[växlat] Crescent 92319 restaurering [klar]

Frågor och tips om mek med din cykel.
User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

[växlat] Crescent 92319 restaurering [klar]

Post by herr_brun » 24 Aug 2013 09:28

Jag tänkte dela med mig av mitt senaste inköp av en crescent 92319, tanken är att jag ska restaurera den så den blir fin(are) igen. Det är min första "kvalitetscykel" och hoppas att iallafall någon delar mitt pepp även fast det sitter växlar på den :D

Kom gärna med synpunker om ni ser att något är galet eller så, det är en nästan komplett dura ace grupp ( tacksam om någon känner igen den ) med en shimano 600 bakväxel som jag hoppas byta ut mot en original. Det är en 6-delad krans i bak och steglösa växelreglage.

Det enda jag känner är lite illa är föregående ägares "lösning" för att skruva fast sadelstolpen vilket syns på bild 7, förslag på åtgärd tages villigt emot.

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image
Last edited by herr_brun on 10 Sep 2013 13:28, edited 1 time in total.

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

[växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by atomlab » 24 Aug 2013 09:42

Det finns ett mer korrekt alternativ på den där bulten.

Kolla på ebay efter en seat bolt eller seat pin så hittar du säkert även en med shimano text på. Det är detaljerna som gör det! ;-)

Image
Image

User avatar
kjellsnell
Posts: 534
Joined: 19 Oct 2010 19:32
Location: Ljungskile

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by kjellsnell » 24 Aug 2013 09:56

Kul att du knep den! DEt skall bli spännande att följa processen!


abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by abacaxi » 24 Aug 2013 10:43

byt till 7-delat och sti-reglage. smakfulla uppdateringar är roligare än helt original.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by herr_brun » 24 Aug 2013 10:53

atomlab wrote:Det finns ett mer korrekt alternativ på den där bulten.

Kolla på ebay efter en seat bolt eller seat pin så hittar du säkert även en med shimano text på. Det är detaljerna som gör det! ;-)

Image
perfa, det blir det första jag ska göra.
tack för tipsen, jag lutar åt att hålla vajrarna och styrlindan svarta nu iaf för att hålla den nära original-looken och många andra detaljer är svarta som klingan och styrlagret.
abacaxi wrote:byt till 7-delat och sti-reglage. smakfulla uppdateringar är roligare än helt original.
det vore ballt men tror det är lite över min studentbudget, nu blev jag iof väldigt sugen på det, blir till att tråla ebay :)

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by herr_brun » 24 Aug 2013 11:05

Så här ser sadelklämman ut vid en närmare inspektion, i ganska dåligt skick, den är av på vänstra sidan där. Kan man löda detta, tro?

Image

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by herr_brun » 24 Aug 2013 13:50

Bättre bild på sätesklämman, den ser inte jätterolig ut men kunde varit värre :D
Image


gaffellagerkontaktyta för styrlagret(namn?) har små gropar, styret fastnar i hack

Image

överdelen på undre delen av styrlagret ser ut så här, små gropar där med
Image

Blir till att hitta ett nytt styrlager och gå till den lokala cykelverkstaden och be honom byta :)

User avatar
Otto
Posts: 2416
Joined: 08 Nov 2007 20:05
Location: Göteborg
Contact:

[växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by Otto » 24 Aug 2013 17:04

Annars kan du ju sälja av Dura Ace AX gruppen och köpa en helt ny cykel. Om bromsarna är i bra skick så kan de gå för en 1000lapp.

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by Mr Vintage » 25 Aug 2013 10:24

Halloj!

Hoppas du fick den för 1k eller billigare.

Skaffa en ny ram annars.
Det finns ganska gott om ramar.

Du har nu mkt delar, värdet som påpekats är högre på en cresent i delar än komplett. I alla fall i renoveringsskick.

Sälj bromsarna, kanske bromshandtagen med.
Och du får tillbaka pengarna, du kan sedan skaffa en annan cresentram, där delarna passar.

Det speciella med cresentramarna är ju vevlagrets franska 35x1 gänga.

Kul föresten att bägge hojarna, både din och den på http://www.cykelhobby.com/92319-83.html
är sålda av Arvid Olsson cykel och sport i Halmstad.
Den butiken ägdes av samma familj i 3 generationer. Den såldes typ 2006 och 10 månader 2007 var konkursen ett faktum.
Dyr hyra, och att du måste jobba antingen dygnet runt eller ha familjen om arbetskraft, gör att inte alla kan driva företag vidare.
Speciellt inte om kundkretsen var kräsen och förväntade sig topp service och kunskap. Kränga cyklar gör biltema och sportbutiker, som speciallist säljer du ett koncept. Den andra gamla cykelaffären i Halmstad är nu typ Sveriges äldsta, de var aningen smartare och köpte sin fastighet.. Nu har de hyresintäkter upptill..

Åter till din hoj!

Antingen så ordnar du ett nytt styrlager, och kör på en liknande lösning med sadelbulten. Ut och njut av hojen sen.
Man lär när man skruvar ;)
Du kan också bara fetta in det och byta det senare..

Säljer du hojen i delar så kommer du få mer än du gav, var dock beredd på att sälja utanför landets gränser för bästa pengen..

Oavsett , lycka till!

Med vänlig hälsning Mr V

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by herr_brun » 25 Aug 2013 11:02

otto : ja bromsarna är i fint skick, har bara hunnit rengöra dom än så länge
Image

kul med lite historia där Mr Vintage, jag fick lägga ett bud för när jag hörde av mig 5 minuter efter att annonsen var uppe var den redan "såld", så jag lade ett bud som garanterade att jag fick den, inget galet bud men ändå högt nog.

Just nu är planen att göra den i körbart skick igen, hitta någon form av snygg lösning till sadelklämman. Jag har bara provcyklat den och den är riktigt fin att åka på med undantag för just styrlagret.

Det borde väl vara ett 1" styrlager om jag ska köpa ett nytt, funderar att köpa ett dia compe som tydligen görs av tange om man ska lite på någon kommentar jag läste på wiggle och köra med det, jag kollade ebay men ett nos kostade ju mer än hela cykeln...

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by Rokkoko » 25 Aug 2013 11:18

Fin cykel som skulle må allra bäst av att bli fixad så likt originalet som möjligt.

http://www.cykelhobby.com/bilder/andras11/319-1983.jpg

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by Mr Vintage » 25 Aug 2013 11:35

Ja, herredj-lar...

Kollade ebay, och ett nos black dura ace kostade 200 dollar :shock:

Ja, frågan är vilket som passar, det är mer än bara gängan, det är hur mkt det bygger på höjden med.

Oavsett, det kommer bli snyggt när det är klart!

Lägger upp en bild på min
Image

User avatar
Rokkoko
Posts: 897
Joined: 21 Sep 2008 19:27
Location: Stockholm

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by Rokkoko » 25 Aug 2013 11:51

Köp ett Dura Ace EX styrlager istället. De kan man hittade ganska billigt om man har tur.

Här är ett NOS som ligger på Ebay i detta nu.

http://www.ebay.com/itm/Vintage-New-NIB ... 0974293304

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by Mr Vintage » 25 Aug 2013 12:03

Jag ska kolla i mina gömmor vad som döljer sig...

Kan finnas ett bra styrlager billigare än ebay :D

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by herr_brun » 25 Aug 2013 16:56

Mr Vintage wrote:Ja, herredj-lar...

Kollade ebay, och ett nos black dura ace kostade 200 dollar :shock:

Ja, frågan är vilket som passar, det är mer än bara gängan, det är hur mkt det bygger på höjden med.

Oavsett, det kommer bli snyggt när det är klart!

Lägger upp en bild på min
Image

Fin den var!

Vad har du för pedaler på den? och vad har du för hoods på den? Ser att du har originalbakväxeln också, nice :)

en sån här kanske införskaffas om jag hittar en, passar bra med det svarta

Image

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by herr_brun » 25 Aug 2013 17:06

Rokkoko wrote:Köp ett Dura Ace EX styrlager istället. De kan man hittade ganska billigt om man har tur.

Här är ett NOS som ligger på Ebay i detta nu.

http://www.ebay.com/itm/Vintage-New-NIB ... 0974293304
all right, blir till att hålla ebayögat uppe :D

Mr Vintage
Posts: 641
Joined: 12 Dec 2009 17:03
Location: Halmstad

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by Mr Vintage » 25 Aug 2013 19:35

Hello!

Min är en -81a , ända året med Reynolds 531 SL på 319.
Hoodsen ? Vad är det?? samma trams som korgar!
Det detta som skiljer i annonserna, om det säljs av en som varit med länge...
Korgar heter igentligen tåclips... men kallas clips.
Bromshandtagsgummina är original, dock något åldrade :(

Pedalerna är sr100.

Det som fattas är clipsen och remmarna.

Min är för liten för mig egentligen, och jag har den bara i min samling för att den är så fin :D

Du, sätt inte dit 7400 bakväxeln, det stör med än ultegran.

Med vänlig hälsning Mr V

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by herr_brun » 25 Aug 2013 23:16

Med hoodsen menade jag gummikåporna som sitter över bromsreglagen :) , mina sådana ser ut som gamla ostar.

Jag beställde ett par likadana på ebay, kommer bli bra detta.

Hur menade du med 7400-bakväxeln, är den inget bra?

User avatar
herr_brun
Posts: 900
Joined: 03 Jul 2013 18:47
Location: Götebronk

Re: [växlat] Crescent 90219 restaurering

Post by herr_brun » 28 Aug 2013 19:07

Så här blev sätespinen, fick tag i en fin som kapades till rätt längd, fick dremla till en bricka då staget var för uppfläkt. Ska byta till en lite nättare bricka om jag hittar en sådan. Funkar rätt bra med svart bricka då allt annat på cykeln är svart / silver :P

Image

Image

Post Reply