Trampar men inget händer

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
justinfamous
Posts: 60
Joined: 08 Apr 2013 08:24
Location: Linköping

Trampar men inget händer

Post by justinfamous » 01 May 2013 21:42

Hej alla glada experter!

Först en liten bakgrund för er som orkar bry er, annars scrolla ner en bit
Under fjolåret blev jag överöst av coola bilder och filmer på fixie-hojar tack vare en vän i Stockholm. Jag bestämde mig ganska snart för att jag skulle köpa mig en egen och testa, det verkade ju så kul. Oftast är jag en sån som köper något dyrt och strax därefter tröttnar på det, denna gång bestämde jag mig dock att göra tvärtom. Till slut beställde jag hem en Globe Roll 1 från Evans. Billigt och faktiskt ganska snyggt (nåja, inte alltför fult i alla fall).

Av olika anledningar blev det inte många mil i fjol, jag hann med fler bara i april i år, men jag tänkte hade i vilket fall kul med den.

Jag har dock aldrig riktigt lärt mig att skidda ordentligt (mest för att jag är feg och inte riktigt vågar testa) och tänkte för ett par veckor sedan att jag skulle ge mig i kast på det på riktigt. Vad jag upptäckte var ganska läskigt, kedjan hoppade ett par tänder. När jag kom hem upptäckte jag att kedjan var slak. Jag drog den extremt ovetenskapliga slutsatsen att den måste töjt sig och att det är vanligt på fixie-cyklar.

Jag plockade därför upp cykeln till lägenheten för att flytta bak hjulet en smula. Det blev skitbra innan jag upptäckte att kedjan var spänd ena sekunden och slak andra. Efter en del funderande och googlande kom jag till slutsatsen att framklingen var rejält orund.

Efter det åkte jag bort till närmsta cykelhandlare som hjälpte mig att fixa på en ny med bättre kvalitet. Den funkade jättebra men jag hade glömt bort det där med att lära mig att skidda, att trycka emot med benen och fortfarande ha frambromsen monterad funkade ju.

Nu till det riktiga problemet. Ikväll tänkte jag återigen ge mig i kast med skiddandet. Jag drog till ett närliggande ställe med mycket smågrus, tänkte helt enkelt att det är lättare.

Väl där testade jag och det gick ju faktiskt jättebra när jag väl vågade ta i ordentligt. Jag testade på ett ställe där det var mindre grus och mer asfalt och där gick det skit. Det kändes återigen som att kedjan hade hoppat över några tänder men när jag tittade ner och fortsatte trampa insåg jag att det inte alls var så.

Jag kunde trampa både framåt och bakåt utan att det hände något. Efter ett par sekunder med väldigt långsamt trampande framåt började cykeln funka som den ska igen och jag begav mig hemåt för att skriva detta inlägg.

Vad jag undrar är: är det någon som varit med om något liknande? Går det att göra något åt och i så fall, hur?

Jag är fantastiskt okunnig när det gäller sånt här och uppskattar minsta fingervisning som kan leda i rätt riktning.

God kväll!

User avatar
atomlab
Posts: 1840
Joined: 30 Jul 2010 23:26

Trampar men inget händer

Post by atomlab » 01 May 2013 21:51

Det är gängorna på bakdrevet som get upp. Ett vanligt fenomen på billiga saker. Inget är ordentligt infettat eller åtdraget när det kommer från Asien.
Utan att sett eländet så är det troligt att bakhjulet har gjort sitt. Ta det till en riktig meck/polare som kan berätta lite bättre hur en fixedgear hoj funkar och vad som är viktigt.
Image

kukanus
Posts: 344
Joined: 01 May 2011 06:59
Location: Södermalm, Stockholm

Re: Trampar men inget händer

Post by kukanus » 01 May 2013 21:53

Drevet där bak har lossnat. Dra år igen, googla rota fix och går så så kommer det inte att hända igen. Dra självklart åt låsringen sen också. Klart!

justinfamous
Posts: 60
Joined: 08 Apr 2013 08:24
Location: Linköping

Re: Trampar men inget händer

Post by justinfamous » 02 May 2013 10:16

Tack snälla för hjälpen! Jag kommer testa under helgen och se om det hjälper att dra åt det.

Post Reply