däck till vinterkörning

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

däck till vinterkörning

Post by efredrikson » 19 Jan 2009 22:31

Hej!
Vill ha bra däck som man utan problem kan klämma runt på med några minusgrader ute. Det ska vara kanttråd o gärna dubbade(kan man dubba själv?). Nu är jag trött på: att behöva ta MTB:n(trög o tung), att inte kunna dra på för fullt nedför liljeholmsbron pga att man inte riktigt vet om det är en isfläck därnere, och framförallt trött på att vurpa när man dragit på lite nedför liljeholmsbron. mina nuvarande däck är i o för sig från 1971(liksom cykeln) så allt annat är en förbättring men:
finns det några optimala vinterdäck för racercykel

alla svar tas i beaktande.
tack!
erik
there can be only one

User avatar
pean
Posts: 1067
Joined: 31 Mar 2008 17:11
Location: Uppsala
Contact:

Post by pean » 20 Jan 2009 08:25

Jag har kört på Conti Speed King sedan det blev blött ute i höstas, de är lite trögrullade med greppet har jag ingenting att klaga på, visserligen odubbat så is är fortfarande halt, men snö, slask, blöta löv har hittills gått som en dans. Billiga och bra, 700x35, passar riktigt på bra mina Weinmann DP18.

Har ingen erfarenhet av några andra cross-däck eller dubbdäck.
Image Image Image Image

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Post by Fredde » 20 Jan 2009 08:31

Med över 200 dubbar kan du räkna med ett bra grepp på is (som idag) 240 / 300 dubbars kan du köra med på blankis. Men rullar avsevärt mycket trögare än odubbade.

108 dubbars duger rakt fram men har sämre förmåga att svänga, men rullar lättare (och är billigare).

Stanna till hos Cykelspecialisten vid hornstull och se vad de har på hyllan. Annars har Cykelcity både 108 och 240, dock inga däremellan.

Du kan ju börja med ett 108 fram om du vill, eller 108 bak och typ 160/180 fram.

Man kan dubba själv om man har en dubbmaskin, det har man inte så - nej!

/Fredde

User avatar
calavera
Posts: 990
Joined: 21 Dec 2007 19:50
Location: Henkan/Sthlm
Contact:

Post by calavera » 20 Jan 2009 16:59

Jag budar min fjärde vinter (om man får räkna förra året) på Schwalbe Scout 700x28 och bortsett från att ha halkat omkull några ggr på blankis*, så är jag nöjd med det grepp dom ger.

* Då funkar bara dubbade varianter.

Image

I år har jag ett Schwalbe CX Pro 700x32 fram och har inget att klaga på där heller, än så länge.

scand
Posts: 885
Joined: 18 Dec 2007 08:43
Location: Årsta STHLM

Post by scand » 20 Jan 2009 19:29

Om du vill köra dubbat, kolla in Schwalbes vinterdäck, mycket bättre grepp och rull än Nokias 106w variant.
Kör man mest runt i stan funkar ett touringdäck perfekt. Men kör man mycket i förorterna/landet så är underlaget något helt annat.

sancho
Posts: 378
Joined: 27 May 2008 00:43
Location: Umeå

Post by sancho » 20 Jan 2009 20:27

Kan verkligen rekommendera Schwalbe Marathon Winter bästa dubbdäcket jag cyklat på.
Om man inte bor i Norrland kanske det är lite väl overkill men här har det varit is och snötäckt i stort sett hela vintern.

efredrikson
Posts: 187
Joined: 14 Oct 2008 07:10
Location: hägersten
Contact:

tack

Post by efredrikson » 21 Jan 2009 09:17

har alltid stått som ett fån o stirrat ner i golvet när ännu en(lite för ren) cykelkille(för det ÄR ju alltid killar) stått o mässat om vad det är som gäller med dubb. först nu har jag kommit till insikt. tack. erik
there can be only one

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: däck till vinterkörning

Post by mantono » 05 Dec 2011 23:49

Återupplivar en väldigt gammal tråd här...

Jag har bara kört en vinter med dubbdäck och det gick ju bra, men det jag är nyfiken på är hur pass illa det skulle gå att göra det omvända. Avsikten jag har nu är att bygga en vintercykel men utväxlingen på detta bygge gör att den också lämpar sig mycket bättre för t.ex. polo och skogskörning än min nuvarande cykel. Frågan är då, hur pass bra funkar det att köra med dubbat i snöfri terräng och hur mycket asfalt kan man nöta utan att dubbarna far åt skogen?

Så här i sista sekunden innan jag skulle beställa blev jag väldigt tveksam. Jag tänkte att jag istället borde beställa dubbfria däck men som är ännu grövre än dubbdäcken som var aktuella först.

Alt 1 (dubbat)
Alt 2 (utan dubb)

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: däck till vinterkörning

Post by Fredde » 06 Dec 2011 01:05

mantono wrote:Återupplivar en väldigt gammal tråd här...

Jag har bara kört en vinter med dubbdäck och det gick ju bra, men det jag är nyfiken på är hur pass illa det skulle gå att göra det omvända. Avsikten jag har nu är att bygga en vintercykel men utväxlingen på detta bygge gör att den också lämpar sig mycket bättre för t.ex. polo och skogskörning än min nuvarande cykel. Frågan är då, hur pass bra funkar det att köra med dubbat i snöfri terräng och hur mycket asfalt kan man nöta utan att dubbarna far åt skogen?

Så här i sista sekunden innan jag skulle beställa blev jag väldigt tveksam. Jag tänkte att jag istället borde beställa dubbfria däck men som är ännu grövre än dubbdäcken som var aktuella först.

Alt 1 (dubbat)
Alt 2 (utan dubb)
Eller så köper du med mindre mängd dubb, du måste ju inte ha 300... :)

Eller köper du tre däck, 300, 100 och odubbat:
300 fram / 100 bak
100 fram / odubbat bak

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: däck till vinterkörning

Post by mantono » 06 Dec 2011 09:16

men hur blir slitaget på dubbdäck om man kör bara på asfalt? 100 eller 300 spelar ju ingen roll om det är 0 efter några månader. Och det omvända, hur farligt blir det att cykla runt en hel vinter med odubbade däck? Jag förstår ju att blankis är svårt, men i regel blir det ju mest snömodd och slask.

Visst skulle jag kunna ha en dubbel uppsättning däck, men det förstör lite själva syftet med cykeln. Tanken är att jag skall kunna vara någorlunda spontan och inte behöva bekymra mig så mycket om väderlek och underlag utan bara ta cykeln och åka.

User avatar
ravelax
Posts: 3967
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: däck till vinterkörning

Post by ravelax » 06 Dec 2011 09:55

Tar ni med frost i beräkningen, eller är det underförstått normalväglag såhär års? Jag halkade till igår morse på en frostfläck och beslöt att avsluta cykelsäsongen. Dubbdäck får jag nog inte plats med på någon av mina cyklar, hur bra funkar dubbfria vinterdäck när det är ordentligt frostigt ute?

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: däck till vinterkörning

Post by mantono » 06 Dec 2011 10:16

ravelax wrote:Tar ni med frost i beräkningen, eller är det underförstått normalväglag såhär års? Jag halkade till igår morse på en frostfläck och beslöt att avsluta cykelsäsongen. Dubbdäck får jag nog inte plats med på någon av mina cyklar, hur bra funkar dubbfria vinterdäck när det är ordentligt frostigt ute?
Vad jag har förstått så är det framför allt på isigare partier och när det är frostigt som det verkligen gör skillnad om man har dubbat eller inte. Men som sagt, jag har själv bara kört med dubbdäck på vintern och saknar själv lite referenser. Därav mitt inlägg.

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: däck till vinterkörning

Post by Fredde » 06 Dec 2011 13:56

mantono wrote:men hur blir slitaget på dubbdäck om man kör bara på asfalt? 100 eller 300 spelar ju ingen roll om det är 0 efter några månader. Och det omvända, hur farligt blir det att cykla runt en hel vinter med odubbade däck? Jag förstår ju att blankis är svårt, men i regel blir det ju mest snömodd och slask.

Visst skulle jag kunna ha en dubbel uppsättning däck, men det förstör lite själva syftet med cykeln. Tanken är att jag skall kunna vara någorlunda spontan och inte behöva bekymra mig så mycket om väderlek och underlag utan bara ta cykeln och åka.
Jag har däck av bra kvalitet och har inte märkt att dubben trillar av på asfalt, man får bromsa mjukt med bromsen och inte sladda såklart.

Går såklart inte att säga hur farligt det är utan, du kan klara hela vintern utan incidenter eller bryta benet runt hörnet.

Jag tycker det är givet med dubbdäck på vintern så slipper man noja sig.

User avatar
mantono
Posts: 118
Joined: 06 May 2009 15:18
Location: Stockholm

Re: däck till vinterkörning

Post by mantono » 06 Dec 2011 14:43

Okej. Då får det bli dubbdäck den här vintern också. Ramlar dubbarna sen av så får de väl göra de, men jag ska försöka köra in däcken försiktigt i alla fall så kanske det klarar det mesta.

Tack Fredde!

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: däck till vinterkörning

Post by Fredde » 06 Dec 2011 15:04

Kolla in cykelcity de brukar ha vettigt pris på Hakkapelitta (bra däck).

På cykla-långt hojen har jag deras 240 fram och 106 (typ) bak. Funkar kalas.

Lycka till!

Fv02
Posts: 92
Joined: 23 Aug 2009 22:25

Re: däck till vinterkörning

Post by Fv02 » 28 Dec 2011 02:32

Måste haka på och låna tråden lite...

Har ni något förslag på ett 23-25 mm däck med bra grövre mönster för grusiga- och allmänt skitiga cykelvägar såhär års?
Snön lär förhoppningsvis inte få fäste i sthlm området, men gruset gör det halt nog ändå.

abacaxi
Posts: 5638
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: däck till vinterkörning

Post by abacaxi » 28 Dec 2011 21:48

jag har smygkikat på schwalbe marathon plus, annars verkar vittoria rando vara en forumfavorit som ju dessutom är snorbilliga.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Post Reply