Fixera frihjulsnav

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Fixera frihjulsnav

Post by Q&D » 02 Sep 2013 22:35

Är det någon som lyckats göra en fixie genom att svetsa ihop frihjulsnavet på en Shimanobaknav?

Lyckas man svetsa ihop de två stora delarna i rektangeln så borde man väl få ett säkert fixnav?

Image
http://postimg.org/image/gsprdwx57/

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: Fixera frihjulsnav

Post by Fredde » 03 Sep 2013 11:47

Kolla in Surly Fixxer!

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Fixera frihjulsnav

Post by Q&D » 03 Sep 2013 18:24

Förstår jag det rätt att det är en köpedetalj (som även slutat tillverkas)?

I första hand så skulle jag vilja bygga om mitt befintliga nav. Men jag är osäker på hur frihjulet egentligen ser ut, om man kommer åt att svetsa på ett vettigt sätt.

Det är väldigt ont om bilder som tydligt visar hur spärrmekanismen på frihjulsnavet.
Ingen som sitter på några bra bilder så man vet bättre innan man börjar plocka isär delarna?

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Fixera frihjulsnav

Post by Q&D » 03 Sep 2013 20:32

Jag hittade en bild som visar ena sidan bra:
Image

Om man kan svetsa längs kulraden (vid A-pilen) så borde det kunna bli tillräckligt starkt.

Men är det någon som vet om frihjulsnavet är gjort i vanligt stål? Eller kan det vara något typ av gjutgods eller pulverstål?

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Fixera frihjulsnav

Post by Eskiboi » 03 Sep 2013 21:22

Visst går det... http://sheldonbrown.com/org//bass/index-one.html

Här kan du skaffa lite mer allmän kunskap: http://sheldonbrown.com/fixed-conversion.html

Det finns adapters att köpa på bukten: http://www.ebay.co.uk/itm/Fixed-Wheel-A ... 232e481c5d

Men då kanske man lika gärna kan köpa hem ett billigt fixerat hjul: http://www.ebay.co.uk/itm/Single-Speed- ... 4173f1cdb1
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Fixera frihjulsnav

Post by Q&D » 03 Sep 2013 22:40

Eskiboi wrote:Visst går det...
Jag hittade inte något om hopsvetsade nav....står det något om det?

Det hade varit gott att se att det är möjligt att svetsa innan jag börjar. Undviker helst att förstöra mitt gamla nav och tvingas köpa nytt, men då hade det iofs blivit en nytt fixed-hjul. Bekvämt men tråkigt.

Det vore ett nöje i sig om man får ihop en tekniskt solid lösning för inga pengar alls. Jag låter gärna den visuella estetiken stå tillbaka till förmån för den brutala enkelheten 8)

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: Fixera frihjulsnav

Post by abacaxi » 03 Sep 2013 23:13

Q&D wrote:tekniskt solid lösning
inte troligt, men fulmek är kul så det är väl bara att testa. ett fixednav kostar från 100 spänn så du blir ju inte direkt ruinerad om det skiter sig.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
Eskiboi
Posts: 869
Joined: 28 Mar 2010 17:57
Location: Nkpng/Sthlm

Re: Fixera frihjulsnav

Post by Eskiboi » 04 Sep 2013 00:03

Q&D wrote:Jag hittade inte något om hopsvetsade nav....står det något om det?
Jag kan inte alla facktermer med det står en del om "brazing" i alla fall och jag antar att det är ungefär vad du vill göra. Svetsa, löda, svetslöda, whatever.

"I removed the Freehub body and brazed it solid from the back."

"At first, I was stingy with the brazing of the Freehub body, just tacked it in 3 places. Also, I was too lazy to take it apart and properly degrease it...I just removed the Freehub body from the hub shell and took the torch to its backside. I'm really not an expert brazer, it was definitely a mono-buttocked job.

It worked OK for several hundred miles, then one evening toward the end or a ride, it suddenly started coasting down a steep hill. The brazing had let go.

It's a real tribute to the quality and design of the Shimano Freehub that even though I had cooked it pretty well while brazing it up, the Freehub ratchet mechanism still worked perfectly! I made it home with no problems. Coasting was a little stiff due to the residual brazing material in the Freehub body, but driving was completely reliable.

After this I re-did the brazing job, running a bead of brass all the way around the backside of the Freehub body. This has held up fine, and I don't anticipate any further problems in this area."
The concept of time has been revised and improved...

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Det funkade

Post by Q&D » 04 Sep 2013 18:31

FYI

Steloperationen föll väl ut.

Det blir starkt. Svetsfogen kommer att överleva cykeln.
Svårast var att få loss kassetten eftersom jag inte hade en kassettavdragare. Fick svetsa på en liten mutter för att ha något att knacka på.

Tack för tips och support så man fick ändan ur vagnen och börja!

(Sheldon måste vara en modig kille som ger sig ut på ett hoplödd nav. Det är inget lätt lödställe)

Image
Image

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: Fixera frihjulsnav

Post by kjellsnell » 04 Sep 2013 19:07

Ser proffsigt ut och håller säkert i evighet!

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Fixera frihjulsnav

Post by Q&D » 18 Sep 2013 18:40

Q&D wrote:Är det någon som lyckats göra en fixie genom att svetsa ihop frihjulsnavet på en Shimanobaknav?
Jo, en till fanns det åtminstone sedan tidigare.
http://fixedgear.se/forum/viewtopic.php?p=33323

User avatar
RZ-1
Posts: 1498
Joined: 27 Jul 2011 01:45
Location: Uppsala

Re: Fixera frihjulsnav

Post by RZ-1 » 18 Sep 2013 19:41

^Om jag inte misstar mig var det hjulet reservhjul i årets polo-SM, dvs håller fortfarande.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Fixera frihjulsnav

Post by olle » 20 Sep 2013 07:42

RZ-1 wrote:^Om jag inte misstar mig var det hjulet reservhjul i årets polo-SM, dvs håller fortfarande.
Stämmer bra och det håller ännu!

User avatar
Q&D
Posts: 449
Joined: 29 Aug 2013 22:38
Location: Helsingborg

Re: Fixera frihjulsnav

Post by Q&D » 20 Sep 2013 20:43

olle wrote: Montering av drev från den gamla kransen och lite distanser
Image
Jag kapade bara bort de överflödiga kransarna med vinkelslipen men det hade varit gott att bli av med dem helt och hållet. Vad använde du för distanser?

User avatar
Kiliam
Posts: 1742
Joined: 15 Mar 2012 22:29
Location: Malmö

Re: Fixera frihjulsnav

Post by Kiliam » 20 Sep 2013 20:46

Troligtvis ett standard SS-kit.

olle
Posts: 1304
Joined: 29 Jun 2008 21:15
Location: uppsala

Re: Fixera frihjulsnav

Post by olle » 21 Sep 2013 09:17

jag hade en krans som man kunde skruva isär, använde ett av dreven och distanserna från kransen + några till. Annars är ett ss-kit det bästa alternativet.

Post Reply