aluminium, stål, kolfiber och titan.

Lösningen med brickor är självklart bästa alternativet om hjulaxeln är tillräckligt lång för det.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Post by abacaxi » 01 Nov 2013 12:37

Fast en cm är väl rätt mycket? Så mycket deformeras väl ändå inte ramen av normal användning även om du väger 95 och kör på kullersten? Jag vet väldigt lite om det här men gillar diskussionen. :-)
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by ravelax » 01 Nov 2013 13:20

En cm funkar nog på stål, men vetefan om jag hade vågat böja så mycket i kolfiber...

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Krok » 02 Nov 2013 00:34

Böja kolfiber en centimeter är nog väldigt dumt, ett stenskott så spricker det.
Att böja kolfiber i rätt riktning är inte så farligt för fiberplaceringen är gjord för just detta (vertikalt på en cykelram) att däremot införa stress i materialet där det inte d
skall finnas, ja det är så man pajar en kolfiberram helt enkelt. Kolfiber ramar är byggda för att vara sköna att åka på men superhårda i sidled för effektiv energiöverföring. Därav dom olika placeringarna och riktningarna på fibrerna.

Alu å stål är annorlunda men det är samma princip det bygger på, en kass slapp stålram är det nog lugnt på. En hårdare alu ram kan nog däremot få problem. Just för att ingen av dom är gjorda för att ta stress i sidled.

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Krok » 02 Nov 2013 00:39

En fråga bara, du verkar övertygad om att det är lugnt så varför kör du inte bara på den känslan?

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Eskiboi » 02 Nov 2013 09:23

Det är ju det han gör men att han förespråkar trådskaparen att göra detsamma på tvivelaktiga är värre. Jag kör själv ett 126mm hjul i min 120mm aluram mest för att jag hade glömt av att jag satt spacers på hjulet och nu inte orkar fixa det men det är ju inte rätt.
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Krok
Posts: 413
Joined: 17 May 2013 00:02
Location: Göteborg

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by Krok » 02 Nov 2013 10:54

Ah trodde det var samma personer

User avatar
magwo
Posts: 150
Joined: 19 Oct 2013 19:00
Location: Stockholm

Re: Inför köp av nya hjul, passar dom?

Post by magwo » 04 Nov 2013 22:50

Nä jag förespråkar inte något, rekommenderade den korrekta lösningen med brickor. Ville bara ifrågasätta gamla visdomar lite. Själv går jag på magkänsla och känner mig trygg på min ram, kanske för att den känns ganska grov och stabil när man drar i den.

Ursäkta trådkapningen.
:)

Post Reply