kedjelinje fråga

Frågor och tips om mek med din cykel.
Post Reply
Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

kedjelinje fråga

Post by Andreas12 » 27 Apr 2013 21:03

Min chainline är 2 mm off. Det är 42, 5 där bak och 44, 5 där fram. Jag märkte att en spacer från ett ss-kit passar över gängorna på navet. Min fråga är
1. Är 2mm något att oroa sig över?
2. Kan jag köra med en 2mm spacer innanför drevet där bak? Vad kan gå snett? Detta är mitt första fixedprojekt så har ingen koll på detta.
Tack på förhand /Andreas

PS jag vet att jag kan byta till ett bb med kortare axel, men vill helst slippa.

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: kedjelinje fråga

Post by abacaxi » 27 Apr 2013 21:11

jag hade kanske lagt i en 1mm-distans innanför drevet (hade och hade, jag kör precis så faktiskt). 2mm känns som om det tar för mycket värdefull gänga i anspråk, och en kedjelinje som bara är 1mm off får väl anses vara mer än ok.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: kedjelinje fråga

Post by Andreas12 » 27 Apr 2013 22:11

ok, då var jag inte helt fel ute då 8)
Med att 2mm tar för mycket gänga, menar du för att få plats med låsring då?

abacaxi
Posts: 5649
Joined: 19 Jul 2011 09:28
Location: Falun

Re: kedjelinje fråga

Post by abacaxi » 27 Apr 2013 22:19

Andreas12 wrote:Med att 2mm tar för mycket gänga, menar du för att få plats med låsring då?
nej jag menar för att gängorna inte ska åka åt helvete när du trampar för hårt och skiddar lika hårt om vartannat. vet inget om detta egentligen det är bara en känsla, bland annat för att jag har blankslitit ett kinamjukostnav själv. finns ju inte jättemånga gängvarv att ta av till att börja med så det känns shaky.

finns en tråd där jag själv frågade samma sak för något år sedan och det var då jag la i distansen, minns inte om det sas något mer vettigt där men du kan ju testa att söka lite.
K: sadelstolpe silver utan setback 27,2
K: sadelstolpklämma silver 31,8
K: bangaffel 1", muffat stål eller kolfiber
http://velospace.org/user/71128

Fredde
Posts: 4217
Joined: 21 Jul 2008 18:08
Location: Stockholm

Re: kedjelinje fråga

Post by Fredde » 28 Apr 2013 20:35

Börja med att kolla hur långt in gängan går till nav-kroppen. Ibland är det 1mm utan gänga då kan du utan att tveka slänga på en 1mm distans. Givetvis ska du kolla att låsringen får plats som den ska.

Sen finns det drev ex Dura-ace eller Phil som har drevet lite offset från själva gängan som kan hjälpa till att fixa kedjelinjen ytterligare.

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: kedjelinje fråga

Post by svennelainen » 30 Apr 2013 21:37

Äh, vad ni krånglar. Flytta hjulet två millimeter med vanliga brickor. Märker du någon skillnad borde du vara sponsrad och därmed få en ny cykel ändå.

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: kedjelinje fråga

Post by Andreas12 » 30 Apr 2013 22:11

Jag är ju ny på att köra fixed. jag har inte riktigt fattat grejen som du snackar om Svenne. menas det att sätter en bricka på motsatt sida, i det är fallet, och tvingar hela hjulet åt drivsidan till? Eller hur menar du? Är det inte bättre att bara flytta ut kuggen med en spacer?

User avatar
svennelainen
Posts: 890
Joined: 28 Aug 2008 08:13
Contact:

Re: kedjelinje fråga

Post by svennelainen » 01 May 2013 23:11

Andreas12 wrote:Jag är ju ny på att köra fixed. jag har inte riktigt fattat grejen som du snackar om Svenne. menas det att sätter en bricka på motsatt sida, i det är fallet, och tvingar hela hjulet åt drivsidan till? Eller hur menar du? Är det inte bättre att bara flytta ut kuggen med en spacer?
Nu är det du som sätter dig i skämshörnan och övar på begreppen. KEDJELINJEN ska vara så rak det bara går, det fixar du genom att flytta DREVEN som ibland kallas KUGGHJUL, speciellt om man är maskinkonstruktör. Om du har ett nav där du gängar dit drevet med en låsmutter utanför så behöver du gängorna, speciellt om du kör utan broms. Det är tyvärr ganska lätt att bokstavligen hyvla av gängorna på navet (speciellt om du har ett nav gjort i mesost och de är ganska vanliga). Lite för bra fäste och en panikbromsning så är de avverkade. Har gjort det själv ett par gånger, rätt otrevligt faktiskt. Om brickan _inte_ gör så att du förlorar gänglängd för drevet och låsmuttern så är det okej. Annars flyttar du hela hjulet två mm åt höger genom att sätta dit vanliga brickor på hjulaxeln. Du vet, den där gängade pinnen som du skruvar fast hjulet med i ramen. ;)

User avatar
ravelax
Posts: 3990
Joined: 14 Aug 2011 20:18
Location: Uppsala

Re: kedjelinje fråga

Post by ravelax » 01 May 2013 23:13

...Eller byter vevlager. Det är inte så svårt, och verktygen kommer du att ha stor nytta av i framtiden.

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: kedjelinje fråga

Post by Andreas12 » 02 May 2013 09:10

Så SKRUVPINNEN, som sitter i HJULKLYKAN trycks med andra ord åt TRAMPHÅLLET. Jag tror jag löser det, även om jag inte är maskinkontruktör :wink:

Allvarlig talat, så ser faktiskt det lite tajt att få plats med en låsring om jag sätter en spacer (rymdare på svenska) innanför, så jag testar nog din variant.

Andreas12
Posts: 157
Joined: 20 Jun 2012 19:44

Re: kedjelinje fråga

Post by Andreas12 » 02 May 2013 19:15

ravelax wrote:...Eller byter vevlager. Det är inte så svårt, och verktygen kommer du att ha stor nytta av i framtiden.
byta vevlager har jag gjort, det är lite det som är grejen. lagret är helt nytt och det tar emot att köpa ett nytt till när det rör sig om 2 ynka ynka millimeter.

Post Reply