Behöver man verkligen en framväxel?
Behöver man verkligen en framväxel?
Hola
Nu när Klas har kämpat ihop sin växelhoj så vill ju inte heller jag vara sämre!
Dock så har jag tänkt på lite saker ang framväxeln. Det är ju sällan om en aldrig jag ser någon ligga på nedreklingan fram. Och ser man hur fina kassetter det idag finns så ställer jag mig frågande.
Behöver man verkligen en framväxel?
Kollar man in x-glide 1190 så finns den ju upp till 11-32!!!
Tar man då och centrerar klingan bättre så den inte saxar så mycket och tar såklart en klinga som då inte slår i staget. Bör inte det vara en fin idé?
Fördelar
-mindre vikt
-mindre rörliga delar och rassel
-behöver inte tänka på vilken växel man har fram kontra bak
Nackdelar
-man kan i extrema fall behöva byta framklingan för att anpassa efter tex bergsetaper (ingen risk för mig Mao)
Fyll gärna på.
Nu när Klas har kämpat ihop sin växelhoj så vill ju inte heller jag vara sämre!
Dock så har jag tänkt på lite saker ang framväxeln. Det är ju sällan om en aldrig jag ser någon ligga på nedreklingan fram. Och ser man hur fina kassetter det idag finns så ställer jag mig frågande.
Behöver man verkligen en framväxel?
Kollar man in x-glide 1190 så finns den ju upp till 11-32!!!
Tar man då och centrerar klingan bättre så den inte saxar så mycket och tar såklart en klinga som då inte slår i staget. Bör inte det vara en fin idé?
Fördelar
-mindre vikt
-mindre rörliga delar och rassel
-behöver inte tänka på vilken växel man har fram kontra bak
Nackdelar
-man kan i extrema fall behöva byta framklingan för att anpassa efter tex bergsetaper (ingen risk för mig Mao)
Fyll gärna på.
Re: Behöver man verkligen en framväxel?
Jag gjorde tvärt om på min växlade, majskolvskassett 12-23 och så får man sköta uppförsbackarna med framväxeln.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Behöver man verkligen en framväxel?
Jag kör väldigt ofta på lilla klingan. Det går utan problem i 40-45 med 39x11.
Du vill ha den lilla klingan om du inte kör kompakt (fult som stryk ). Sen tycker jag att det är skönt att ha så små steg mellan växlarna för att kunna finjustera för att kunna köra med samma sköna, invanda kadens.
Du vill ha den lilla klingan om du inte kör kompakt (fult som stryk ). Sen tycker jag att det är skönt att ha så små steg mellan växlarna för att kunna finjustera för att kunna köra med samma sköna, invanda kadens.
Använd hjälm så slipper du besöka neurokirurgen, ortopeden är trevligare.
Re: Re: Behöver man verkligen en framväxel?
Verkligen. Min förra växlade hade 12 växlar och stora steg, frustrerande att aldrig ha en växel att finjustera med, ironiskt nog därför jag bytte till fixed.Håkan wrote: tycker jag att det är skönt att ha så små steg mellan växlarna för att kunna finjustera för att kunna köra med samma sköna, invanda kadens.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Behöver man verkligen en framväxel?
Jag kör 1x9 i skogen med 11-34-kassett, där tycker jag det funkar alldeles förträffligt, men där ligger man ju inte alls och matar konstant på samma vis och det är grymt skönt att kunna använda hela kassetten rasselfritt utan att behöva växla fram mitt i nån uppförsbacke som var trixigare än man tänkt sig.
På landsväg tycker jag precis som sagts innan, det är rätt fint att ha en kassett med liten stigning mellan dreven så att man kan se till att alltid ligga på sin favoritkadens, och då kan det vara fint med framväxel för ändå få ett hyfsat brett utväxlingsregister.
På landsväg tycker jag precis som sagts innan, det är rätt fint att ha en kassett med liten stigning mellan dreven så att man kan se till att alltid ligga på sin favoritkadens, och då kan det vara fint med framväxel för ändå få ett hyfsat brett utväxlingsregister.
Ringklocka, hjälm, reflexer och bromsar.
Re: Behöver man verkligen en framväxel?
Om du vill ha en bombsäker lösning för att inte tappa kedjan behöver du ändå en styrare av något slag och eftersom du antagligen redan har ett växelreglage så kan man lika gärna ha en framväxel. (så resonerade i alla fall jag på växelhäxan)
En variant är ju någon av de olika varianterna på framklingor som börjar dyka upp i stil med XX1, tex: http://www.wolftoothcycling.com
I skogen är det ju som Orwar skriver perfekt med 1x9.
En variant är ju någon av de olika varianterna på framklingor som börjar dyka upp i stil med XX1, tex: http://www.wolftoothcycling.com
I skogen är det ju som Orwar skriver perfekt med 1x9.
Re: Behöver man verkligen en framväxel?
Det är även så att om du kör på det största kuggen i fram och den lägsta kuggen i bak brukar dessa vara en rät linje (kedjan är inte böjd). Skulle du däremot köra på största kuggen i fram och största kuggen i bak så blir plötsligt kedjan väldigt böjd och så ska man inte cykla om man inte vill skada sig eller cykeln då kedjan kan bli skadad och mosas / mosa drevet / kedjan hoppar / låter osv. så vill man köra på högre i bak får man köra på det lilla drevet i fram och vice versa för att kedjan på så vis blir rakare.
en lösning vore kanske om du satte framdrevet / kassetten på ett sådant sätt att kedjan är rak om du har kedjan på ett drev på mitten i bak.
Vet inte om jag svamlar här men jag tror inte är bra att bara ta bort det lilla drevet utan att justera på något sätt så kedjan håller sig rak(are)
en lösning vore kanske om du satte framdrevet / kassetten på ett sådant sätt att kedjan är rak om du har kedjan på ett drev på mitten i bak.
Vet inte om jag svamlar här men jag tror inte är bra att bara ta bort det lilla drevet utan att justera på något sätt så kedjan håller sig rak(are)
Re: Behöver man verkligen en framväxel?
+1, men det tror jag tänktes på redan i trådstarten.
atomlab wrote:Tar man då och centrerar klingan bättre
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128
Re: Behöver man verkligen en framväxel?
Både specialized (globe daily deluxe) och skeppshult har 7-växlat med en klinga fram. Då vilar kedjan i en skåra som styr och det är inte ens särskilt fult. Hittar inte specar på någon så vet inte vad vevens tillverkare är ens en gång.
edit: Shimano alfine heter den. Löser alltså styrningen.
edit: Shimano alfine heter den. Löser alltså styrningen.
- klasolsson
- Posts: 3107
- Joined: 09 Jul 2008 06:09
- Location: Stockholm
Re: Behöver man verkligen en framväxel?
Klart du ska köra dubbel fram T! Lägg av nu o kör ba kör!