Vevarm gängar ur sig!

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Vevarm gängar ur sig!

Post by Kj » 13 Jun 2013 14:23

Tjena!

Har problem med vänster vevarm som efter ett tag börjar gänga ur sig. Det är campa chorus arm som sitter på ett Velo orange vevlager. Själva lagret verkar det inte vara något problem med har kollat om själva stången är sliten men icke. Verkar inte heller som att vevarmen är sliten men efter någon km cykling börjar armen vobbla och sedan kränga av vevlagret.

Tips någon?

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: Vevarm gängar ur sig!

Post by ravelax » 13 Jun 2013 15:18

Kan bero på att vevlagret har en JIS-axel, och alla Campa-vevar är väl ISO? Eftersom en JIS-axel är fetare än en ISO kanske veven inte sitter tillräckt långt in på axeln? Då får skruven kanske inte tillräckligt fäste i axelns gänga för att hålla veven på plats.

Kj
Posts: 383
Joined: 08 Apr 2010 07:02
Location: STHLM - Kungsholmen

Re: Vevarm gängar ur sig!

Post by Kj » 13 Jun 2013 16:55

kanske stämmer ska kolla upp det!! men då borde jag märkt det även på höger väll? plus att skruven inte går i botten utan när jag bankar dit armen sitter den sten hårt utan glapp. det är först efter en bit cykling den börjar gänga ur sig.

robertr81
Posts: 244
Joined: 12 Apr 2012 19:13

Re: Vevarm gängar ur sig!

Post by robertr81 » 17 Jun 2013 12:11

Jag kör campavevar super record (ISO) på en JIS axel och det har fungerat bra än så länge.
Kombination är ju inte optimal men fungerar för vissa. Vet ej hur det är med chorusvevar.
Har du dragit åt det ordentligt?

Post Reply